Sjöjeep 43, åsikter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sjöjeep 43, åsikter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sjöjeep 43, åsikter?

Jag har varit sugen på en att köpa en ny båt ett rätt bra tag nu. Något lagom stort, lagom sjövärdigt, lättrailat och så underhållsfritt som möjligt. Plötsligt dök sjöjeep 43 upp som möjligt alternativ. Har dock inte hittat så mycket info om båten, dess fishability och allmäna duglighet. Finns det någon som haft en, kört en eller har en åsikt om den? All input upskattas!

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
    Jag har varit sugen på en att köpa en ny båt ett rätt bra tag nu. Något lagom stort, lagom sjövärdigt, lättrailat och så underhållsfritt som möjligt. Plötsligt dök sjöjeep 43 upp som möjligt alternativ. Har dock inte hittat så mycket info om båten, dess fishability och allmäna duglighet. Finns det någon som haft en, kört en eller har en åsikt om den? All input upskattas!
    Skaffade en sjökeep 43 i höstas men har knappt testat den. Det lilla jag kommit fram till hittills är att den verkar inte vara så lättdriven som man kan tro. Den är hyfsat tung för att vara alu båt. Verkar jäkligt robust, tål nog fasen att köra över öar med Min hade en 40hk på men var fullständigt täckt med sjögräs vid köp. Blåste av det värsta och hängde på en 25hk som jag trodde skulle driva denna lätt. Så var det inte. Den maxar typ 18 knop med den. Om det sen beror på att skrovet fortfarande knappast var rent eller det faktum att den är ganska tung för sin storlek för att vara alu vet jag ej.
    Kommer att hänga på 40hk igen. Är dock väldigt nöjd med köpet,: den känns väldigt robust, betydligt rejälare än tex, buster.
    Den jag fick tag i var i betydligt bättre skick än jag egentligen sökte då min tanke var att ha en riktig grisbåt som får ta all skit, ligga i året runt osv...

Men den kommer att få göra det ändå. Är stabil, bärig som fan, kan vara stänkig som alla i denna storlek. Väljer denna före alla andra alubåtar i samma storlek då denna känns som en stridsvagn i jämförelse...

Mina fem öre...

Kommentera

Tack för svar!
      Jag åkte och tittade på en i höstas och slog till direkt. Har inte hunnit med annat än testturen, men delar din bedömning. Riktigt redig båt med generöst tilltagen plåttjocklek och konstruktion för storleken. Stöddigare än de vanligaste alubåtarna och rå men smart byggd utan krafs. Har 40 kusar på min och det kändes helt perfekt. Snabbt upp i plan med tre fullvuxna karlar och gissningsvis dryga 25-27 knop på full gas.
      Håller som bäst på att fräscha upp henne nu!

Kommentera

Hur går det med din? Har själv fått alu noja. Har nu tre . Fick tag i en Buster RS som nu får bli grisbåt istället och barnen ska ha Sjöjeepen. Tyckte det var synd att börja borra hål och härja i sjöjeepen då den var i bra skick.

Buster RS,en blir säkert bra till mej som gris, fiskebåt. Kommer mest att hålla mej inomskärs med den. Ställer inga fart eller sjöegenskapskrav på den då jag bara kommer att fisa runt i viken med den. Sätter tillbaka 40hp,aren på sjöjeepen och monterar 25hp på Bustern.

Ungarna blir nog glada över sjöjeepen som bad och lite wakeboardbåt. Ska vi åka wakeboard, skidor rejält har jag den tredje med 100hp

Berätta gärna vad du gjort osv, med din.

Kommentera

Lte info. Ja vad säger man. Att durken i Bustern var skit viste jag, det syntes ju. Men döm om min förvåning när jag ser att dom använt vanlig sketen formplyfa (inte ens marinplyfa ) som förstärkning till akterspegeln. Var ju inte riktigt vad jag hade tänkt mej. Köper ju alu båtar för att slippa sån skit. Som väl är går den att byta ut, dock med lite bök. Ska ersätta med annat vattenbeständigare förstärkning. Letar efter nylonskivor, förslag?

Varför kunde inte Buster som Sjöjeep/Scorpio ta till ett par mm, på aluminiumet i akterspegeln så hade det inte behövts något trä-skit ...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
          18 svar
          5 813 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Lärka
          av Lärka