Lami 420/425/430: Har den flytskum måntro? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lami 420/425/430: Har den flytskum måntro?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lami 420/425/430: Har den flytskum måntro?

Hej,

VARNING! Jag är extrem nybörjare på båtar så om jag benämner saker fel eller tänker fel får ni gärna rätta/ifrågasätta så att jag kan lära mig.

Jag har köpt en båt som jag har på trailer och har enbart använt den två gånger hittills.
    Det jag märkte är att den är väldigt baktung när den ligger still i vattnet (olastad). Aktern ligger så pass lågt i vattnet att det rinner in vatten i motorbrunnen genom avrinningshålet som sitter i motorbrunnen. Jag kan höra att det är en hel del vatten i dubbelskrovet och detta ska jag försöka tappa ur i helgen (förra ägaren berättade för mig hur man gör). Båten ligger 4 timmars bilfärd hemifrån så det är inte så lätt för mig att bara gå ut och småkolla saker.

Tanken är att jag kanske behöver göra en durkrenovering i vinter, men jag ställer dessa frågor redan nu så att jag kan planera vad jag ska göra i vinter.

Här kommer ett par frågor jag har för tillfället som jag vore tacksam om någon kan svara på:

1. Ägaren skrev "Lami 430" i Blocketanonsen. Någon som vet om det verkligen är en 430? Kanske kan vara en 420 eller 425 annars?

2. Är durken fylld med flytskum? Hittar ingenting när jag googlar... Finns det något sätt jag kan ta reda på detta utan att såga upp durken?

Om det är flytskum i den vill jag nog riva ut det i vinter och försöka renovera durken. Här kommer några frågor på det ämnet:

3. Båten håller nog inte tätt för fem öre (framförallt inte durken) vilket innebär att jag inte vill fylla den med nytt skum. Är det en bra idé att då lägga reglar under durken och plasta ny durk och montera på?

4. Om svaret på fråga 3 är "Ja": Är det ett måste att bygga ny akterspegel när jag ändå håller på och harvar med durken?

Nedanstående är vad jag vill uppnå med mitt bygge:
    - Inte riskera livet (mer än nödvändigt) när jag är ute på sjön (insjö).
    - Avrinningshålet i motorbrunnen ska ligga över vattenytan.
    - Jag behöver inte få båten supertät eftersom jag har den på trailer (snart även med presenning/kapell som är påväg från Dogger.se) samt att jag inte behöver ha en båt i toppskick. "Halvrisigt bruksskick" nöjer jag mig gott och väl med.
    - Jag har inget som helst intresse av att ha en snygg båt, funktion är det enda viktiga för mig.
    - Jag har inte inte tillräckligt med byggkunskaper för att lyckas med detta själv, men grannen på landet kommer att kunna hjälpa mig med att få till reglar som sitter som de ska. Detta innebär två saker: 1) Jag kommer aldrig lyckas få båten tät och 2) Det kommer att ta mig oerhört mycket tid (stockholmare, bott i lägenhet, föräldrar med tummen mitt i handen) att genomföra även den enklaste av durkrenoveringar.

Alla tips är välkomna och jag kommer att tacka er för dem.

Click image for larger version

Name:	Lami 430 1.JPG
Views:	1
Size:	457,7 KB
ID:	1830416Click image for larger version

Name:	Lami 430 2.JPG
Size:	318,5 KB
ID:	1830417Click image for larger version

Name:	Lami 430 3.PNG
Size:	708,5 KB
ID:	1830418

Vad är det för motor på den? Om den är betydligt större än rekommenderat kan det vara en bidragande orsak till att den är baktung.

Kommentera

Så här ÄR det , Båten är byggt i Finland av Lami och båten heter 420 där
      I Sverige såldes den av OBS/Coop på 1980 talet men hette då något så märkligt som VS-B12 !
      Durken på den är ju öppen i bakkant så varken vatten eller skum lär finnas i den
      Den Bakre flyttanken innehåller inget skum , bara luft
      Kan vara vatten i den som du hör , ta upp ett hål för dyvika framåt mot tanken och dränera där
      Sanolikt så är det inte skum i flytkropparna upp mot relingen heller
      Motorbrunnen är djup så det är inget märkligt att de är vatten i den

Dom går fort , mjukt och behagligt dom där båtarna
      Senast ändrad av vanheden; 2014-06-10, 16:28.

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
        Vad är det för motor på den? Om den är betydligt större än rekommenderat kan det vara en bidragande orsak till att den är baktung.
        Dumfan som jag är glömde jag naturligtvis att ta med denna viktiga information i mitt inlägg. Det är en Mercury 2t 20hk från tidigt 80-tal. Jag tror rekommenderad storlek ligger på 15-20hk eller liknande (har lite svårt att hitta info). De jag ser på nätet brukar ha 20-35 hk så jag tror inte jag ligger över vad de flesta använder iallafall.

Ursprungligen postat av vanheden Visa inlägg
        Så här ÄR det , Båten är byggt i Finland av Lami och båten heter 420 där
        I Sverige såldes den av OBS/Coop på 1980 talet men hette då något så märkligt som VS-B12 !
        Durken på den är ju öppen i bakkant så varken vatten eller skum lär finnas i den
        Den Bakre flyttanken innehåller inget skum , bara luft
        Kan vara vatten i den som du hör , ta upp ett hål för dyvika framåt mot tanken och dränera där
        Sanolikt så är det inte skum i flytkropparna upp mot relingen heller
        Motorbrunnen är djup så det är inget märkligt att de är vatten i den

Dom går fort , mjukt och behagligt dom där båtarna
        Stort tack för denna information!

"Durken är öppen i bakkant..." Vad innebär detta? Det kanske jag märker när jag åker upp och tittar till båten nästa gång.
        Jag har dyvika i botten av sittbrunnen så jag ska nog kunna få ut det vattnet. Jag har även stora "plastskruvar" som går till lufttankarna så dessa ska jag kunna tömma på vatten om det är något där.

Det var mycket goda nyheter att det inte ska vara något skum i båten. Då struntar jag i att riva upp golvet och ägnar vintern åt att laga lite småblessyrer helt enkelt.

Tack än en gång!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
        18 svar
        5 825 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Lärka