Gör jag en bra deal imorgon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gör jag en bra deal imorgon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu har jag inte en sån båt men jag har för liten motor till min båt :-(, och det är trots att jag har rek.max (15 hk) på den. I princip alla jag pratat med som är nöjda har 20 hk, vissa tom 25-30.

Nu går det inte att jämföra då jag har en annan båt men jag kan intyga att ha för liten motor är inget roligt. Dagarna går åt att leta bättre begagnad motor på blocket men det är inget lätt historia.

Så mitt tips är att köpa med rätt motor för din båt från början så du blir nöjd!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jojjen82 Visa inlägg
      Är det bara en synvilla eller är riggen på tok för lång för detta skrov?

Sen vet jag inte vad Max rek motor är på denna men köp aldrig en motor med för liten motorstyrka, står det Max 30hk så ska det sitta en sådan där också! Kanske inte spelar så mycket roll när det gäller en mindre båt men i detta fallet om du vill ta med familjen ut och fiska så är 15hk på tok för lite!
      Riggen ska vara lång på denna modell, men jag håller med om att det ser lite märkligt ut på bilden :-)
      Annars så håller jag med föregående talare. Denna motor är på tok för liten för detta skrov!!
      Max är 30hk som sagt och jag är av den åsikten att kan man så ska man alltid sträva efter att hänga på Max motorstyrka på akterspegeln. Det finns info och "körfakta" här: http://issuu.com/ottobrandt/docs/ter...250167/1144665

Enligt denna broschyr så gör båten endast 15 knop i Max fart med en 15 hästars och det är bara med 2pers som last, båten är godkänd för 5pers så addera ca 250kg (3 fullvuxna) och du kommer inte ha en chans att plana med båten. (Frågan är om den planar med 2pers?) Men det klart fiskar du uteslutande själv så kanske det funkar. En annan stor nackdel med för liten motor är att den bli svårsåld om du nån gång vill byta, av egen erfarenhet så sållar jag nästan alltid bort de båtar med "fel" motor när jag letar, kan vara ngt att fundera på.
      Mao på tok för liten motor...

Men. Det är alltid du själv som avgör om du gör ett bra köp eller inte, det kan inte ngn annan avgöra, sålänge du är nöjd så har du gjort ett bra köp helt enkelt :-)
      Ett enkelt sätt att avgöra om båten och motorn passar dig och dina behov är att Provköra den! Kräv att få testa den nånstans innan du bestämmer dig för köp...

Lycka till! :-)
      Senast ändrad av Baconowski; 2014-07-02, 08:43.

Kommentera

Man gör alltid en halvkass affär när man köper från firma, dom måste ha "sitt påslag" det är ju en affärsrörelse.
        Men vill man ha den "tryggheten" kanske man värderar det mer än rimligast pris.

Och vad gäller motorstorlek, köp för guds skull inte för klen motor, det är det suraste som finns att ha en undermotoriserad båt.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Man ska komma ihåg att skrovet är halvplanande och funkar således med mycket mindre motorstyrka än ett planande skrov, de flesta köper ju inte båten med fiske som första prioritet. Om åkandet består av att transportera familjen och saker och ting till stugan som ligger ett par sjömil bort, så är toppfarten relativt ointressant, det man vill ha är en rymlig båt som funkar med en mindre och billigare motor. Men jag håller med övriga talare att man ska välja den största möjliga motorn(inom viktgränserna förstås) om man ska ha båten till fiske på andra ställen än strax utanför stugknuten.

Kommentera

Tack för alla tips. Vart då ingen båt idag, men jag fortsätter att leta

Kommentera

Ursprungligen postat av danielp Visa inlägg
              Tack för alla tips. Vart då ingen båt idag, men jag fortsätter att leta
              Du har flera bra saker att ta med dig från den här tråden i jakten på din båt. Dels att du faktiskt frågar om råd och tips (bra idé, lär sig av andras misstag, sina egna gör man tillräckligt många av att man har att lära sig en livstid, haha). Dels får du en del bra feedback om material etc. Och dels, som du ser, rekommenderar ju mer eller mindre "alla" att du kör på maxstorlek på motor - det finns ett skäl till det. Häng på så stor motor du kan, det finns inget alternativ.

Lycka till!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
              18 svar
              5 813 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Lärka