Vilken motor till Crescent 420? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken motor till Crescent 420?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken motor till Crescent 420?

Jag fiskar i en ganska stor sjö och det kan vara långt mellan fiskeställena. Nu funderar jag på en Crecent 420, men vilken motor, 4-takt, bör jag ha för att hålla en marschfart på ca 15 knop?
    Tidigare fanns det på Cremos hemsida en länk till Crescents äldre modeller. Jag kan inte hitta den. Finns den länken någon annanstans tro?

Kanske ska tillägga att jag vill kunna krypköra vid göstrollning och tvätstanna vid vertikaljiggning när det dyker upp ett bra eko.

Kommentera

Blir nog svårt med en fyrtaktare av typ 20 hk. Sen beror det ju på skicket på akterspegeln. Brukar vara rätt ruttna på äldre Crescent generellt.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Svårt att trolla menar jag. Fyrtaktare går på så höga varv.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Svårt, det är med båtval. Man brukar ju få leva med dom några år så det gäller att hitta rätt. Jag hade en Askeladden 420 som var rätt trevlig men som fick mycket stryk senaste stormen.Och att plasta så här års går väl sådär. Och att lyfta in den i köket kommer säkerligen att stöta på motstånd. Återstår en Crescent 550 med vindruta och Yamaha 50hk 4-takt. Perfekt för badutflykter i fint väder men hemsk att manövrera i låg fart vi minsta vind. Så jag behöver hitta en båt för höstgösen/abborren som åtminstone kan halvplana i 15 knop med minimal avdrift vid fiske. Svår kombination?

Kommentera

en 425 borde göra jobbet bra med en 20hk 4-taktare....men som Elanen påpekar det kan gå lite för fort för sakta trolling kanske...annan proppe med risk för fartminskning även vid planingsfart eller ett par bromsar löser nog det problemet...
            kanske gå att få tag på nån med bytt trä i akterspegeln eller en som inte är rutten...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Det är inte nödvändigt med något fartmonster men att puttra fram med 6 knop när man ska 6 sjömil är lite segt. För man ska ju hem igen. Så att byta propeller funkar för att få lågfart så länge det inte blir någon dramatisk fartminskning, eller helt enkelt att slänga i två hinkar. Men om en 425:a funkar ok kanske även 415-416-430 och vilka mer det nu är i den serien funka lika bra?
              Och kanske Ockelbo B14-B15? Och kanske några modeller från Uttern eller Höga Rodd som jag också har ett gott öga till?

Kommentera

Vet inte om jag har för höga krav på båten då. Ingen erfarenhet av andra motorbåtar. Men jag tycker min 432 är bedrövlig i hård sidvind att trolla med.
                Vill hela tiden falla av med vindriktningen och behöver pareras med motorn. Lägg till lite krabb sjö så stoppar ju båten med.
                __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
                  Vet inte om jag har för höga krav på båten då. Ingen erfarenhet av andra motorbåtar. Men jag tycker min 432 är bedrövlig i hård sidvind att trolla med.
                  Vill hela tiden falla av med vindriktningen och behöver pareras med motorn. Lägg till lite krabb sjö så stoppar ju båten med.
                  En frontmonterad elmotor är ju helt fantastisk i sådana lägen, speciellt när man är ute själv. Skulle lösa andrho;s ena bekymmer med. Tror du kommer tröttna ganska snart på trasslet med alla trollingbromsar, vare sig det är hinkar, Ikeakassar eller riktiga broms strutar..

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
                    en lätt liten båt med planande skrov beter sig precis så, inget konstigt med det...även om det kan vara nog så irriterande...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 833 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka