Vilken bottenfärg till en Silver aluminiumbåt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken bottenfärg till en Silver aluminiumbåt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av [Andreas] Visa inlägg
    Hej på er!

    Dom senaste åren har jag haft minst sagt stora problem med havstulpaner på båten.
    I fjol var det rekord, det satt tulpaner på varenda yta som varit under vattnet.
    Båten, en Silver Beaver med en 40 hk motor orkade inte ens upp i planing.
    Har båten på Singö i norra skärgården.

    Så min fråga är vilken färg jag ska välja? Vet att aluminium inte klarar vilken färg som helst.
    Tänkte blanda i cayenne för att göra livet så surt det bara går för dom små asen.
    (Kanske västkustfärg vore något..?)

    Andra tips när det gäller måla på aluminium vore mycket uppskattat!


    /Andreas...
    Hej Andreas;

    Varannan höst eller vår brukar jag göra ren min Buster Magnum med F4 (läs nedan) och högtrycksvatten...gärna varmt vatten.

    Rengöringsmedlet för alg- och snäckbevuxna aluminiumbåtar heter F4 och finns att köpa hos högtryckstvättföretaget Euroclean. Du spolar först av båten en gång med vatten. Sedan sprayar du på några kvadratmeter i taget med F4. Efter 2-3 minuter spolar du av det sprayade området med högtryckstvätten. Brunalger, grönalger och asfaltsavlagringar bara rinner av! Du får inte vänta för länge med att spola av rengöringsmedlet från aluminiumbåten, eftersom F4 fräter på aluminium om det får ligga kvar på båten för länge! Ring nummerbyrån (118118) och be att få telefonnumret till Euroclean. Jag vill minnas att företaget ligger i Göteborgstrakten!

    Go for the Clean Ones!

    Old Firehand

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av uno63 Visa inlägg
      tyckerdu fått taskiga svar,du måste isolera botten alltså måla med primer för alu,sen kan du använda tex hempels mille extra bottenfärg,finns i många olika kulörer,själv har jag svart.
      Är inte ditt svar också lite taskigt ? En kopparbaserad färg på en alu-båt, nja jag råder TS att fundera på det valet då koppar går hårt åt aluminium.

      Du rekommenderar dessutom en färg som är förbjuden i östersjön om jag inte har helt fel.

      Vi är alla lika stora bovar, även jag, varför vi ändå när vi gör vissa val bör vara medvetna om varför vi gör dom och vad dom innebär. Vi sportfiskare är oftast väldigt duktiga på att peka ut alla andra när det gäller fiskens tillbakagång. Men när det kommer till oss själva så är vi plötsligt väldigt oförstående. Vi är oftast dom som har båten i sjön längst tid över året. Åker mest och även långt inne i lekområden mm dit svensson aldrig går.

      Att då använda en kopparbaserad, mycket gifitg färg som dessutom är förbjuden i östersjön (kan ha fel där) rimmar dåligt med vårat värnande om fisken

      Mycket giftigt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

      Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

      Kommentera


      • #13
        Reglerna ändrades 2012, numera är endast giftfria och kopparbaserade produkter tillåtna. Det giftfria har du redan testat.

        Här är databladet till den fär jag blev rekomenderad för ostkust i blekinge i år, som enda egentliga alternativ för aluminiumbåtar.



        Det är bara att läsa så finner man både var den är godkännd och hur man ska grunda för användning på aluminium.
        Anders @ gäddfiske.se

        Kommentera


        • #14
          till exxet ja skrev isolera med primer,här på västkusten finns ju många alubåtar,funkar inte med giftfritt,läs på lite innan du kommenterar,

          Kommentera


          • #15
            jag använder trilux 33 .
            måla botten med epoxiprimer och epoxicoating.sen kan man använda trilux 33.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av uno63 Visa inlägg
              till exxet ja skrev isolera med primer,här på västkusten finns ju många alubåtar,funkar inte med giftfritt,läs på lite innan du kommenterar,
              Sorry ! trodde TS hade båten i norra roslagen och nästan sötvatten där jag bor, men va det västkusten, helt annan sak. Borde ha läst på tråden lite bättre.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

              Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

              Kommentera


              • #17
                Tack för dom senaste svaren!
                Har grundmålat den med Hempel 2 komp epoxy och i dagarna ska färgen på.
                Följ bloggen!:
                "Snipkungens blogg"
                ¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

                -1700 + bilder i fiskedagboken!
                -Steg för steg på Spinnfluga!
                -Steg för steg på magnumspinnare!
                -Steg för steg på gäddfluga!

                Kommentera


                • #18
                  Det finns alternativ till giftiga färger....






                  har man en giftig bottenfärg skall man vara medveten om att man numer måste tvätta båtbotten på en därför avsedd
                  platta med filtrering av tvättvattnet....
                  Senast ändrad av byggarn; 2014-06-17, 19:30.
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #19
                    Läser innantill från en Anytecmanual hur man målar en sån:

                    3.6. Målning, korrosionsskydd
                    Båten är målad med CTW Internationals målningsprogram för aluminiumbåtar.
                    Grundfärg: Intergard 563 Färg
                    Klister för bottenfärg: Intergard 263
                    Bottenfärg: Interspeed BWO 992 Svart
                    Feces piscis!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 781 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka
                     
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    14 840 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    198 273 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    27 svar
                    14 135 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Mudwater  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                    16 svar
                    3 615 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Dannii578  
                    Arbetar...
                    X