Schysst bygge! Såg oerhört trevligt ut med dubbla pulpeter!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nya gäddräcern börjar ta form...
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inläggVar osäker på hur mycket ventilation som behövs men har en rejäl glipa längst ner mot durken och hål i luckan för genomföringar av slangar/kablar. Tror du det räcker? Annars får jag ta upp lite nya ventilationshål.
Kommentera
-
Såg riktigt fint ut måste jag säga och frugan fick sitt soldäck också :-)
Elmotor fram skulle jag personligen sätta tid, se till att den får en vinkel så att den inte fastnar i bryggan för mycket när du sätter dit den. Dvs att den går i linje med sidan på båten ( ).
Noterade att du inte hade något bra fäste för drivankare framtill och ev kan du västa ett sådant. Jag tycker själv att det är ett mycket trevligt sätt att fiska (drifta med drivankare meao.. )Senast ändrad av SWE; 2015-01-17, 11:36.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ABergstrom Visa inläggHej.
Vad har du använt för matta? Och vilken tjocklek på formplyfan? Ska börja mitt projekt snart med. Frontmonterad elmotor o kastdäck ska installeras.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggFin båt av bilderna att döma!
Synd bara att Crescent (?) inte öppnade för förvaring i en del av all den volym som finns under främre kastdäck/sittplatser.
Säkert flera hundra liter som döljer sig där, full med outnyttjad luft och/eller skum. Man kan tycka att flytelement i bara skrovsidor runtom borde räcka (?) men det blir väl för dyrt att bygga såna gjutformar...
Om förlig elmotor kommer framöver så skulle jag överväga att sätta sticksågen i fram för att placera batteri där...
Fin iaf - 30-35 hk på den (kanske en lätt äldre 2-takt om ditt miljösamvete medger det) så har du en lätthanterlig gäddracer av det mindre slaget - skitfiske!
Det blir en Johnson 35 av bild att döma!?
Den har frigolitskivor i typ plastsäckar i sidorna och aktertoft ,minns ej om de fanns i u-soffan
Trä endast i akterspegeln i samma bredd som motorbrunnen och en inplastad träbit finns under årtullarna
Som för övrigt bör bytas ut för att det inte finns botten i dom så vatten kan komma ner mellan skroven där
Problemet är bara att skruvarna har mutter på undersidan men inga större problem att få bort ändå
Men det går ju inte att använda samma skruvhål igen
Lösningen är HRs årfästen , plasten är tillräckligt tjock för att kunna dra grövre plåt/träskruv i den
Kommentera
-
Intressant vanheden. verkligen tåkigt att de inte utnyttjade u-soffan till förvaring i så fall, finns väl knappast någon båt som har alltför mycket av det.
Sannolikt en produktionsteknisk fråga. Att gjuta en innerliner med ett par, tre fack och luckor på det ställer högre krav och kostar mer. Man blir nästan förbannad över hur de sparar även på de mest basala "finesser" i båtar. Kan ni tänka er en kombibil utan fällbart ryggstöd, typ? Snålt!
Eller att man som TS själv ska behöva bygga något för att få plats med batteri och bensintank? - Rent puckat!
nu blev det lite OT, sorry, i övrigt ser båten riktigt fin ut! (irritationen är riktad mot dumsnåla båtbyggare!)
Får försöka komma med mer konkret input allteftersom ditt bygge fortskrider!Senast ändrad av anteman; 2015-01-18, 18:25.
Kommentera
-
Måste bara lufta mina tankar. Jag vet att andra har nämnt detta i andra trådar och även på FB i gruppen "min fiskebåt". Men i stor sett varje båtämne så dyker samma sak upp igen och igen.
VARFÖR har alla tryckimpregnerat virke och formplyfa i sina byggen ? ? ? Det är material som är ämnade för specifika ändamål och det är INTE att bygga båt av. Det finns enligt min mening inga som helst fördelar eller annan anledning. Det kan tom vara ett dumt val. Tryckimpregnerat i sammanhang där det byggs in kan bli ett stort problem.
Menar inte att lägga bördan på TS i det hör fallet, han är i gott sällskap, alla tycks göra så idag. utan min inlägg ska mer ses som en fundering hur det kommer sig att det ser ut så här. Jag tror nämligen att det är forum som detta där en tvivelaktig sanning snabbt får en stor spridning och snart blir till den ända rätta sanningen. Men jag kan ha fel fel fel.
Men man har inte per automatik fel bara för att man är ensam om att ha rätt, har en klok man en gång sagt.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 798 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka