Behöver hjälp/tips till en list på relingen för att spö't ska ligga still - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp/tips till en list på relingen för att spö't ska ligga still

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver hjälp/tips till en list på relingen för att spö't ska ligga still

Hej! Jag skulle vilja köpa någon form av gummimaterial/list för att sätta ovanpå relingen på min Höga rodd 390.

Tanken är att denna gummilist eller kant av annat material (bör vara lite mjuk iaf) ska agera stopp för spöt vid bottenmete efter sik osv, när man fiskar i strömmande vatten och lägger spöt tvärs över i båten (eller om man kör dubbla spön) så glider spöt längs relingen av kraften i strömmen, direkt odugligt om en fisk hugger och värdelöst för att hålla koll på feedertoppar t.ex.

Jag ska alltså kunna lägga spöt tvärs över båten och fasa ur den här listen med 1cm mellanrum så att spöt ligger still och jag kan lägga ifrån mig spön en stund men fortfarande fiska!

http://imgur.com/TvQsHdu -> Här är en bild på hur relingen ser ut och den plats jag skulle vilja ha listen på (just denna bild är en högarodd 430 men relingen på 390 ser identisk ut) Det är cirka 2-3cm utrymme att fästa en list av något material där.

Jag hoppas att jag gjort mig någorlunda förstådd och att någon har en lösning på lager eller åtminstone kan peta mig i rätt riktning

Mvh Pontus

Du vill alltså att spöt ska ligga still och inte åka i om du får napp, spöhållare är ju till för det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
      Du vill alltså att spöt ska ligga still och inte åka i om du får napp, spöhållare är ju till för det?

http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...are-svart.html
      Så tänkte jag med..
      Det finns många olika varianter av spöhållare, finns säkert någon som passar ditt behov

Kommentera

Nej jag är inte orolig att spöt ska åka i när jag får napp, jag har spöhållare jag använder vid harling/trolling och andra fiskemetoder. Jag vill att spöt ligger still när jag lägger ifrån mig det trots att ett sänke draggar på botten och "drar" i spöt. Om spöt ligger still när jag lägger ifrån mig det kan jag se om det nappar, ibland är sik, stäm och annan vitfisk mycket försiktig i nappandet och man reggar bäst genom att titta på spötoppen, vill jag kör dubbla spön vill jag inte sitta och hålla i båda, och när det nappar rätt frekvent orkar jag inte mecka i och ur en spöhållare varje gång.

Jag vill helt enkelt stoppa ner spöt i en hålighet i någon form av kantlist. Det är också skönt att kunna lägga spöt tvärs över båten när man ska åka en bit för att byta plats utan att det glider åt helvete.

Ingen som kan tänka någon form av gummilist, tätningslist eller dyl som är 1x1cm som går att köpa? Givetvis förstår jag att det inte finns någon list med detta syfte utan jag letar en list som är tänkt att användas till något annat men som går att fasa ur och används till det här, något ortodoxt, ja.

Kommentera

Det närmaste jag kan komma att tänka på är tjockare rågummi i lämpligt format som du holkar ur uttag i. Men jag vet inte riktigt vart man kan få tag på det.
          Annars finns ju olika sådana här http://bojdaspon.se/products_singel....lyka&artnr=442 som kan monteras på båten och spöt enkelt läggas i.
          Ett annat sätt vore kanske att montera remsor av plexiglas längs kanten med ursågade urtag som kläs med kantlister.
          //Micke

Kommentera

Ja precis, får kolla runt med butiker kanske kan man köpa gummi och skära till själv. Annars skulle nog sånna där klykor kanske fungera med bara borra hål och sticka ned

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
            18 svar
            5 834 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Lärka
            av Lärka