Hej gott folk!
Har fått tag i en billig, väldigt sparsamt använd båt i nyskick. En Höga Rodd 410 Sport med en Mercury 30hp 4-takt från 2002.
Förra och första ägaren köpte denna uppsättning ny och som ett paket 2003. Han har ända sedan första stund haft problem att få båten att plana i någon ordning. Lösningen från återförsäljaren var att sätta in kilar mellan båt och akterspegel. För att vinkla in motorn ännu mer. Enligt säljaren hjälpte inte detta så mycket utan han löste det med att lägga en sandsäck i främre stuvutrymme. Säljaren var i stort sett aldrig ensam i båten. Detta gör att båten planar lite bättre med en person i fören.
Nu är problemet att jag nästan alltid är och kommer vara själv i båten. Jag kommer använda båten som fiskebåt och har därför ett extra batteri längst bak i båten. Har dock ett ytterligare batteri i mittersta stuvutrymmet samt oftast även en frontmonterad elmotor så lite extratyngd har det blivit i fören. Men båten är extremt trög att få i plan. Den gräver ner sig och varvar extremt lite när jag ger full gas. Kavitationsplattan är i rätt höjd. Motorn är intiltad så mycket det går både via den manuella och den elektriska tilten. På motorn sitter originalpropellern och den är bara väldigt lite kantstött.
Har även fått känslan att båten inte riktigt går så fort man kan begära. Har dock inte hunnit maxtesta den än. Men har på känn att jag inte kommer få upp den i mer än 17-18 knop. Har läst om båtägare som kört 25-27 knop, dock med 40 hästars fyror.
Jag tycker det känns som att jag inte får ur de varv som borde vara normalt. Ungefär som att jag vid full gas egentligen har mer att ge. Jag upplever som att jag efter har lagt i växeln måste skjuta reglaget väldigt långt innan båten börjar röra sig och då har har jag ju väldigt kort sträcka innan reglaget är i botten. Ungefär som att det slackar en massa innan jag har kontrollen på gasen.
Båten:
http://www.maringuid...1632&battypID=4
Någon vänlig själ som har tips att ge för att få nån ordning på detta! Gäddfisket börjar ju bli som hetast nu!
MVH!
Har fått tag i en billig, väldigt sparsamt använd båt i nyskick. En Höga Rodd 410 Sport med en Mercury 30hp 4-takt från 2002.
Förra och första ägaren köpte denna uppsättning ny och som ett paket 2003. Han har ända sedan första stund haft problem att få båten att plana i någon ordning. Lösningen från återförsäljaren var att sätta in kilar mellan båt och akterspegel. För att vinkla in motorn ännu mer. Enligt säljaren hjälpte inte detta så mycket utan han löste det med att lägga en sandsäck i främre stuvutrymme. Säljaren var i stort sett aldrig ensam i båten. Detta gör att båten planar lite bättre med en person i fören.
Nu är problemet att jag nästan alltid är och kommer vara själv i båten. Jag kommer använda båten som fiskebåt och har därför ett extra batteri längst bak i båten. Har dock ett ytterligare batteri i mittersta stuvutrymmet samt oftast även en frontmonterad elmotor så lite extratyngd har det blivit i fören. Men båten är extremt trög att få i plan. Den gräver ner sig och varvar extremt lite när jag ger full gas. Kavitationsplattan är i rätt höjd. Motorn är intiltad så mycket det går både via den manuella och den elektriska tilten. På motorn sitter originalpropellern och den är bara väldigt lite kantstött.
Har även fått känslan att båten inte riktigt går så fort man kan begära. Har dock inte hunnit maxtesta den än. Men har på känn att jag inte kommer få upp den i mer än 17-18 knop. Har läst om båtägare som kört 25-27 knop, dock med 40 hästars fyror.
Jag tycker det känns som att jag inte får ur de varv som borde vara normalt. Ungefär som att jag vid full gas egentligen har mer att ge. Jag upplever som att jag efter har lagt i växeln måste skjuta reglaget väldigt långt innan båten börjar röra sig och då har har jag ju väldigt kort sträcka innan reglaget är i botten. Ungefär som att det slackar en massa innan jag har kontrollen på gasen.
Båten:
http://www.maringuid...1632&battypID=4
Någon vänlig själ som har tips att ge för att få nån ordning på detta! Gäddfisket börjar ju bli som hetast nu!
MVH!
Kommentera