Linder 445 catch - Alumacraft, Tracker, Starweld. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 445 catch - Alumacraft, Tracker, Starweld.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Linder 445 catch - Alumacraft, Tracker, Starweld.

Tjena gott folk.

Är trött på min lilla eka och har bestämt mig för att köpa en riktig fiske båt, nu återstår det bara att se vilken av alla dessa 10000 båtar som finns. Dem som är aktuella är Linder sportsman 445 catch, alumacraft escape 165 cs, eller tracker v16 laker. Vad tkr ni? vilka för och nackdelar finns?

Mvh

Personligen tycker jag att alumacraftbåtarna verkar jäkligt läckra.
    -----------PB's!-----------
    Gädda 8,7 kg
    Harr 0,5 kg
    Abborre 0,8 kg
    Torsk 2,4 kg
    Havsöring 3,5 kg
    Näbbgädda
    Strömming
    Mört
    Skrabb

Kommentera

En svensktillverkad alubåt till sportfiske med Starwelds livstidsgaranti på skrovet och Alumans finish till Trackerpris vore kanske den ultimata aluskutan...som alltid när det gäller båtar blir det en kompromiss, vad sätter man mest värde på,vilken summa är man beredd att lägga...och inte minst...vilken faller en mest i smaken efter att klämt,känt på och provat själv...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

En sak du kan lägga till i ditt övervägande är att om du skulle välja du Linder kan du ringa direkt till fabriken om det är något, hon som svarar i telefon har järnkoll.. Ingen växel där inte. De skicka reservdelar direkt tar bara några dagar, en sådan service är mycket värt tycker jag.

Kommentera

Vet inte om du redan har slagit till, men jag köpte en Silver fox i början på året men är nu ägare till en 445 catch istället. ska du fiska är 445 klockren och jag kan inte klaga på något förutom att jag hade önskat lite mer stuvutrymmme. har ingen erfarenhet av de andra båtarna du överväger att köpa men har bara gott att säga om 445.

Kommentera

Har en Fisherman 145 företrädaren, till Escape 145, fin båt tycker jag. Den senare är i storlek mer jämförbar med Linder 445:an än Escape 165 som är än rymligare (och dyrare och kräver sannolikt lite mer motor, säg 40 hk i vart fall)

Escape 145/165 har mer förvaring och fiskeinredning än Linder men är å andra sidan "känsligare" att förvara vid bryggplats, ingen har självläns men Linderns rena aluminium torde stå mot väder och vind bättre än en båt med matta/vinyl på golvet i plywood (?)

I mitt fall har jag löst det med ett kapell som skyddar mot sol, väder och luftburet av alla slag. V 16 Laker är väl som en spartansk E 165 i interiören och de två senare trivs man bäst i med tre kastande fiskare p g a längden. De är nog ungefär lika platta, svagt V-skrovade i bak och torde vara ungefär lika komfortabla i vågorna.

Av de tre skulle idag välja 165 eftersom jag ibland fiskar med sällskap, om vanligen en-två fiskare så en 145. Linderns aluminiumrena, robusta (?) insida ger sannolikt mer buller under gång och fiske. Om du skulle pröva en Escape/Laker med endast 30 hk, känn efter om du tycker fartresurserna räcker med den last du vanligen har.

Nu har du inte frågat men jag skulle titta på en Starweld 1674 också. Lite mera V-skrov och troligen lite bättre pris, dock så har flera sagt att de ligger en del efter Alumacraften i fråga om detaljkvalitet, typ fogar, passning, svetsningar. Hur det påverkar i bibehållen kvalitet och restvärde över tid får vi se så småningom.
            Senast ändrad av anteman; 2015-06-12, 19:52.

Kommentera

Har en 445 Catch och är riktigt nöjd med den. Skulle vara roligt med mer motor men 30hk räcker bra. Jag kör med en Yamaha 30. Med den nya pulpeten är den säkert ännu bättre. Önskar också att hela kastdäcket vore ett stuvutrymme men det utrymme som är räcker.
              // Didde

Kommentera

vad är det som är så speciellt med catchen, varför inte köpa en arkip ist om man är fundersam över storleken?
                Arkipen går ju lätt att bygga om och få att bli en bättre på på alla vis än en 445.
                Enda gången jag skulle vilja ha en catch är isf till vj fisket men då skulle jag isf vilja ha den utan styrpulpet.
                Lite märkligt kan tyckas att dom inte byggt catchen på 460 skrovet.

Kommentera

Håller med Jazze, att inte Linder lanserat "460 Fish" är nästan tjänstefel. Gärna med lite mer USA-stuk, men kanske blir den helt enkelt alltför dyr att producera i förhållande till amerikakonkurrenter...

Kommentera

Hej
                    Undrar vilket maxvarv du har på Yamahan när du åker själv? Vilken propeller har du? G serie 11/1/4x12?
                    Kul att du är nöjd med båten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 830 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka