Alltid kul att följa renoveringar.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
återupptagen renovering Särki
Collapse
X
-
Bygga upp akter med polyester och divinycell??
Det satt laminerad (ihoplimmade skikt) plywood från början, av ett skäl, detta har nödvändig styrka för att ta upp motorkrafter och hårdhet rakt igenom vilket behövs vid bultningen av snurran (och allt annat)
Divinycell kan du inte utsätta för tryckkrafter av den typen helt enkelt, däremot kan du helplasta fram styrkan samt fylla ut med cellmaterialet men då är vi knappast på nybörjarstadiet....I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Vanlig konstruktionsplywood brukar fungera bra.
Rugga upp ytan på skivan/skivorna först och snåla inte med polyestern. Skivorna kommer då att suga bra och blir ordentligt mättade.
Det är ytterst noga att plyfaskivan ligger tätt mot akterspegeln, använd tvingar.
Ibland är inte akterspegeln helt rak och då kan det vara enklare att använda sig av tunnare plyfaskivor istället. Har själv använt 7 mm tjocka skivor men man lägger då flera skivor med glasfiber mellan tills man nått önskad tjocklek.
Arbetsgången kan se ut så här:
Slipa rent och tvätta akterspegeln. Plasta ett lager med glasfiber. Passa in den första skivan som redan är indränkt med polyester på insidan. Här har jag med framgång använt mig av skruvar genom akterspegeln istället för tving eftersom det blir lättare att plasta hela insidan i ett svep då.
Plasta två lager och låt härda.
Nu får du en hård akterspegel som det blir enklare att rikta in de resterande skivorna mot.
Dagen efter ruggas ytan återigen upp och tvättas rent med aceton.
Gör nu om steg ett. Plasta först, på med en indränkt skiva. Byt ut skruvarna mot längre som nu håller båda skivorna. Plasta insidan med två lager.
Fortsätt sedan så här tills du når önskad tjocklek. Men nu behöver det inte härda emellan och avsluta med minst 4 lager laminat.
Efter härdning tas skruvarna bort och hålen plastas igen eller spacklas igen med epoxi.
Kommentera
-
Guest
Jag rekommenderar coosa board från USA om du inte vill ha plyfa. Den limmar du dit med förtjockad polyester, använd glassand. Sedan plastar du över den och har en akterspegel som aldrig kan ruttna. Divinycell kan man beställa direkt från tillverkare i tryckhållfastheter långt över det du hittar i butik i de tjocklekar du vill ha. Det är där båtbyggare köper det ifrån. Det är främst laminatets tjocklek som bygger styrka. Du kan bygga otroligt stabila, lätta båtar med dessa material som aldrig kan ruttna och med grym vikt. Så det finns alternativ till plyfa om man verkligen vill.
Kommentera
-
tack för ditt svar.
Den som ska hjälpa mig hade funderingar på val av plywood, då han i första hand syftade på det lim som plyfan var tillverkad med.
Han är utbildad båtbyggare som jobbar nu i träindustri...
"problemet" är att vi bor en bit ifrån varann så största delen av jobbet blir Min utmaning. just nu har jag en "ny" akterspegel som jag plastat upp, dock är den ca 2mm på vissa ställen o ca 8mm på större delen. Steg 1 för mig nu lär bli att få den ytan plan inför plyfan,..
Kommentera
-
sådärja...då har jag varit hos det lokala snickeriet och beställt plyfa.
2 lager 12mm konstruktionsplywood ligger nu i deras press o limmas med polyurethanlim.
denna plyfa kommer sedan fästas mot befintlig polyesteryta med Tec7 då polyesterytan inte är helt plan. bilder på nuläget kommer under dagen / helgen och plyfan monteras nästa vecka
Kommentera
-
Ursprungligen postat av EM-skutt Visa inläggfråga ang. tätskikt... jag hade tänkt måla båten med biltemas 2komp polyurehtan... behöver jag primer på den råa slipade ytan ( endast innerskrovet ) eller går det bra ändå ?
Hur länge måste jag vänta på härdningen innan jag kan sjösätta ?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 830 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka