Buster S Fish - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Buster S Fish

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Du har fel Kai! Än värre med en båt från uppånerlandet, den faller platt inför den sanna erfarenheten.

Nä skämt åsido, en del verkar tro att man planerar korsa Nämdöfjärden i 12 ms och aldrig hört talas om sjöväderprognoser när man ens nämner "skärgård" och "mindre båt" i samma mening...

Det säger måhända mer om dem och deras (tidigare?) omdöme och därpå följande erfarenheter än något definitivt om båten i fråga. Vem bryr sig mest om väderprognosen, han i en liten, liten Alumatrackex eller han i en Buster Magnum?

Ok, jag medger att en större båt har större marginaler, men om det bara handlade om den saken skulle vi alla åka i en fet suv å bo i en bunker :-)

Sensmoral - alla båtar kan funka för en given ägare och alla båtar kan vara farliga i händerna på en omdömeslös idiot.
    Senast ändrad av anteman; 2015-03-02, 01:13.

Kommentera

Skulle det blåsa lite mer så är det bara att stanna på land om det inte finns skyddade vatten att tillgå. Det kan ju vara lite av en kompromiss att fiska från en mindre båt(fast det finns förstås tillfällen när lillbåten slår de större med hästlängder), men jag har iaf inte råd att slänga ut 15-20000€ på en båt, i så fall skulle det vara slutfiskat för min del om inte de billigare småbåtarna fanns.

Kommentera

Tycker min Buster M är för liten för att kunna bedriva vettigt fiske vår och höst i rusk & regn och kunna korsa fjärdar etc. även när det brallar på lite, trots att väderleksrapporten påstod något helt annat. Men det är ju bara jag och mina åsikter i slutändan, andra människor kan ju ha andra referensramar på vad som är tryggt & säkert.
        Feces piscis!

Kommentera

Ursprungligen postat av cazorp Visa inlägg
          Tycker min Buster M är för liten för att kunna bedriva vettigt fiske vår och höst i rusk & regn och kunna korsa fjärdar etc. även när det brallar på lite, trots att väderleksrapporten påstod något helt annat. Men det är ju bara jag och mina åsikter i slutändan, andra människor kan ju ha andra referensramar på vad som är tryggt & säkert.

Jag har inte prövat den men det kan nog stämma. I min båt som är än lite mindre så får jag också besvär i, tja 7-8 ms (nu höftar jag!) över en öppen fjärd lite beroende på kurs i förhållande till vinden.
          Därför undviker jag i möjligaste mån att fiska så att jag måste korsa sådana under blåsiga dagar och ställer in fisket vid värre blåst, fast visst kan man bli överraskad av väder och/eller ha glömt väderprognosen...
          Inte alltid jag känner oro i ovädret men fisket blir allmänt bökigt när det kränger och gungar

En större båt i en frisk vind kanske oroar mindre då, men nog sjutton är det bökigt att fiska i den också under dessa förutsättningar! Jag spekulerar nu, mest kring bekvämlighet, men frågan är om en Buster L hade varit trevlig att fiska ifrån under de villkor du nämner inledningsvis? Möjligen säkrare.
          "
          Så ja, fastställt är nog att större av samma är säkrare än mindre av samma. Fast skulle vi alla "ta höjd" för det värsta av väder så blev nog inte många båtar under 5 meter sålda landet och båtfisket väldigt magert...

Kommentera

Trygghetsnarkomanernas land!

Kommentera

Jag hade nog hellre suttit med mitt bottennapp i småregnet i en flådig Nitro eller Tracker för en halv miljon om jag haft den möjligheten. Men tills jag vinner på den där lotten får jag nog leva vidare med mitt 20-åriga plastvrak. Det är ju faktiskt ganska trivsamt det med. Men att säga att jag inte skulle vilja ha en större, bättre, tuffare, finare osv vore att ljuga. Glad för deras skull som har möjligheten. Och kanske om 20 år kan jag köpa den begagnad

Kommentera

Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg
                Har man fru och småbarn hemma så har man ett ansvar mot andra än bara sig själv, jag seglade genom min första storm över Ålands hav när jag var runt ett halvår gammal och enligt utsago så sov jag lugn som en filbunke till skillnad från min mor som tyckte det hela var lite väl skumpigt. Är det något jag har lärt mig av min familj och snart 37 år ute på sjön, så är det att man ska ha respekt för havet..
                Feces piscis!

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Jag har inte prövat den men det kan nog stämma. I min båt som är än lite mindre så får jag också besvär i, tja 7-8 ms (nu höftar jag!) över en öppen fjärd lite beroende på kurs i förhållande till vinden.
                  Därför undviker jag i möjligaste mån att fiska så att jag måste korsa sådana under blåsiga dagar och ställer in fisket vid värre blåst, fast visst kan man bli överraskad av väder och/eller ha glömt väderprognosen...
                  Inte alltid jag känner oro i ovädret men fisket blir allmänt bökigt när det kränger och gungar

En större båt i en frisk vind kanske oroar mindre då, men nog sjutton är det bökigt att fiska i den också under dessa förutsättningar! Jag spekulerar nu, mest kring bekvämlighet, men frågan är om en Buster L hade varit trevlig att fiska ifrån under de villkor du nämner inledningsvis? Möjligen säkrare.
                  "
                  Så ja, fastställt är nog att större av samma är säkrare än mindre av samma. Fast skulle vi alla "ta höjd" för det värsta av väder så blev nog inte många båtar under 5 meter sålda landet och båtfisket väldigt magert...
                  Har vart ute i upp till 10-12 m/s under föregående säsong med Bustern, allt är ju avhängt på hur stora vatten man måste ta sig över och hur länge vinden har legat på. Mysingen kör man inte över ostraffat efter 1-2 dygn med vind över 10 m/s i en liten båt i planingsfart, den saken är ialla fall säkert

Det sämsta med Buster M är att den går så pass blött, låga fribord gör att det skvätter in mycket vatten även vid ganska lite sjö, finns lite skydd i form av vindrutor för besättning och marinplyfan länsar inte vatten särskilt bra, så man står i ett par mm vatten mest hela dagen efter att ha stänkt in lite vatten, typ. Går väl an juni-september, men är surt när det är kallt ute.

Buster L är bara marginellt bättre skulle jag säga.
                  Feces piscis!

Kommentera

Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg
                    Nja, jag försökte beskriva något liknande, fast inte riktigt, mer kring storlek. Trygghetsnarkomaner är att ta i, i överkant...

Problemet som jag ser är snarare att när någon frågar om båt A eller "ska jag välja B eller C?" utifrån ganska givna ramar så säger ganska många ändå D - fast den klart faller ur dessa ramar - lite egendomligt!

Alla kan inte ha, vill inte ha, har inte råd med en "säker" båt över 5 meter - fast nog insåg du det när du läste mitt förra inlägg?

Min båt är 4,45 och det funkar för två men blir lite trångt för tre, främst därför funderar jag på lite längre...

Kommentera

Ursprungligen postat av cazorp Visa inlägg
                      Har vart ute i upp till 10-12 m/s under föregående säsong med Bustern, allt är ju avhängt på hur stora vatten man måste ta sig över och hur länge vinden har legat på. Mysingen kör man inte över ostraffat efter 1-2 dygn med vind över 10 m/s i en liten båt i planingsfart, den saken är ialla fall säkert

Det sämsta med Buster M är att den går så pass blött, låga fribord gör att det skvätter in mycket vatten även vid ganska lite sjö, finns lite skydd i form av vindrutor för besättning och marinplyfan länsar inte vatten särskilt bra, så man står i ett par mm vatten mest hela dagen efter att ha stänkt in lite vatten, typ. Går väl an juni-september, men är surt när det är kallt ute.

Buster L är bara marginellt bättre skulle jag säga.
                      Precis min poäng! Att alltid "ta höjd" d v s (bara) köpa en båt som klarar även rejält undantagsväder blir alltför dyrt och i övrigt fel för många blivande båtägare.

Hellre en mindre, lättare, billigare båt man har råd med, som oftast duger än ingen båt alls - å så stannar man hemma när vind och vågor så styr - tycker JAG.

Bra redogörelse kring Buster M - kan säkert hjälpa båtspekulanter en bit på vägen!
                      Senast ändrad av anteman; 2015-03-03, 21:05.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 804 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka