Renovering Buster XXL 2001 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Renovering Buster XXL 2001

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

bygga båt är kul

Men lägg bort det där pratet om golv va ! Vi alla framstår som storstads landkrabbor för dom som kommer in å läser.

Durk, däck, bottenplan eller trall låter bättre.

Ska du limma alu-plåt mot plyfa så kan du enklast stränga ut Sika över plyfan och lägga på plåten samt på med en annan styv skiva och lite vikter. Låt härda nått dygn. Detta binder ihop skivorna till en enhet vilket gör det både starkt, tyst och snyggt.
    Senast ändrad av Exxet; 2014-11-19, 12:51.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av MorianA Visa inlägg
      Hej jag har köpt en Buster XXL 2001 med en Yamaha 4t 100 hk 2001.
      Jag ska total renovera denna nu i vinter och ska börja med att riva upp de gamla golvet. När golvet ändå är ur båten ska jag sätta in en ny länspump och ta loss bensintanken och rengöra denna samt kontrollera tankgivaren då den har strulat. Måste även byta ut bensinmätaren.
      Motorn är ny renoverad så behöver inte lägga ner någon tid på denna.

Bensinmätare: http://www.hjertmans.se/article/branslematare-wema-vit
      Länspump: Rule länspump RM1500 automatisk http://www.hjertmans.se/article/rule...500-automatisk

Efter detta tänkte jag tillverka ett nytt golv i durkaluminium tror detta kan bli riktigt snyggt och hållbart!
      Hade tänkt använda 3mm/4,5mm tror denna tjocklek är tillräcklig.
      Har letat återförsäljare till stora aluminium ark och hittat dessa 2

Någon som har erfarenhet av detta?

När detta är klart tänkte jag installera en ny plotter/ekolod då den befintliga "Garmin 2006c" inte längre håller måttet. Kanske har kvar den som plotter och sätter in en till enhet med bättre ekolod.
      Har tittat på följande och hittat dem till dessa priser:
      Lowrance Elite-7 HDI 5695kr
      Lowrance HDS-7 Gen2 Touch 11390kr
      Humminbird 899cxi HD SI Combo 10990kr
      Garmin Gpsmap 721 9559kr
      Garmin Gpsmap 721XS 9934kr

Har även kollat på en front monterad elmotor och jag behöver en med minst 70lb då båten är 5.80x2.25 och kommer väga runt 1000-1100kg med full tank och 2 personer med packning.
      Har tittat på följande och hittat dessa:
      http://www.minnkotamotors.com/Trolli...Mount/Ulterra/ Denna kommer Januari 2015
      http://www.minnkotamotors.com/Trolli...PowerDrive-V2/ Hade tänkt mig denna i 70lb med ipilot.

Någon som har erfarenhet av Us2 givare och link funktionen? Är själv sugen på detta men de kanske är onödigt/överflödigt?

Har även tittat på en musik anläggning i båten och hittat denna:
      Fusion MS-RA50 Stereo: http://www.hjertmans.se/article/fusion-ms-ra50-stereo

Kanske någon vet om detta märke är bra? Eller kan rekommendera en alternativ marinstereo?

Tänkt putsa upp hela båten med autosol och strippsa om till de nyare Buster XXL dekalerna i deras reservdelskatalog

Tänkte även ta loss den blå plast inredningen och kanske lackera om dessa till grå som de nyare bustrarna är.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mina frågar till dem som vet enligt ovan men även:
      Någon som kan rekommendera en alternativ länspump eller har erfarenhet av det fabrikatet jag tittat på?
      Kommer 3x4,5mm durkaluminium att vara tillräckligt tjock att ha som durk i båten?
      Någon som har erfarenhet av de ekolod jag tittat på? Vilket är mest prisvärt?
      Någon som hört vad de nya minnkota Ulterra kommer kosta?

KOM GÄRNA MED SYNPUNKTER
      Hej Robin Dahlman;

Jag trodde att det var standard med handpump av diafragmatyp, Rule elektrisk länspump och dubbel självläns hos din Buster XXL aluminiumbåt. Så var det när jag köpte min Buster Magnum hos Fiskars i Finland år 1998. Däremot fick jag specialbeställa extra förstärkt botten med längsgående balkar invändigt samt förstärkt akterspegel för dubbla Yamaha 150 och 15 hkr utombordsmotorer....

Kanske ska du ta kontakt med Bålsta-Släpet, Niklas och Tord Hedberg och fråga dem om de kan hjälpa dig med ny aluminiumdurk. Jag har funderat i samma riktning sedan jag på omvägar hört att Buster och Gös-Jonas lagt aluminiumdurkar i sina Buster Magnum-båtar...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

Kommentera

54" hade jag tänk då det är trevligt att komma en bit under ifall det blåser på lite osv. Hoppad ju på att ultetrran inte är allt för dyr. I annat fall blir de en resa till staterna nästa år igen. Villet skulle bli grattis i mellanskillnad
        Senast ändrad av MorianA; 2014-11-19, 23:02.

Kommentera

Ursprungligen postat av MorianA Visa inlägg
          54" hade jag tänk då det är trevligt att komma en bit under ifall det blåser på lite osv. Hoppad ju på att ultetrran inte är allt för dyr. I annat fall blir de en resa till staterna nästa år igen. Villet skulle bli grattis i mellanskillnad
          Nu kanske en xxl 2001 är lite lägre i friborden än min från 2009, men jag kör på 60", och kortare hade inte funkat när det blåser lite, även min 60" drar luft ibland och den är max nere när det blåser och går lite sjö. Bara så ni vet, mät noga innan ni bestämmer er, det är surt att sitta där med en för kort rigg.
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Jo det är lite så jag tänker också, kan inte tänka mig att äldre modellen är så mycket lägre än den nya. 54" tror jag blir kort, har dock inte måttat än.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Robin Dahlman;

Jag trodde att det var standard med handpump av diafragmatyp, Rule elektrisk länspump och dubbel självläns hos din Buster XXL aluminiumbåt. Så var det när jag köpte min Buster Magnum hos Fiskars i Finland år 1998. Däremot fick jag specialbeställa extra förstärkt botten med längsgående balkar invändigt samt förstärkt akterspegel för dubbla Yamaha 150 och 15 hkr utombordsmotorer....

Kanske ska du ta kontakt med Bålsta-Släpet, Niklas och Tord Hedberg och fråga dem om de kan hjälpa dig med ny aluminiumdurk. Jag har funderat i samma riktning sedan jag på omvägar hört att Buster och Gös-Jonas lagt aluminiumdurkar i sina Buster Magnum-båtar...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

www.trumman.com
              Hej Leif;

Jag tror inte att handpump i min Buster XXL är standard då jag inte hittat någonting som tyder på detta. I varje fall så ska detta naturligtvis installeras. Självläns finns Jag har fått en offert på ny aluminiumdurk 2/3,5mm som jag kommer köpa.
              Har även hittat slitskyddsplywood 9 mm som jag kommer beställa.

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
                Nu kanske en xxl 2001 är lite lägre i friborden än min från 2009, men jag kör på 60", och kortare hade inte funkat när det blåser lite, även min 60" drar luft ibland och den är max nere när det blåser och går lite sjö. Bara så ni vet, mät noga innan ni bestämmer er, det är surt att sitta där med en för kort rigg.
                Får bli att beställa en med 60" istället. Tack för tips!

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                  bygga båt är kul

Men lägg bort det där pratet om golv va ! Vi alla framstår som storstads landkrabbor för dom som kommer in å läser.

Durk, däck, bottenplan eller trall låter bättre.

Ska du limma alu-plåt mot plyfa så kan du enklast stränga ut Sika över plyfan och lägga på plåten samt på med en annan styv skiva och lite vikter. Låt härda nått dygn. Detta binder ihop skivorna till en enhet vilket gör det både starkt, tyst och snyggt.
                  Ja det är verkligen ett jätte roligt projekt
                  Det ska inte limmas utan skruvas. Förborra och ha sika i skruvhålen.

Kommentera

Rev bakre delen av båten igår. Lossade kablage från batteri och backade upp. Rev även ur vänstersidan av båten igår. Pulpet, Förvaringslådor. Nästa sida förhoppningsvis imorgon. Bilder kommer så småningom.
                    Hittade en rund lucka som satt på ovansidan av tanken som bensin givaren sitter fastskruvad på. Jag kommer att slanga ur den befintliga bensinen genom detta hål och rengöra tanken också då hålet var uppskattningsvis 25cm i diameter.
                    Senast ändrad av MorianA; 2014-12-07, 21:07.

Kommentera

Har gjort en skiss på hur jag tänkt utföra durkbytet.Click image for larger version

Name:	Skissbild3.jpg
Views:	1
Size:	277,5 KB
ID:	1775944

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar