När jag använde formplyfa som ny durk i min båt tänkte jag på undersidan som aldrig får någon annan ytbehandling...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nya gäddräcern börjar ta form...
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av ABergstrom Visa inläggGillar handtaget till luckan på kastdäcket. E det låsbart?
http://www.biltema.se/sv/Bat/Monteri...kbeslag-25398/Senast ändrad av Magnus (Sthlm); 2015-01-25, 20:57.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggMåste bara lufta mina tankar. Jag vet att andra har nämnt detta i andra trådar och även på FB i gruppen "min fiskebåt". Men i stor sett varje båtämne så dyker samma sak upp igen och igen.
VARFÖR har alla tryckimpregnerat virke och formplyfa i sina byggen ? ? ? Det är material som är ämnade för specifika ändamål och det är INTE att bygga båt av. Det finns enligt min mening inga som helst fördelar eller annan anledning. Det kan tom vara ett dumt val. Tryckimpregnerat i sammanhang där det byggs in kan bli ett stort problem.
Menar inte att lägga bördan på TS i det hör fallet, han är i gott sällskap, alla tycks göra så idag. utan min inlägg ska mer ses som en fundering hur det kommer sig att det ser ut så här. Jag tror nämligen att det är forum som detta där en tvivelaktig sanning snabbt får en stor spridning och snart blir till den ända rätta sanningen. Men jag kan ha fel fel fel.
Men man har inte per automatik fel bara för att man är ensam om att ha rätt, har en klok man en gång sagt.
Klart det finns sätt som är "mer rätt" men på en första båt ville jag inte lägga ner någon förmögenhet i varken tid eller pengar. Hoppas du förstår även min sida av det hela.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inläggJag valde formplyfa/impregnerat för jag ville ha material som tål vatten utan någon speciell ytbehandling. Tanken jag hade är att det säkert håller några säsonger tills man hinner tröttna på båten/planlösningen och vill göra om eller skaffa en annan båt och ska den säljas är det bara riva ut all plyfa/reglar så är den i originalutförande igen utan att behöva plasta en massa.
Klart det finns sätt som är "mer rätt" men på en första båt ville jag inte lägga ner någon förmögenhet i varken tid eller pengar. Hoppas du förstår även min sida av det hela.
Det är otroligt vanligt förekommande val. Och du å jag är bara människor och vi gör så som vi sett att alla andra gör. Så i detta fallet lägger jag ingen börda på dig utan på företeelsen vilket fler kommer att ta efter i tron att det är bäst.
Faktum är att det hade blivit både billigare och enklare om du valt vanlig furu och vattenfast vanlig plyfa. Formplyfan är ju visserligen okej men onödigt dyr lösning, det tryckta virket är i inbyggt läge en sämre lösning än furu, kan ge mögelproblem då fukten i det tryckta virket stängs in. Tryckt virke är dessutom sämre rent hållfmässigt. Men visst har du rätt, furu behöver ju behandlas men det är ju ingen jättegrej direkt.
Planlösningen och bygget i sig va riktigt snyggt och välbyggt, riktigt bra val både den tekniska lösningen och designen. KANON helt enkelt
Sorry för mitt påhopp. men det är intressant. Varför alla tycks tro att tryckt virke är bra och det rätta i en båt. ?Senast ändrad av Exxet; 2015-01-25, 21:39.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggJadå jag förstår dig. Ber lite om ursäkt för mitt inlägg, det var inte riktat mot dig och ditt val utan mer som generell fundering.
Det är otroligt vanligt förekommande val. Och du å jag är bara människor och vi gör så som vi sett att alla andra gör. Så i detta fallet lägger jag ingen börda på dig utan på företeelsen vilket fler kommer att ta efter i tron att det är bäst.
Faktum är att det hade blivit både billigare och enklare om du valt vanlig furu och vattenfast vanlig plyfa. Formplyfan är ju visserligen okej men onödigt dyr lösning, det tryckta virket är i inbyggt läge en sämre lösning än furu, kan ge mögelproblem då fukten i det tryckta virket stängs in. Tryckt virke är dessutom sämre rent hållfmässigt. Men visst har du rätt, furu behöver ju behandlas men det är ju ingen jättegrej direkt.
Planlösningen och bygget i sig va riktigt snyggt och välbyggt, riktigt bra val både den tekniska lösningen och designen. KANON helt enkelt
Sorry för mitt påhopp. men det är intressant. Varför alla tycks tro att tryckt virke är bra och det rätta i en båt. ?
Vanlig plywood och furu har jag byggt en båt i förut där jag målade allt och det har fungerat bra men här ville jag slippa att måla hela konstruktionen.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Matte77 Visa inläggGrattis, bra jobbat! Har du hittat en båtplats i stan...???
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 813 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka