Hej,
VARNING! Jag är extrem nybörjare på båtar så om jag benämner saker fel eller tänker fel får ni gärna rätta/ifrågasätta så att jag kan lära mig.
Jag har köpt en båt som jag har på trailer och har enbart använt den två gånger hittills.
Det jag märkte är att den är väldigt baktung när den ligger still i vattnet (olastad). Aktern ligger så pass lågt i vattnet att det rinner in vatten i motorbrunnen genom avrinningshålet som sitter i motorbrunnen. Jag kan höra att det är en hel del vatten i dubbelskrovet och detta ska jag försöka tappa ur i helgen (förra ägaren berättade för mig hur man gör). Båten ligger 4 timmars bilfärd hemifrån så det är inte så lätt för mig att bara gå ut och småkolla saker.
Tanken är att jag kanske behöver göra en durkrenovering i vinter, men jag ställer dessa frågor redan nu så att jag kan planera vad jag ska göra i vinter.
Här kommer ett par frågor jag har för tillfället som jag vore tacksam om någon kan svara på:
1. Ägaren skrev "Lami 430" i Blocketanonsen. Någon som vet om det verkligen är en 430? Kanske kan vara en 420 eller 425 annars?
2. Är durken fylld med flytskum? Hittar ingenting när jag googlar... Finns det något sätt jag kan ta reda på detta utan att såga upp durken?
Om det är flytskum i den vill jag nog riva ut det i vinter och försöka renovera durken. Här kommer några frågor på det ämnet:
3. Båten håller nog inte tätt för fem öre (framförallt inte durken) vilket innebär att jag inte vill fylla den med nytt skum. Är det en bra idé att då lägga reglar under durken och plasta ny durk och montera på?
4. Om svaret på fråga 3 är "Ja": Är det ett måste att bygga ny akterspegel när jag ändå håller på och harvar med durken?
Nedanstående är vad jag vill uppnå med mitt bygge:
- Inte riskera livet (mer än nödvändigt) när jag är ute på sjön (insjö).
- Avrinningshålet i motorbrunnen ska ligga över vattenytan.
- Jag behöver inte få båten supertät eftersom jag har den på trailer (snart även med presenning/kapell som är påväg från Dogger.se) samt att jag inte behöver ha en båt i toppskick. "Halvrisigt bruksskick" nöjer jag mig gott och väl med.
- Jag har inget som helst intresse av att ha en snygg båt, funktion är det enda viktiga för mig.
- Jag har inte inte tillräckligt med byggkunskaper för att lyckas med detta själv, men grannen på landet kommer att kunna hjälpa mig med att få till reglar som sitter som de ska. Detta innebär två saker: 1) Jag kommer aldrig lyckas få båten tät och 2) Det kommer att ta mig oerhört mycket tid (stockholmare, bott i lägenhet, föräldrar med tummen mitt i handen) att genomföra även den enklaste av durkrenoveringar.
Alla tips är välkomna och jag kommer att tacka er för dem.
VARNING! Jag är extrem nybörjare på båtar så om jag benämner saker fel eller tänker fel får ni gärna rätta/ifrågasätta så att jag kan lära mig.
Jag har köpt en båt som jag har på trailer och har enbart använt den två gånger hittills.
Det jag märkte är att den är väldigt baktung när den ligger still i vattnet (olastad). Aktern ligger så pass lågt i vattnet att det rinner in vatten i motorbrunnen genom avrinningshålet som sitter i motorbrunnen. Jag kan höra att det är en hel del vatten i dubbelskrovet och detta ska jag försöka tappa ur i helgen (förra ägaren berättade för mig hur man gör). Båten ligger 4 timmars bilfärd hemifrån så det är inte så lätt för mig att bara gå ut och småkolla saker.
Tanken är att jag kanske behöver göra en durkrenovering i vinter, men jag ställer dessa frågor redan nu så att jag kan planera vad jag ska göra i vinter.
Här kommer ett par frågor jag har för tillfället som jag vore tacksam om någon kan svara på:
1. Ägaren skrev "Lami 430" i Blocketanonsen. Någon som vet om det verkligen är en 430? Kanske kan vara en 420 eller 425 annars?
2. Är durken fylld med flytskum? Hittar ingenting när jag googlar... Finns det något sätt jag kan ta reda på detta utan att såga upp durken?
Om det är flytskum i den vill jag nog riva ut det i vinter och försöka renovera durken. Här kommer några frågor på det ämnet:
3. Båten håller nog inte tätt för fem öre (framförallt inte durken) vilket innebär att jag inte vill fylla den med nytt skum. Är det en bra idé att då lägga reglar under durken och plasta ny durk och montera på?
4. Om svaret på fråga 3 är "Ja": Är det ett måste att bygga ny akterspegel när jag ändå håller på och harvar med durken?
Nedanstående är vad jag vill uppnå med mitt bygge:
- Inte riskera livet (mer än nödvändigt) när jag är ute på sjön (insjö).
- Avrinningshålet i motorbrunnen ska ligga över vattenytan.
- Jag behöver inte få båten supertät eftersom jag har den på trailer (snart även med presenning/kapell som är påväg från Dogger.se) samt att jag inte behöver ha en båt i toppskick. "Halvrisigt bruksskick" nöjer jag mig gott och väl med.
- Jag har inget som helst intresse av att ha en snygg båt, funktion är det enda viktiga för mig.
- Jag har inte inte tillräckligt med byggkunskaper för att lyckas med detta själv, men grannen på landet kommer att kunna hjälpa mig med att få till reglar som sitter som de ska. Detta innebär två saker: 1) Jag kommer aldrig lyckas få båten tät och 2) Det kommer att ta mig oerhört mycket tid (stockholmare, bott i lägenhet, föräldrar med tummen mitt i handen) att genomföra även den enklaste av durkrenoveringar.
Alla tips är välkomna och jag kommer att tacka er för dem.
Kommentera