Tänka på vid köp av båt med styrpulpet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tänka på vid köp av båt med styrpulpet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tänka på vid köp av båt med styrpulpet?

Hej på er!

Jag skulle behöva lite allmänna tips på vad man ska tänka på när man väljer båt med styrpulpet. Vad ska man undvika och vad är det "bra" val.

Inga överdådiga inköp planeras och det ska inte vara anpassat för just fiske, utan en familjebåt typ. I aluminium

Vore jättekul med lite tips för jag har kört båt, men kan väldigt lite när det ska köpas nytt!

/ O

http://www.fiskesnack.com/forum/show...6r-ny-B%C3%A5t!

Kommentera

Hej Oskar. Som många säger så hellre gammal båt och ny motor än tvärtom. Provkörning är ett måste. Kan du inte så mycket så ta med någon båtkunnig kompis/bekant som kan hjälpa dig. Vad hade du tänkt dig för båt?

Kommentera

Vilken budget hade du tänkt dig?

Är det ett krav att det är en alu båt?

Kommentera

Aha! Gammal båt, ny motor. Låter som ett bra tips om man orkar dragga begagnat-marknaden

Budget typ upp till 150k kanske? Inkl. motor och båt. Det är inget krav med alubåt, men det vore rätt skönt, eftersom det ska vevas upp för hand upp i lite osmidig terräng inför och efter varje säsong.

Kommentera

En silver kanske? Vet inte så mycket om dem men alu skrov med med inredning av plast känns lite som det bästa från två världar? Jag funderar själv lite på en sådan, OM jag skulle få för mig att byta. Yamarin har ju också samma koncept, men då drar ju priset iväg en hel del..

Kommentera

Varför skulle en vilja ha plast på insidan jämfört med alu?

Kommentera

Felpost..

Kommentera

Jag tycker det känns mer ombonat med plast, stora svepande ytor som är lätta att hålla rent och inga vassa kanter,ingen skramlig alu durk.. Jag tycker det är både snyggare och mer praktiskt på en båt som skall fungera för hela familjen faktiskt, men jag vet också att många inte alls håller med om det..smaken är ju delad

Min gissning är att båt typen kommer bli vanligare i framtiden,nästa båttrend kanske? ;-)

Ett annat bra familjetips är akterkapell, det har räddat många turer för mig, blir lätt lite dålig stämning i båten när allt och alla blir blöta av en regnskur.. Funkar ju även kanon om det blir lite kyligt.

Kommentera

" Tänka på vid köp av båt med styrpulpet? "
                    Som vanligt förstår jag inte riktigt vad du som TS är ute efter. Men svarar som jag tror att du menar

Först måste du ha klart för dig att en båt är en gränslös kompost av kompromisser. Det är enbart dina krav som avgör vad du ska tänka på. Några saker som är av betydelse för båtens funktion både som fiske och familjebåt är följande:

- Höjd på fribord
                    - Bottenvinkel
                    - Båtens vikt
                    - Räcken runt relingen och dess höjd
                    - luckor och förvaring samt dess placering
                    - Styrpulpetens placering och utformning tex hög vindruta
                    - durkyta och sittplatser
                    - möjlighet att placera spöhållare, frontmotor, ekolod mm.
                    - Material (utan att ta ställning så tycker jag alu är kallt och hårt och mer robust och oöm slitvarg för fiske och yrkesbruk, medans plast ger en renare och trevligare och främst varmare känsla för familjen)

Detta är några saker som kan nämnas. Kompromissandet består av att oftast så talar kraven för dom olika användningsområdena emot varandra. Tex: Fiske vill man gärna ha låga fribord, för familj och barn höga. För fiske är det bra med mycket durkyta och för familj många sittplatser. För fiske vill man inte ha räcken och höga rutor mm som man slår i när man fiskar, för familjen är detta en fördel att ha å hålla sig i och sitta skyddad bakom. En mittpulpet ger fritt runt hela bordläggningen för drillande av fisk. För familjen tar det mycket yta. En djup bottenvinkel ger mjukare gång i sjön för familjen men ger å andra sidan en något rankare båt för fiske. Många sittytor och många små luckor är bra för familjen att stuva undan olika saker i olika fack, för fiske vill man gärna ha mycket fri yta och kanske en stor förvarning för monstertrunken. Med andra ord man får kompromissa.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka