Hjälp med svårplanad Höga Rodd 410S - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med svårplanad Höga Rodd 410S

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med svårplanad Höga Rodd 410S

Hej gott folk!

Har fått tag i en billig, väldigt sparsamt använd båt i nyskick. En Höga Rodd 410 Sport med en Mercury 30hp 4-takt från 2002.

Förra och första ägaren köpte denna uppsättning ny och som ett paket 2003. Han har ända sedan första stund haft problem att få båten att plana i någon ordning. Lösningen från återförsäljaren var att sätta in kilar mellan båt och akterspegel. För att vinkla in motorn ännu mer. Enligt säljaren hjälpte inte detta så mycket utan han löste det med att lägga en sandsäck i främre stuvutrymme. Säljaren var i stort sett aldrig ensam i båten. Detta gör att båten planar lite bättre med en person i fören.

Nu är problemet att jag nästan alltid är och kommer vara själv i båten. Jag kommer använda båten som fiskebåt och har därför ett extra batteri längst bak i båten. Har dock ett ytterligare batteri i mittersta stuvutrymmet samt oftast även en frontmonterad elmotor så lite extratyngd har det blivit i fören. Men båten är extremt trög att få i plan. Den gräver ner sig och varvar extremt lite när jag ger full gas. Kavitationsplattan är i rätt höjd. Motorn är intiltad så mycket det går både via den manuella och den elektriska tilten. På motorn sitter originalpropellern och den är bara väldigt lite kantstött.

Har även fått känslan att båten inte riktigt går så fort man kan begära. Har dock inte hunnit maxtesta den än. Men har på känn att jag inte kommer få upp den i mer än 17-18 knop. Har läst om båtägare som kört 25-27 knop, dock med 40 hästars fyror.
    Jag tycker det känns som att jag inte får ur de varv som borde vara normalt. Ungefär som att jag vid full gas egentligen har mer att ge. Jag upplever som att jag efter har lagt i växeln måste skjuta reglaget väldigt långt innan båten börjar röra sig och då har har jag ju väldigt kort sträcka innan reglaget är i botten. Ungefär som att det slackar en massa innan jag har kontrollen på gasen.

Båten:
    http://www.maringuid...1632&battypID=4

Någon vänlig själ som har tips att ge för att få nån ordning på detta! Gäddfisket börjar ju bli som hetast nu!

MVH!

Standardsvaret brukar ju vara att flytta så mycket vikt fram som möjligt och eventuellt höja motorn ett bulthål uppåt(förutsatt att proppen inte börjar ventilera alltför mycket). Att motorn inte skulle orka varva när båten ska upp i plan tyder på att du skulle ha en propp med för mycket stigning, vad är det för en propp du har nu ? Och om inget annat hjälper så kan du som en sista utväg prova fenor typ Hydro-Foil, men de kan sänka toppfarten iom mer friktion i vattnet.

Kommentera

Hej! Kompisen hade en HR 410s med en Evinrude 30hk. Den gjorde 25 knop och drog upp två stycken vattenskidåkare i planing samtidigt utan nån vikt fram i båten. Något måste vara fel på din båt eller motor.
      Mvh David

Kommentera

Tror helt klart på propellerbyte. Kolla vad der står instansat för siffror på den du har, ring sedan till exempelvis propellertrim eller nån annan firma och be om deras råd.

Kommentera

Har nu kollat vad det är för storlek på propellern till det felande ekipaget.
          Diameter: 10-5/8"
          Stigning: 12"

Vad tror ni, kan det verkligen vara så uppåt väggarna fel?

Kommentera

Ursprungligen postat av Hamrin Visa inlägg
            Har nu kollat vad det är för storlek på propellern till det felande ekipaget.
            Diameter: 10-5/8"
            Stigning: 12"

Vad tror ni, kan det verkligen vara så uppåt väggarna fel?
            Rek, för 25-30 hk

Rek, för 40-60 hk samt 25 bigfoot och där hittar du din propp. Kanske inte så konstigt om den upplevs trött

Kommentera

det första du skall göra är att sätta in en varvräknare,måste man ha på alla båtar för att se motorn funkar ok,kolla sen vad den varvar, och troligen har du för stor stigning på proppen,en tum lägre gör ca 300varv,kolla toppfarten,om nu motorn är ok,och gasvajern ger fullgas,men det är ju lätt och fixa.

Kommentera

Om du känner att motorn verkligen varvar ur men att skrovet ändå inte planar så testa med självjusterande trimplan, monterade på min HR460 som förvisso planade helt ok men det gav 2.5 mer knop och nu planar båten omedelbart.

Kommentera

Jag skulle gett mig på propellern i första hand innan div. trimplan och andra hjälpmedel införskaffas.
                  Surfa in på http://www.propellertrim.se/
                  De är skitduktiga där och det finns även en sida där man fyller i info om båt och motor och sedan räknas rätt propeller fram.
                  Annars är det bara att maila/ringa och beskriva problemet.

Nu kollade jag inte men gissar på att din propeller hamnar någonstans strax under tusenlappen och det får anses som en billig lösning. Beställer du från Propellertrim får du även prova och byta propp tills du är nöjd.
                  //Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av Semb Visa inlägg
                    Hej! Kompisen hade en HR 410s med en Evinrude 30hk. Den gjorde 25 knop och drog upp två stycken vattenskidåkare i planing samtidigt utan nån vikt fram i båten. Något måste vara fel på din båt eller motor.
                    Mvh David
                    Du måste ha i åtanke att det är en 4-takt. (TUNG, SEG, SLÖ) lite skämtsamt men det har viss betydelse, man kan i alla fall inte jämföra.

Det är något tok med din båt helt klart. Låter inte som onormalt stor stigning heller men 4-takt är ju segare å känsligare på detta men varför denna bladarea dia 10-5/8 ?. Men visst låna en propp av en försäljare och prova. . Jag undrar hur motorn är monterad, höjd mm. Försäljarens åtgärd vittnar om (vilket är för vanligt tyvärr) att han är en klåpare, så gör man bara inte. Den båten du pratar om anses av många som lättplanande. HR marknadsför ju även sina båtar som just lättplanande, lättdrivna.

Finns säkert mer att finna på nätet. Men jag ser detta problem med fart och planingsproblem allt för ofta idag och jag tror det beror på klåpare och lycksökare till försäljare som inte kan båt och bara säljer. Hänger på motorn som den hamnar och inget mer. Fel propp, fel montage och fel instruktioner till den olyckliga köparen.

Det du beskriver med dina ord är väldigt motsägelsefullt. Har du tex kontrollerat att du får ut full gas så inte reglaget bottnar innan motorn har full open trottle. Känner du ingen som kan båt som kan titta på ditt ekipage ? Men som Semb säger din båt borde flyga ur vattnet.

OBS! skaffa inte trimplan eller trimfenor eller dylikt skit, dessa sattyg har man bara när inget annat hjälper, som nödlösning. Men din båt ska inte behöva detta skit. Först hittar man problemet.

Men vad menar du med manuella tilten ? Och vad är då rätt höjd ?
                    Senast ändrad av Exxet; 2014-09-27, 13:22.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 833 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka