Flipper 42 Projekt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flipper 42 Projekt.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
    Nu har du förvisso börjat bygga om den, men i originalutförande hade inte jag velat ha den snabbare än 22knop. Var rätt läskigt speciellt om det blåste över 5m/s när man var ensam i båten och den studsade fram, och det blåste till samtidigt som man svänge i samma riktning som vinden.....röven har en tendens att vrida sig och blir det för mycket så kan det sluta illa.

Men detta beror nog mer på låg vikt och väldigt lättplanande skrov. Efter din ombyggnad blir det lite mer vikt överlag i båten och viktigast frame i båten som jag tror kommer göra den stabilare.
    på vilket sätt vrider sig röven? kasar den eller det är båten som ger sig?

Kommentera

Ursprungligen postat av Clarran Visa inlägg
      på vilket sätt vrider sig röven? kasar den eller det är båten som ger sig?
      Svårt att förklara, men om man säger så här, studsar båten i luften så det är lite kontakt med vattnet men motorn fortfarande är i vattnet och man styr åt nåt håll som vinden ligger på så flyttar sig baken. är man inte medveten om detta eller varit med om det förr kan det överraska en.

Och vrider den sig för mycket i hög hastighet och sedan landar i vattnet så blir det rätt hård fartsänkning. Inom motorcykel racing påminner det om en highsider. Oftast slängs föraren upp i luften och hojen totalskrot efter att ha voltat som en leksak.

Kommentera

Svårt att förklara, men om man säger så här, studsar båten i luften så det är lite kontakt med vattnet men motorn fortfarande är i vattnet och man styr åt nåt håll som vinden ligger på så flyttar sig baken. är man inte medveten om detta eller varit med om det förr kan det överraska en.

Och vrider den sig för mycket i hög hastighet och sedan landar i vattnet så blir det rätt hård fartsänkning. Inom motorcykel racing påminner det om en highsider. Oftast slängs föraren upp i luften och hojen totalskrot efter att ha voltat som en leksak.
        hehe då förstår jag:p sista jag vill göra är att skrota båten:P

Kommentera

Bild dags igen då:P

lite förvaringsmöjligheter är aldrig fel

kommer hamna ett stolsfäste på "nya" kastdäcket och sen ett fram på det gamla kastdäcket så man kan variera lite vart man vill sitta:P

sidorna fram i divinycell ser nästan riktigt bra ut finns inget material som är så underbart som detta!

bye bye toften.

liten förhandstitt på hur det kommer bli fram i båten

funderar dock på att riva ut kastdäcket och bygga om det i divinycell för att få ner vikten liten:P

nästa inlägg blir på akterspegel bygget om det finns nått intresse för det?

Kommentera

Jävlar vad du ligger i

divinycell är aldrig fel, för hur man än gör så brukar sådana byggen bli tyngre än man förväntat sig.....sedan 1-2 fiskare och utrustning som man bör ha med i sin beräkning + ekolod, batteri, tank, osv.

När du ändå är igång, du har inte funderat på att bygga ett utrymme så man får undan tanken och slangen till den? Jag hade önskat det på min båt ibland. Ett fack/utrymme med lock/öppning som man kan ställa ner tanken i.

Kommentera

Ursprungligen postat av Clarran Visa inlägg
              kul att höra vi måste bevara dessa skönheter. kommer med att transportera min på vanlig släp så länge fram tills jag får tummar ur ----- och bygga klart blivande båttrailern.
              Först vill jag säga att jag är impad av hur du jobbar på och hur bra det blir (tror jag iaf)!
              Sedan såg jag det där med divinycell och kom på att jag ska vara lite tråkig också...
              tips:
              https://slpvkalk.transportstyrelsen....alkylator.aspx
              Jag kommer att följa tråden oavsett hur du nu gör just pga av att den är inspirerande! =)
              Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Jävlar vad du ligger i

divinycell är aldrig fel, för hur man än gör så brukar sådana byggen bli tyngre än man förväntat sig.....sedan 1-2 fiskare och utrustning som man bör ha med i sin beräkning + ekolod, batteri, tank, osv.

När du ändå är igång, du har inte funderat på att bygga ett utrymme så man får undan tanken och slangen till den? Jag hade önskat det på min båt ibland. Ett fack/utrymme med lock/öppning som man kan ställa ner tanken i.
                Bakre toften är redan borta och skall ersättas av ett "kastdäck" som kommer kunna rymma tank, all elektronik, plus lite stuvutrymme. Tror jag har nån bild som visar på ett ungefär hur det kommer bli.

Kommentera

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
                  Först vill jag säga att jag är impad av hur du jobbar på och hur bra det blir (tror jag iaf)!
                  Sedan såg jag det där med divinycell och kom på att jag ska vara lite tråkig också...
                  tips:
                  https://slpvkalk.transportstyrelsen....alkylator.aspx
                  Jag kommer att följa tråden oavsett hur du nu gör just pga av att den är inspirerande! =)

Kul att folk gillar tråden står lite stilla nu pga att jag inte har nån polyester kvar haha plus en hel del jobb men imorgon görs ett nytt ryck där förhoppningsvis bakre toften/kastdäcket kommer få sitt regelverk påbörjat:P

Vikten så sett kommer jag inte behöva bry mig om som tur är dels för att jag har E behörighet och båten kommer flyttas runder på minst en 600kg vagn.

Kommentera

Är detta den minsta flipper modellen av denna båttyp ??
                    Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kipp Visa inlägg
                      Är detta den minsta flipper modellen av denna båttyp ??
                      Nä, det finns en version som är 3,6 meter också.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 804 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka