Askeladden vs Crescent - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Askeladden vs Crescent

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Askeladden vs Crescent

Jag har två skraltiga båtar på gårdsplanen just nu. En Crescent 425 och en Askeladden 14-2200. Bägge är i behov av reparation. Crescenten kräver kanske 25-30 timmar medan det räcker med 6-8 timmar för Askeladden. Målet är att få en allround fiskebåt med huvudinriktning på vertikaljiggning. Så man ska kunna ta sig fram snabbt till fiskeplatserna och sedan kunna krypköra och tvärstanna. Så vilken av dessa båtar skulle ni satsa era krafter på? Eller ska jag leta efter någon annan?

Jag gillar crescent, mkt stabil och bra båt...
    Många gör gäddracer av just dem

Kommentera

Bägge båtarna är vettiga så behåll båda två. Man kan aldrig få för många båtar

Crescenten har ett "modernare" skrov med bättre bärighet i aktern och tål därför vikten av en 4-taktare på akterspegeln. Den är även en bra kompromiss mellan stabilitet och vettiga sjöegenskaper när det gäller en så pass liten båt.

Askeladden är mer av "standardbåt" i storleksklassen. Däremot har den om jag inte minns helt fel en liten köl? Vilket faktiskt kan göra den bättre för just vertikalfisket.

Båtar med mer V-formade skrov som Crescenten har en tendens att orma sig när man backar tillbaka på ett eko.
      Självklart lär man sig hantera det med tiden men båtar med en köl är enklare att hantera i de låga farterna det handlar om, både framåt och bakåt.
      //Micke

Kommentera

Jo, jag är faktiskt sugen på att göra iordning bägge. Men marinan ska kompletteras med en kombinerad utflykts- och kvällstrollingbåt - en med en främre vindruta där damerna kan sitta i lä och dricka te och lyssna på Karlavagnen medan herrarna kämpar för brödfödan i aktern ;-) - antagligen blir det en Askeladden 14-2565. Men så ska en Crescent 42 plus en kanot få plats också så det blir trångt vid bryggan.

Kommentera

Bygg en till brygga!

Kommentera

Skulle valt 425an, byggs många sådana och inspiration och i vissa fall hjälp är ju aldrig fel
            sigpic

Kommentera

Kan lägga upp lite bilder till dig när jag drar igång mitt crescent 500 projekt
              Crescent är faktiskt jävligt stabil ...
              Tycker det är många av den båten ute på sjön som man träffar på...

Kommentera

Svårt val...
                Men här åks det Askeladden 14. Renoverade den i för ett par år sen. Trodde den va skaplig men allt inplastat trä var ruttet... Men sen vart den bra!
                Behåller du Crescenten å får en Askeladden över så kan ja tänka mig en till

Kommentera

Inte alls omöjligt att det blir så. Jag håller hus i Glava så det är ju nästgårds...

Kommentera

Ursprungligen postat av X3M Fish Visa inlägg
                    Kan lägga upp lite bilder till dig när jag drar igång mitt crescent 500 projekt
                    Crescent är faktiskt jävligt stabil ...
                    Tycker det är många av den båten ute på sjön som man träffar på...
                    Hoppas du startar ytterligare en byggtråd om det. Man får alltid tips, ideer och inspiration när man ser vilka möjligheter som finns.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 815 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka