Använda fast tank? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Använda fast tank?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Använda fast tank?

    Har äntligen blivit med riktig båt,en Ockelbo B16

    Finns en fast inbyggd bränsle tank i plast som förra ägaren inte använde utan körde med en vanlig trycktank på 25l som står under akter toften.

    Verkar ju mycket trevligare att kunna tanka utifrån båten istället för att hålla på o rota i luckan med dålig rygg..

    Sitter ett munstycke för slang på tanken,är det bara att fylla upp och skruva dit soppa slangen eller måste jag "diska" tanken först och isåfall hur o med vad?

    Bör jag komplettera med ett filter på slangen?

    Och sen motorn,50 hk fyrtakt Honda från början av 2000 talet,är det något särskilt jag ska tänka på utöver att köra lugnt då den är gammal?

    Den bor och övervintrar i varmgarage,bör jag ändå vinterkonservera och isf hur?

    Mvh Hejgo

  • #2
    Varför använde den förra ägaren inte den fasta tanken ? Pga läckage ? Om den är tät så gäller det att rengöra den ordentligt med tex E85(hur du kommer åt att göra det får du klura ut själv)och ett filter(gärna med vattenavskiljare) på slangen är ett måste. Att köra för "lugnt " är inte nödvändigtvis bra för motorn, det är bättre att belasta motorn så att den får arbeta(dock utan att övervarva)och du har väl rätt stigning på proppen så att motorn orkar varva som den ska ? Du behöver inte vinterkonservera men du ska serva den som vanligt, dvs byta olja i motor och drev, smörja vajrar och nipplar mm. Tanka fullt och häll i stabiliseringsmedel i bensinen så att den håller sig någorlunda färsk till våren. Glöm inte heller att köra med stabiliseringsmedlet i bensinen när du kör för sista gången så att det inte bildas klägg i förgasaren, eller alterntivt kör på alkylatbensin sista gången före uppehållet. Du kan också tömma förgasaren, det brukar finnas en tappskruv i botten på flottörhuset.

    Kommentera


    • #3
      En fråga bara, varför bör man ha full tank?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av 2dojor Visa inlägg
        En fråga bara, varför bör man ha full tank?
        När man förvarar tanken någonstans där temperaturen åker upp och ner mellan plus och minus, kan det bildas kondensvatten i tanken, och när man sedan åker ut på sjön på våren, går motorn illa eller rent av stannar när vattnet hamnar i förgasaren,men med full tank finns det inte plats för kondensvatten då det inte finns någon överflödig luft i tanken. I TS fall finns å andra sidan inte den risken om han förvarar båten inklusive bensinen i ett varmt utrymme. Men det kan kanske vara smartast att ändå tömma tanken för att minska brandrisken. Ibland skriver man först och tänker sedan, bra att folk är på alerten.

        Kommentera


        • #5
          Förra ägaren menade att motorn drog så lite att det räckte med den lösa tanken...
          Kanske är rent försäljnings ljug och tanken läcker som ett såll,haha!

          Han påstod även att han haft motorn på service i våras,kollade på oljestickan och oljan är iaf ny och fin.

          Han menade att det inte gick att se hur många timmar motorn hade gått då det är en äldre rova från 2001,stämmer det?

          Sitter en massa klistermärken med bl.a. "Stockholms Trolling Klubb" så man kan nog misstänka att det blivit en del timmar..

          Hur tar man bort gammalt klister från klistermärken bäst?

          Någon som har disknings tips till fast bensintank?

          Kommentera


          • #6
            Kan nog hålla med den förre ägaren om att en 4t motor drar överraskande lite bensin faktiskt, själv tar jag med någon 5l dunk då och då, så jag ser inte tankandet som något större problem faktiskt. (Nu jämför jag iof med när man åkte vattenskidor med 2t förr och det kånkade runt på jeep-dunkar för jämnan..) Du kan ju däremot fundera på om du skulle få bättre balans i båten om du använder den fasta tanken, som jag gissar ligger längre fram i båten?

            Jag hade inte börjat använda tanken utan att vara helt säker på att den är ren, slangarna till och från den är ok, påfyllning och avluftning funkar, och att du vet att du kan lita på ev. Tankmätare, och så bör du som JB2 skrev ha ett filter med vattenavskiljare med. Motorstopp på sjön är inte bra..

            Kan du få ut tanken?

            Att en motor kan ha gått många timmar behöver ju inte betyda att den är dålig, särskilt inte om den mest är "trolling-körd", utan skicket och att den blivit servad ordentligt är ju viktigare.. Har en kompis som har en motor som gått 1800 timmar utan några problem, men vet också att han är petnoga med service och så.

            Förtunning tar bort Limrester bra, men testa först att lacken tål det bara..

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
            18 svar
            5 813 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Lärka
            av Lärka
             
            Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
            10 svar
            15 005 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Classe69  
            Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
            694 svar
            198 409 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg nybörjare-igen  
            Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
            27 svar
            14 209 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Mudwater  
            Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
            16 svar
            3 751 visningar
            4 gillar
            Senaste inlägg Dannii578  
            Arbetar...
            X