Ursprungligen postat av Clarran
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flipper 42 Projekt.
Collapse
X
-
Motorn som är planerad att sitta på båten när den är klar
suzuki dt25c -92 med elstart,laddning och numera rorkult, lite i tyngsta laget men det får funka:P
va lite av en gamble att köpa motorn då den inte ville starta och här har ni svaret:P
så pass illa så att förgasarna hade börjat vittra sönder så det fanns knappt nått gods kvar haha så det fick bli 3 st begagnade från blocket ist:P
visserligen lite små ärg men det får ultraljudstvätten ta så förhoppningsvis så har man 3st nyrenoverade och tvättade förgasare till motorn inom en snar framtid och även en extra som reserv
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inläggMisstänkte det, men riktigt fet blir den
Kommentera
-
Grannen kom över och skulle lacka båten åt mig och det var då denna fiske säsong sket sig duktigt:P
började med att rensa ut HELA garaget så vi kunde ställa båten på tvären inne i garaget så det blir lite lättare att arbeta och bygga om hela båten i ett svep ist för att göra utsidan först och sen insidan när isen kommer:P
efter ett flak öl och några timmar så va garaget klart:P
grannen börjar med att kapa ut mitten toften.
började med att förstärka relingen runt om dels för att bredda relingen så att jag kan fästa grejer precis som jag vill och även för att göra den sladdriga båten riktigt stabil.
grannens döttrar godkände jobbet som tur va:P
resten av förstärkningarna på sidorna
början på det förlängda kastdäcket
alla sidoförstärkningar limmade på plats i väntan på att bli fast gjötna
början på innerväggarna i båten som kommer bytas ut mot divinycell till helgen för att få bygget lättare och förhoppningsvis styvare efter två lager 600gr glasfibermatta.
även lite kabel slangar dragna för att underlätta kabeldragningen senare.
kastdäcket består av 2st 12 mm plywood med 3lager 600 matta mellan och hela alltet är dränkt i polyester för att inte släppa in nån fukt.
nu får det räcka mer bilder för ikväll:P mer kommer till helgenSenast ändrad av Clarran; 2014-11-12, 23:32.
Kommentera
-
har tyvärr inte blivit så mkt gjort i helgen som va planerat men lite har hänt iaf.
bakre toften är bortkapad och akterspegeln är påbörjad för att byggas om till långrigg.
har även fått hem mitt lite mer båtvänligt material (glasfiberarmerad divinycell) som kommer att klä insidan i båten med ist för plywood och även bakre kastdäcket och akterspeglen kommer att byggas i detta
bilder kommer imorgon när jag har fått tag på en ny sladd till mobilen så jag kan få över bilderna till datorn.
akterspegeln kommer att bestå av 2lager 10mm divinycell med 2lager 600gr matta mellan varje följt av ett lager 12mm plywood följt av 3-4 lager glasfiber så akterspegeln lär palla med en hel del vikt och kraft:P
som ni kanske har märkt så gillar jag inte grejer som flexar och är underdimensionerade:P
Kommentera
-
Väntar med spänning på bilderna!
Haha saker som flexar.....lill-flippern är lite flexig, så du är nog påväg att göra den riktig stum.
Jag har funderat lite ang. flexigheten och kommit fram till att det kanske är lite bra att den flexar lite för min del då jag åker i ur och skur u mälaren där det kan blåsa några m/s och med det skrovet och noll flex blir man rejält daskad i högre farter.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inläggVäntar med spänning på bilderna!
Haha saker som flexar.....lill-flippern är lite flexig, så du är nog påväg att göra den riktig stum.
Jag har funderat lite ang. flexigheten och kommit fram till att det kanske är lite bra att den flexar lite för min del då jag åker i ur och skur u mälaren där det kan blåsa några m/s och med det skrovet och noll flex blir man rejält daskad i högre farter.
lite flex är nog inte helt fel men jag kunde stå mitt i båten och dra ihop relingarna nästan 20cm:P när jag är klar så blir det inte många cm haha.
vad har du för motor på din flipper? hastighet?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Clarran Visa inlägglite flex är nog inte helt fel men jag kunde stå mitt i båten och dra ihop relingarna nästan 20cm:P när jag är klar så blir det inte många cm haha.
vad har du för motor på din flipper? hastighet?
Detta mätt med en app jag har i iphonen.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inläggHar en 15hk Johnson 2t motor från 1996, båten är original och jag gissar på att det ligger massa sur frigolit som på de platser som innehåller flyt element. Är jag ensam i båten med utrustning gör den ca. 22knop på maxgas och är man 2st med utrustning ligger man på 18knop.
Detta mätt med en app jag har i iphonen.
då borde mina planer på 25+ knop inte vara helt utom räckhåll med min 25hk. om jag inte minns helt fel så gjorde buster odén 30 eller om det va 36knop med sin med en 25/30hk på:P
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Clarran Visa inläggdå borde mina planer på 25+ knop inte vara helt utom räckhåll med min 25hk. om jag inte minns helt fel så gjorde buster odén 30 eller om det va 36knop med sin med en 25/30hk på:P
Men detta beror nog mer på låg vikt och väldigt lättplanande skrov. Efter din ombyggnad blir det lite mer vikt överlag i båten och viktigast frame i båten som jag tror kommer göra den stabilare.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 804 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka