Mest båt för runt 100 000 kr? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mest båt för runt 100 000 kr?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
    Tjenare!

Ja, som vanligt i princip omöjligt att svara på dessa båttipsfrågor som dyker upp ca 100 ggr/dag. Men jag har läst och studerat men hittar ingen båt som verkar ge mer för pengarna än Sandström Classic 495. Hittat den för runt 100 - 110 kkr inkl en 50-hästare (Honda och E-tec).

Jag är ännu inte övertygad om att det är den lämpligaste båten för mig. Jag fiskar mest i Öresund men kör även lite gädd- och göstrolling i Ringsjön utanför Höör. Sen doppar jag båten i Lödde å lite då och då, samt i någon småländsk sjö under semestertid. För allt utom just Öresund tycker jag Sandströmen är överkvalificerad.

Har även spanat på Hr 460 Fishing som ligger i samma prisklass, men den är ju 50 cm kortare...

Lämpligaste båten för mig som jag hittat än så länge är en Crescent 465 Trader med 30 hk. Skulle säga att den är perfekt dimensionerad för mitt fiske. Problemet är bara att den också kostar 100 000 kr och min bedömning är att detta är mycket mindre båt än de tidigare. Hade den kostat 75 000 kr, eller max 80 000 kr med en 30 hk hade det sannolikt blivit affär. Tycker det känns som lite båt för 100 000 kr, men jag kanske tänker fel här?

Missar jag någon utmanare?

Vad tycker ni?
    Hej Mikael Björk;

En sportfiskare rekommenderar gärna det han själv gillar ...

För SEK 100.000:- bör du kunna köpa en begagnad Silver Hawk med passande Honda- eller Yamaha-motor. Silver Hawk är otroligt sjösäker för sin storlek och oöm utvändigt. Med en durktäckande gummimatta blir den mer reptålig invändigt.

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand

Kommentera

Hej,

Tack för alla synpunkter så långt!

Flera av er rekommenderar begagnade båtar. Detta har jag naturligtvis funderat på men det verkar skitsvårt att få till en vettig affär. Primärt vill den som säljer båten antingen ha nästan samma summa pengar som man kan köpa båten ny för, eller så är det ett slitet gammalt vrak som ändå är belagt med överpris. Sen de få ekipage som dyker upp som verkar vettiga kan vara spridda över hela landet, som Skånebo är inköpsområdet relativt begränsat. Det blir dyrt och tidskrävande att åka 40-60 mil för att titta på en begagnad båt, dessutom brukar prutmöjligheterna inte vara så stora efter en sådan resa...

Escapen såg ut till att vara en rolig båt men som någon också var inne på så känns den inte helt lämplig för Öresund. Dessutom blir det nästan mindre båt för pengarna här än för en Crescent 465:a. 117 000 kr med en 30 hästars, nja, möjligtvis om jag bodde i Småland med alla dess sjöar :-).

Silver Hawk såg fin och rolig ut, men mycket pengar för en begagnad båt utan garantier. Se även resonemang ovan. Men det verkar vara en grym båt!

Roligt att höra att flera är nöjda med sina Sandströmsbåtar! Angående Sandström 460 Classic så trodde jag först att det var en perfekt båt men det har väldigt låg fribord och svårt med förvaring. Säkert en perfekt båt för allt mitt fiske, utom just på Öresund!

Får väll bege sig till en båtmässa och titta lite mer. Har dock redan varit och känt och klämt på både Hr 460 Fishing och Sandströms 495 Classic (även 460). Har också ägt en Crescent 465 men den var inte i det skick jag vill ha min båt.

Drömmen hade nog varit en Crescent 465 Trader med 30 Hk Tohatsu som jag hittar ny för 80 000 kr. Hojta till om ni ser en ;-).

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
        Hej,

Tack för alla synpunkter så långt!

Flera av er rekommenderar begagnade båtar. Detta har jag naturligtvis funderat på men det verkar skitsvårt att få till en vettig affär. Primärt vill den som säljer båten antingen ha nästan samma summa pengar som man kan köpa båten ny för, eller så är det ett slitet gammalt vrak som ändå är belagt med överpris. Sen de få ekipage som dyker upp som verkar vettiga kan vara spridda över hela landet, som Skånebo är inköpsområdet relativt begränsat. Det blir dyrt och tidskrävande att åka 40-60 mil för att titta på en begagnad båt, dessutom brukar prutmöjligheterna inte vara så stora efter en sådan resa...

Escapen såg ut till att vara en rolig båt men som någon också var inne på så känns den inte helt lämplig för Öresund. Dessutom blir det nästan mindre båt för pengarna här än för en Crescent 465:a. 117 000 kr med en 30 hästars, nja, möjligtvis om jag bodde i Småland med alla dess sjöar :-).

Silver Hawk såg fin och rolig ut, men mycket pengar för en begagnad båt utan garantier. Se även resonemang ovan. Men det verkar vara en grym båt!

Roligt att höra att flera är nöjda med sina Sandströmsbåtar! Angående Sandström 460 Classic så trodde jag först att det var en perfekt båt men det har väldigt låg fribord och svårt med förvaring. Säkert en perfekt båt för allt mitt fiske, utom just på Öresund!

Får väll bege sig till en båtmässa och titta lite mer. Har dock redan varit och känt och klämt på både Hr 460 Fishing och Sandströms 495 Classic (även 460). Har också ägt en Crescent 465 men den var inte i det skick jag vill ha min båt.

Drömmen hade nog varit en Crescent 465 Trader med 30 Hk Tohatsu som jag hittar ny för 80 000 kr. Hojta till om ni ser en ;-).
        Hej igen Mikael;

Jag kan bara rekommmendera den eller de båtar jag själv har positiva erfarenheter av...

En begagnad plastbåt är ofta ett mycket vanskligt köp. Båten kan ha sugit åt sig vatten i laminatet genom åren. Durken kan vara halvrutten. Akterspegeln kan ha sprickor invändigt. Båtbotten kan vara slipad och nymålad över gamla, idag dolda skador...

Skador hos en aluminiumbåt är lättare att upptäcka även för en mindre erfaren båtköpare. Därför vågar jag rekommendera dig att köpa en begagnad Silver Hawk eller eventuellt en motsvarande Buster-båt...

God Jul & Gott Nytt År!

http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm
        Old Firehand

Kommentera

Hur har det gått?

Kommentera

Ligger en 465 trader med 30hk? På blocket för 38000..

Kommentera

Har du funderat på att köpa begagnad båt utan motor och sedan köpa till ny motor? Då kanske budgeten håller och du får fler alternativ, dvs större båt för pengarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej igen Mikael;

En begagnad plastbåt är ofta ett mycket vanskligt köp. Båten kan ha sugit åt sig vatten i laminatet genom åren. Durken kan vara halvrutten. Akterspegeln kan ha sprickor invändigt. Båtbotten kan vara slipad och nymålad över gamla, idag dolda skador...

God Jul & Gott Nytt År!

Old Firehand
                Med andra ord så måste man byta båt ofta om man köper en NY plastbåt ?

Eftersom den blir begagnad när man har den så den kan suga åt sig vatten som en tvättsvamp
                och ruttna och spricka
                Att ha den i 10 år kan det inte bli tal om då ?

Se upp med äldre aluminiumbåtar så dom inte läcker rakt igenom godset ,om inte så kondenserar dom
                och därmed genomsurt skum om det finns under durken
                Se även upp med de inbyggda trät i akterspegeln så det inte är genom-murket
                Är så på vissa aloy båtar utan att nämna fabrikat
                Se även upp med sprickor i motorbrunnen på de stora finska fabrikatet
                Se även upp med att botten inte är helt rak ,blir som ett jätte stort trimplan annars
                Det är inte alls ovanligt med rutten durk på Buster

Är Silver en plastbåt med aluminiumskrov eller en aluminiumbåt med plastinredning ?
                50/50 Hybrid
                Senast ändrad av vanheden; 2015-04-09, 15:58.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Mikael Björk;

En sportfiskare rekommenderar gärna det han själv gillar ...

För SEK 100.000:- bör du kunna köpa en begagnad Silver Hawk med passande Honda- eller Yamaha-motor. Silver Hawk är otroligt sjösäker för sin storlek och oöm utvändigt. Med en durktäckande gummimatta blir den mer reptålig invändigt.

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm

Vart hittar du dina båtar? För 100 000 får man knappt en silver fox idag. Jag hade gärna köpt en hawk för den summan =).

Kommentera

Ursprungligen postat av Thomas.L Visa inlägg
                    Vart hittar du dina båtar? För 100 000 får man knappt en silver fox idag. Jag hade gärna köpt en hawk för den summan =).
                    Håller med att det krävs en del mer än 100 för en hawk.

Tror Leif tänker som mig, dvs hade man 100.000:- över för 4 månader sedan när tråden startade och investerat dem rätt på börsen i väntan på båtköp tillsammans med övrigt sparkapital. När börsen rusar uppåt, kronan är billig och gynnar exporten för svenska bolag så hade man kunnat köpa en fin Silver om man bara avvarat några minuter ibland.
                    Alumacraft så klart!

Kommentera

Ursprungligen postat av Thomas.L Visa inlägg
                      Hej Thomas;

Min första Silver Hawk från 1992 med dubbla Yamaha-motorer köpte jag som fabriksny av Silvers dåvarande generalagent Gustav Enholm för cirka 50.000:- utan motor och sålde den sedan i så gott som nyskick med dubbla motorer och Bålsta-trailer till min personlige vän Johan Abelsson.. http://www.abelfishing.com/cat/blogg/ .. . Johan använde sedan Silver Hawken under flera år vid sin Laxguidning i Vänern och Östersjön på 1990-talet. Min andra Silver Hawk från något senare år köpte Gurra av mig 1998 då jag på den tiden ofta hade gäster i båten och behövde en betydligt större båt. Valet blev en specialbyggd och bottenförstärkt Buster Magnum med akterspegel för dubbla Yamaha-motorer varav en 150 hkr transportmotor och en 15 hkr trollingmotor. Den har jag kvar än idag och använder så ofta jag kan och hinner...

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar