Montera med bracket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montera med bracket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Montera med bracket?

Haloj!
    Jag har en mercury/tohatsu 30hk från 1999 i jätte bra skick men med kort rigg. Och jag har den på en 4m sport båt som inte är så fiske vänlig. Och började leka med tanken om man hittar en en båt som man absolut vill ha men som är gjord för lång rigg. Kan man montera min motor med bracket?? I såfall bygger jag en egen, men hur kommer det att påverka gången på båten??? Vill helst inte byta motor för denna har jag köpt för billigt och har en stram budget och man kan ju göra lite höst fynd kanske.
    Mvh Lars

Det går bra att montera motorn med en bracket så länge akterspegeln är frisk och inte alltför klent konstruerad. Med 4" setback kan man generellt höja motorn 1" högre än std, så om motorn fortfarande går att tilta efter att ha sänkt motorn 1" på bracketen, så har du "tjänat" 2" rigglängd jämfört med utgångsläget. Om jag minns rätt så är rigglängden 435mm på en 2t Tohatsu 30hk med kort rigg. Och om akterspegeln på den nya båten är tex 510mm så hamnar motorn en knapp tum "för högt", vilket kan funka utan större problem med rätt propeller.
    Ett alternativ är, om du köper en sk "projektbåt", att sänka akterspegeln tills AV-plattan hamnar 10-20mm under köllinjen så att du kan experimentera med höjden. Normalt brukar man rekommendera att AV-plattan hamnar jämns med köllinjen som utgångspunkt. Då båternas skrov och propellrarna skiljer så är det svårt att säga exakt utan att testa.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
    18 svar
    5 813 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Lärka
    av Lärka