Mitt vinter projekt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt vinter projekt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Click image for larger version

Name:	2014-08-24 15.15.04.jpg
Views:	1
Size:	737,6 KB
ID:	1775259
    Så nu har jag rensat båten. Har gjort nya bottenspant och köpt epoxy för att limma spanten till skrovet 20st knäckta.
    Botten är lite sunkig så vet inte om det blir nya borer eller laminerar de gamla med ny mahogny på undersidan. Får upp hållfastheten med laminering. Hittade Silikon i botten så det är en frostskada längsgående på en.
    /Ingemar

Kommentera

Nästa steg i renoveringen. Jag har fått fyra delar på plats av bottenstocken och jiggat upp spanten. Det blir fyra olika mallar för att komma så nära originalet som möjligt. Nu skall jag göra fyra provbitar så att jag vet att det är rätt form på spanten. Skall vända båten därefter för att skiktlimma upp botten under vattenlinjen för att förstärka botten då hela båten blir stabilare.Click image for larger version

Name:	2014-08-31 12.53.53.jpg
Size:	677,5 KB
ID:	1775318

Kommentera

Name:	bild5.jpg
Size:	81,7 KB
ID:	1775434
        Provat att slipa båten men tyvärr så har förra ägaren slipat båten med sliprondell så skrovet är ojämnt. Jag har giggat upp första spantet och skall vända båten nu i helgen för att laga upp botten innan spanten skall på plats. Det blir att borra ur lite plugg och sätta i färskt trä.

Kommentera

trevlig sysselsättning du skaffat dig....trä är i alla fall trä det....
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ja det är inte som en skramlig aluminium båt eller plast båt som luktar hästskit . Trä båt överlever båda bara den vårdas

Kommentera

Name:	bild6.jpg
Size:	125,0 KB
ID:	1775469
              Första två spanten limmade. Jag limmar de två och två så att det blir en höger och en vänster i varje. Skall plocka ner de efter 8 timmars härdning för att se resultatet.

Kommentera

Name:	bild7.jpg
Size:	114,0 KB
ID:	1775563
                Nu har jag vänt på "durkslaget" som min sambo säger. Skall nu renslipa botten och byta vissa delar av trät därefter skall jag lägga på epoxy och väv för att stärka upp botten. Kommer att göra en fasning mellan botten och sidan så jag får fast väven på ett snyggt sätt sedan spacklar jag upp vatten linjen. Limmar fortfarande på mina spant
                /Ingemar

Kommentera

Name:	bild9.jpg
Size:	144,3 KB
ID:	1775735Nu har jag snart slipat hela botten på båten. Skall limma i lite 30mm plugg innan det blir dags att epoxy behandla hela botten. jag har skurit upp ett v-spår där botten skall ta vid för att få en övergång när jag lägger på väven sedan. Nu första behandlingen blir bara ren epoxy och därefter de nya spanten sitter på plats så blir det vävning för att få upp en bastant botten. Tyvärr så har botten varit behandlad med både "tät" och någon sorts silicon. /Ingemar…

Kommentera

Snart dags att vända båten. Har lagt på epoxy på botten nu i minst tre lager och blir vändning imorgon därefter slipning av botten på insidan för att bli trären och sedan samma behandling där. Har blvit lite pluggande i botten. Click image for larger version

Name:	2015-03-31 12.21.30.jpg
Size:	170,5 KB
ID:	1777487Click image for larger version

Name:	2015-03-31 12.22.19.jpg
Size:	179,0 KB
ID:	1777488

Kommentera

Jaha, så ser alltså det omtalade durkslaget ut... Har missat tråden förut.
                      Nåja, jag kan inte säga att jag är avundsjuk på projektet, men kommer förmodligen att bli på resultatet när den ligger färdig. Minns med fasa min plastsegelbåt med mahognyöverbyggnad. Kanonfin båt med jobb i en division som inte tilltalar mig. Lite våtslippapper i botten innan ny färg kommer dit och lite vax på friborden var snarare min melodi...
                      Lycka till med det fortsatta arbetet!
                      S

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 804 visningar
                      0 gillar