Flipper 42 Projekt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flipper 42 Projekt.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flipper 42 Projekt.

Gokväll på er alla båtbyggar nördar.

Robin Claurentzius va namnet, 26 år gammal och bor utanför laholm.

Här kommer mitt renovering/uppgraderings projekt av min flipper 42 som skall bli en vertikal racer men som även skall palla med steniga blekinge i flugjakten efter det gröna guldet.

Saker som skall göras.

*slipa ner HELA båten utvändigt och laga alla skador (Klart)

*grunda (klart)

*fixa kölskydd (klart, tror ni kommer gilla dom haha)

*riva ut tofter invändigt (1/2 klar)

*förstärka relingen runt om (1/2 klart)

*förstärka sidorna från relingen ner till golvet (klart)

*förlänga orginal kastdäcket fram (1/2klart)

*bygga om bakre toft till ett kastdäck

*bygga om hela akterspegeln till långrigg

*dra slangar och rör till alla kablar (1/2klart)

*få igång min suzuki dt25 (förgasarna iväg på ultraljudstvätt)

*renovera/byta ut propellern

*byta termostat och impeller

*bygga om så jag har vxl i rorkulten

*bygga mitt egna lilla relingssytem för att fästa alla tillbehör i (versatrack eller vad alla andra fantcy pantcy systemen heter kan förhoppningsvis slänga sig i väggen:P )

*lacka båten utvändigt

*grunda invändigt

*lacka invändigt

*klä med matta invändigt (kommer vara avtagbar)

*bygga "instrument panel" till ekolod,mätare och switchar mm

*gjuta ett heltäckande golv

*täcka sidorna i båten så man inte ser förstärkningarna (1/2 klart)

*mm mm mm mm

Börjar med lite bilder på båten som den såg ut när jag hade hämtat hem den från polaren Mathias.

Båten behövde VERKLIGEN en tvätt och rensning på allt skit och dyngsurt frigolit (ca 50kg).

Vill passa på att tacka mina brothers in arms (grannen fredrik och polaren peter) som hjälper till med båten när dom har tid och jag har öl hemma:P

tight lines!

Har också en Lillflipper 42/420 eller vad den kallas

Ska följa denna tråd med spänning då jag själv ska ge mig på en liten skönhetslyft och vård av min nu under våren

Ett tips vid transport, jag transporterar också min på vanligt släp men har 4st bildäck under så skonar underdelen lite samt så sliper du repa sidorna så det blir lacksläpp och repor.

Kommentera

kul att höra vi måste bevara dessa skönheter. kommer med att transportera min på vanlig släp så länge fram tills jag får tummar ur ----- och bygga klart blivande båttrailern.

Kommentera

Ursprungligen postat av Clarran Visa inlägg
        kul att höra vi måste bevara dessa skönheter. kommer med att transportera min på vanlig släp så länge fram tills jag får tummar ur ----- och bygga klart blivande båttrailern.
        Ja verkligen, älskar min pärla gör ca. 22 knop med en Johnson 15hk om jag är ensam och 18 knop om man är 2 i båten.
        Jävligt stabil båt som transporterar en riktigt bra fårn olika punkter samt att den funkar i sjöar och älvar som är rätt grunda.

Har också planer på att ändra min så man kan ha långrigg men då jag har en bra kortriggsmotor känns det dumt då jag inte orkar leta efter en vettig långriggare som funkar lika bra som kortriggen jag har nu

Lägg gärna upp mycket bilder för jag kommer i alla fall följa bygget med spänning.

Kommentera

En fråga, vad kommer du använda för att slipa den på insidan och som du märkt själv är det rätt grova glasfiber fibrer, kommer du eller ska man slipa ner detta så det blir slätt?

För håller på att planera mitt projekt lite men då jag aldrig gjort detta tidigare vill man gärna samla på sig massa info.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
            En fråga, vad kommer du använda för att slipa den på insidan och som du märkt själv är det rätt grova glasfiber fibrer, kommer du eller ska man slipa ner detta så det blir slätt?

För håller på att planera mitt projekt lite men då jag aldrig gjort detta tidigare vill man gärna samla på sig massa info.
            Min har samma 'skrovliga' yta. Jag har inte slipat hela min men har kört med lamellrondell. Sån där till vinkelslip med sandpapper. Totalförbjudet men gjorde det ändå, JÄÄÄVLIGT lätt på handen.
            Det är nog inte lämpligt till hela båten.
            Ett alternativ kanske kan vara roterande stålborste antingen på borrmaskin eller att föredra, vinkelslip.
            Ett dyrare alternativ är färgborttagningsmedel. Såg att det fanns nåt special på nån marinshop på nätet. Dock är det väl så att vanligt färgbort inte biter på 2-komp. Kommer inte ihåg nu hur det var med denna på marinshopen. Det kan säkert någon annan svara på.

Kommentera

Kul. Jag har också en flipper 420. Jag har precis förstärkt botten i min med glasfiber väv och polyester. Ska bli kul att se hur andra pillar och donar med sina. Jag gjorde en fuling med min där bak och la 2x 4x4 längst i katamaranhålen och sedan skruva plank längst med dem så jag fick ett plant golv. Var grymt lyft och mycket skönare att kunna stå utan att behöva fundera på att trilla ner där med foten när man e oförsiktig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
                Min har samma 'skrovliga' yta. Jag har inte slipat hela min men har kört med lamellrondell. Sån där till vinkelslip med sandpapper. Totalförbjudet men gjorde det ändå, JÄÄÄVLIGT lätt på handen.
                Det är nog inte lämpligt till hela båten.
                Ett alternativ kanske kan vara roterande stålborste antingen på borrmaskin eller att föredra, vinkelslip.
                Ett dyrare alternativ är färgborttagningsmedel. Såg att det fanns nåt special på nån marinshop på nätet. Dock är det väl så att vanligt färgbort inte biter på 2-komp. Kommer inte ihåg nu hur det var med denna på marinshopen. Det kan säkert någon annan svara på.
                Detta med en roterande stålborste var min första tanke

Kommentera

Detta med en roterande stålborste var min första tanke
                  Det lär troligen vara tidskrävande..:-/
                  Men billigare än färgborttagningsmedel. Särskilt om det inte fungerar..

Lätt blästring kan vara ett alternativ men om det är värt och lönt borde det skymtats ett sådant arbete i åtminstone en av alla andra renoveringstrådar..

Kommentera

Beror på vad du ska slipa ner för.
                    Ska du plasta nytt mot ytan är det ner till ren glasfiber som är bäst. Använder du roterande stålborste har du att göra ett par år framöver......Vinkelslip med rasprondell är det bästa.

Ska du slipa ner för att måla om är det enklare.
                    Tvätta ytan med aceton och kör med sandpapper och slipmaskin. Undvik vinkelslip här eftersom det blir sliprosor som är otroligt svårt att få bort.
                    Om båten aldrig blivit omlackerad tidigare är det en fördel. Annars kan det vara svårt att ta reda på om 2K eller 1K-lack har använts.
                    Du mattar alltså bara ner den gamla lacken. Tvättar rent igen och målar på nytt.
                    Gamla båtar är inte släta på insidan.....
                    Vill man ha en slät insida får man helt enkelt köpa en ny båt med inliner.
                    //Micke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 804 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka