Vilken båt 4-4,5 meter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken båt 4-4,5 meter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken båt 4-4,5 meter?

Hej!

Tänkte att jag skulle skaffa båt till nästa vår (eller nu om jag hittar något höstfynd)

Jag skulle behöva hjälp med att hitta en passande båt till mig, jag har en 2-t motor kort rigg på 20hk redan som jag helst vill behålla, lite egenskaper jag skulle vilja ha:

-Öppen båt på minst 4-5 meter (ungefär, ingen tungviktare)
    -Båt som klarar 20 hk kort rigg
    -Båt som klarar ca 20 knop, kommer användas på havet
    -Rigglängd kort
    Inget krav men styrpulpet är en bonus.

Har åkt mycket i en båt innan (inte min), en Crescent 420Click image for larger version

Name:	2014-07-25 17.43.04.jpg
Views:	1
Size:	34,7 KB
ID:	1833015 (tror jag det är, se bild) riktigt bra båt som var riktigt stabil och kunde köra i vilka vågor som helst... 20-25 knop. Pelle Petterssonskrov?
    Vill ha antingen samma båt eller någon annat märke med likvärdigt skrov, finns det?

Max ca 20.000

Vad ska jag kolla på utöver Crescent 420 och pelle petterssonskriven?
    Senast ändrad av yamahare; 2014-08-14, 16:49.

Jag hade själv en Crescent 434 innan men upplevde den som "ostabil" i snabbare manövrar och sålde därför den. Istället köpte jag en Uttern 4100 m. styrpulpet och 15hk Johnson. På den senare båten så var akterspegeln redan förstärkt vilket gjorde att jag kunde hänga på en 40hk Yamaha. Blev rätt bra med fart och den låg stabilt i vattnet även vid snabbare manövrar.

Lycka till med båtletandet,
    /J

Kommentera

Jag har en Crescent 432 (tror Pelle Petterssonskrov) med pulpet och Usoffa framför och upplever inte alls det problemet med stabiliteten. Har en gammal Suzuki 25hk på den som jag däremot är mer tveksam till. Båten ska ta en 40hk motor om man vill men jag skulle tro att den klarar av att göra sitt jobb och plana med två man i med bara 10-15 hk. Den planar snabbt utan att resa sig speciellt mycket och gör 23-25 knop med två 100kilosklumpar i med min motor.

Kommentera

434 och 432 har helt olika skrov och era erfarenheter stämmer bra med mina egna gällande dessa båtar...samma stabila Pelle.P skrov återfinns på Crescent 415,415D,425,426,430 och 432....och en 20hk 2 takt gör sig utmärkt på dessa....
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag köpte en Ockelbo B-15 för 7500 utan motor och är väldigt nöjd. Den planar fint med två stora vuxna, ett gäng barn och massor med utrustning med endast en 10 HK tvåtaktare. Den är iofs 4,70 lång vilket är mer än du söker. Tipsar om den ändå. Jag har inte satt den på några större prov sjömässigt men den sägs vara byggd med kustfiskare vid Vättern i åtanke(vet inte om det stämmer) https://www.sokbat.se/Modell/ockelbo/b15

Kommentera

Om du redan har en motor så är det ju ganska viktigt att du letar efter en båt anpassad för motorns rigglängd. Så, har din motor lång eller kort rigg?

Jag är dessutom tveksam till att båten på bilden i första inlägget är en crescent. Jag är absolut ingen expert på gamla crescent, men den där typen av trätofter känns inte som crescent.
            Oavsett detta så är crescent bra båtar som har det du söker. Kolla på de som byggarn räknar upp ovan.

Kommentera

Tack för alla svar
              Jag har uppdaterat lite vad jag söker.
              4-5 meter är helt okej bara den inte är för tung och trögdriven.
              Min motor jag har är Kort rigg på, då det är en 90-talare yamaha som är tillverkad till perfektion behåller jag den gärna om möjligt.
              Det viktigaste av allt är att den går bra i vattnet, alltså bra V-skrov som klyver vågorna och inte studsar på dom som det gör med mer rundade skrov.

Crescent:arna med Pelle Petterssonskrov ligger bra till, dock vore det roligt med fler alternativ med liknande sjöegenskaper.

Båten på bilden i första inlägget ska vara en Crescent dock inte säker på 415,420,425 el liknande. Otroligt sällsynta med träbänkar, gick som en dröm.

Kommentera

Ursprungligen postat av yamahare Visa inlägg
                Tack för alla svar
                Jag har uppdaterat lite vad jag söker.
                4-5 meter är helt okej bara den inte är för tung och trögdriven.
                Min motor jag har är Kort rigg på, då det är en 90-talare yamaha som är tillverkad till perfektion behåller jag den gärna om möjligt.
                Det viktigaste av allt är att den går bra i vattnet, alltså bra V-skrov som klyver vågorna och inte studsar på dom som det gör med mer rundade skrov.

Crescent:arna med Pelle Petterssonskrov ligger bra till, dock vore det roligt med fler alternativ med liknande sjöegenskaper.

Båten på bilden i första inlägget ska vara en Crescent dock inte säker på 415,420,425 el liknande. Otroligt sällsynta med träbänkar, gick som en dröm.
                Eftersom du har kort rigg är ju någon av de nämnda crescent-modellerna utmärkta. Själv har jag en 425 som är riktigt trevlig att fiska ifrån. Utan motor kan du dessutom hitta dem riktigt billigt, över 7000:- ska du inte behöva betala om det inte är något exceptionellt extra med båten.

Kolla dock så noga du kan så inte plywooden börjar bli rutten, ett vanligt problem med crescent.

Sen finns det säkert massa andra märken och modeller som också är alldeles utmärkta, tex en vator 14r, någon uttern eller liknande. Men det är nog få båtar där man får så mycket för pengarna som med en av ovannämnda crescent.

Kommentera

kort rigg så får du nog hålla till godo med 415 eller 425....om jag inte är ute och cyklar.....men det går ju att såga ur....
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tack för alla tips.

Crescent 425 ligger väldigt högt upp just nu, är det någon som kan bekräfta rigglängden på 425? Hur gammal bör den max vara?

Tips vad man ska kolla om man hittar ett exemplar som dyker upp? Skrov, sprickor? Plywooden, vad mer?

Fler båtar med bra v-skrov (rigglängd kort) är fortfarande välkommet.
                    Senast ändrad av yamahare; 2014-08-14, 16:48.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka