Hur löser ni säkerheten, om.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur löser ni säkerheten, om..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur löser ni säkerheten, om..

..ni har båtplats men ej tomt och/eller plats för trailer?
    Jag tänker på: frontmonterad elmotor + batterier i synnerhet.

Plocka bort ekolod varje tur är inga problem. Motorstölder är inte alls lika vanligt som det brukade vara (och kan lätt lösas med en bättre begagnad motor hellre än en ny). Däremot har vi (på en större båtklubb i södra Stockholm) regelbundet inbrott i förvaringsutrymmen. Efter tredje stölden av bensintank så har vi fulmålat tanken till max (och bär ofta med den hem, tungt som apan men vad gör man).

Vill gärna ha elmotor (och två batterier) i båten, men det känns helt orimligt att köra med det när folk till och med orkar stjäla bensintankar..

Begränsar intresset för populära fiskeanpassade båtar med, i.e. Linder, Tracker, Alumacraft etc. De verkar anpassade för att stå på trailer, och ingen har särskilt förtroendeingivande försvar mot inbrott i förvaringsutrymmen.

Tips? Funderingar? Bygga hytt på båten och sova med filékniven nära till hands?

Men måste du inte ändå ta med dig batterierna hem om du ska ladda dom?
    Jag hade nog inte lämnat frontmonterad elmotor och det andra i båten.

Kommentera

Jeg tømmer alt og tar med hjem. Som lat småbarnsfar er all bæringen mellom bil og båt den eneste styrketreningen jeg får....

For noen år siden hadde jeg en mindre båt på et sted som var ekstra tyveriutsatt en periode. Jeg tømte båten helt da også, og lot alle oppbevaringsrom stå ulåst så ikke pøblene skulle brekke i stykker noe på sin leting. For morro skyld la jeg en gummistrikk under den ene luken, på kanten så den ramlet ned hvis luken ble åpnet. Strikken lå på dørken flere ganger, så det var tydelig at det var folk ombord som kikket i lukene. Nå har jeg låsbar kabinbåt, men ser fra tid til annen at det har vært folk ombord i båten. Det kan dog rett og slett være folk som er nysgjerrige, det behøver ikke å være fare på ferde.

Jeg bor selv i leilighet, men leier plass i et parkeringshus i nærheten. Da jeg hadde båt som det gikk an å sette i parkeringshuset hadde jeg båten på henger der mellom fiskeøktene. Jeg gikk en runde i parkeringshuset før jeg leide plass, så jeg kunne be om en plass som passet meg. (En plass hvor det var greit å rygge inn en henger, og som hadde en betongsøyle ved siden av som jeg kunne låse fast båten til.)

Vær kreativ, det skal jeg love deg at tjuvraddene er, så får du stort sett beholde tingene dine.
      Team Colibri

Kommentera

Tyvärr baksidan med att ha mycket utrustning. När jag läser din tråd så förstår jag det som att du inte har bil men du har nära till hemmet. Då skulle jag investera i en kärra som du kan dra allt fram och tillbaka med. Som tidigare skrev så måste du ändå få hem batterierna efter varje pass.

Sen tycker jag att det är en oskriven regel att man har så lite stöldbegärligt kvar på båten som möjligt. Allt som glimmar lockar korparna.

Kommentera

Jag har sett flera båtägare som har kopplat ett starkhorn via microbrytare till luckorna på båten (dold montering) , det skriker högt om man öppnar utan att ha slagit av den dolda strömbrytaren. Det är ett enkelt knep man kan göra själv som skrämmer tillfällighetstjuven.
          Dessutom kan man stöldmärka sina prylar, det skall synas tydligt att det är gjort.

Kommentera

Tack för svar.

Egentligen så var det här inlägget en halvt retorisk fråga; många verkar förutsätta att "skaffa x skaffa y" och att det inte finns några komplikationer och/eller att man bara kan köpa X båt och slänga den i sjön.

Men, jo, jag har funderat på just de bitarna, om man orkar bära grejerna till och från båten varje gång. Bil finns. Skillnaden mellan att bära hem en bensintank mot att lägga på ett par batterier och elmotor på det paketet handlar egentligen mest om två saker:

1) Tiden du lägger i hamn. Vi har rätt lång promenad från bilen ut till vår bryggplats så i dagsläget, att låsa upp grinden till klubben, gå två vändor (eller att packa en kärra, som finns låna på båtklubben) till att montera in allt och ha motor igång och spön klara för fiske brukar ta 30-40 minuter. Redan nu. Lägger man på av/på-montering av motor och batterier så kommer det ta 45-60minuter varje gång bara att göra båten körklar/klart för hemgång.

2) Det finns elstolpe vid båtplatsen, går att ladda vid bryggan. Däremot så blir det en skillnad på hur man monterar in batterierna om man skall ta med dem hem eller inte. Har man en mindre för med begränsat utrymme så kan man behöva montera någon form av skenor där man kan dra ut en förvaringslåda till batterierna. Annars blir det större ingrepp och bygga om båten. Man vill ju gärna ha någon form av ställning till batterier så de står stabilt när det är sjögång etc. Det är betydligt lättare om man inte behöver plocka ut dem regelbundet.

Annars så yes, vi lämnar i princip inget på båten. Det är bara tanken som brukade få ligga kvar, men i alla år som vi haft båt i närområdet har vi, bortsett från en stöld av hela rasket/båten (tidigt -90tal) enbart råkat ut för de här inbrotten för att stjäla tanken. Alla tre inom 1-1,5 år.

Starkhorn vore kanske en idé just när det gäller tanken, faktiskt. Det ligger ett antal villor precis intill klubben och det är upplyst överallt så kanske skulle göra nytta. Jag tror just de här inbrotten är en tillfällighetsgrej, de snor ju aldrig motorer och det är upplyst, som sagt, så det verkar rimligt att anta att de opererar ostört sålänge de verkar vara 'båtägaren själv'. Om de börjar haka av motorer, kapa kedjor eller något larm går så ändrar det förutsättningarna..

Kommentera

Mitt tips är att man går ihop ett gäng och gömmer sig i närheten av marinan.
              När sedan tjuvarna kommer på besök så ger man dem ett varmt bemötande så att de känner sig riktigt välkomna och väldigt gärna kommer tillbaka. Det är viktigt att de får känna sig så pass välkomna i er marina att de berättar för sina vänner och bekanta om hur vänliga ni var mot dem och att de verkligen rekommenderar sina kompisar att också besöka er.

Ni kan ordna det som ett knytkalas så att alla tar med sig något roligt, tex baseballträ (om ni vill spela en match), knogjärn (om ni vill öppna en kokosnöt), golfklubbor (alla gillar väl golf) och annat roligt för en trevlig kväll med 5-kamp.

Nä, det är ett otyg att man inte kan ha kvar några grejer i båten.
              Tyvärr har det väl gått så långt att man får släpa sina grejer mellan båt och bil varje gång man ska ut och fiska.

Kommentera

Antingen det Tomas, eller så får man väl flytta från 08. Men det är inget alternativ, går inte att ha för långa resor till Söderstadion..

Ålrajt, verkar som bära-det-är. Funderat på om det är värt att bygga en liten ställning till att dra motor + batterier på en pirra, fördelen med det är att jag skulle kunna använda samma prylar till en liten båt i insjön här bredvid. Ett alternativ för kortare fiskepass, eller om det blåser för mycket i skärgården. Skulle vilja utnytta kvällar/morgnar före jobb lite mer effektivt, får inte tillräckligt mycket fiskepass som det är.. :o

Kommentera

Ett signalhorn med varselljus samt bra försäkring som täcker dina prylar borde kunna hjälpa dig att få mer tid på vattnet.
                  >> Sportfiskekanalen på Vimeo <<

Kommentera

Har min båt liggandes i vattnet hela säsongen utan problem , har haft allt möjligt i mina lådor utan att något har försvunnit . Men nu när båten ligger på trailer då är det mkt lättare för kreti & pleti att kolla i båten , har blivit av med soppa dunken , tampar & några betes lådor .
                    Funderar på någon form av video bevakning , men kan inte hitta något .Borde finnas någon liten kamera med rörelse sensor man kan montera på båten .

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 804 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka