Uppfräshning Buster RS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppfräshning Buster RS

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mobis Visa inlägg
    Skivan är fastkilad i bakkant med hjälp av en bit alu-list. I framkant använde jag en aluminiumremsa som jag skruvade fast i plyfan och använde sedan låsöglan och dess muttrar att dra fast remsan. Plyfaskivan ligger direkt emot skrovet, ingen dämpning eller så någonstans. Hittills har det fungerat bra för mig.

Jag förstår att det är svårt att förstå vad jag menar, men tyvärr så har jag inte båten stå hemma och bilden i förra inlägget var den enda jag hade på datorn. Om jag kommer ihåg så tar jag fler och bättre bilder nästa gång jag är vid båten.

L-profilerna du ser på bilderna är bara för att hindra batterierna att glida runt.

Spännbandet är ett vanligt enkelt spännband som jag tror jag köpte på mekonomen.
    Typ detta
    http://www.mekonomen.se/bil/tillbeho...band-pa21607sv
    Det är lugnt.
    Jag tror jag förstår hur du menar och jag har en kompis som jobbar som smed.
    Han har hjälpt mig tillverka en L-profil som jag tänker skruva fast plyfan i, i bakkant.
    I framkant får den ligga och vila direkt på skrovet, precis som du har löst det.
    Tack för tipset om spännbanden. De har säkert något liknande på Biltema.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	bild 2 fs.jpg
Views:	1
Size:	636,6 KB
ID:	1773813Click image for larger version

Name:	bild 3 fs.jpg
Size:	770,6 KB
ID:	1773814Click image for larger version

Name:	bild fs.jpg
Size:	714,1 KB
ID:	1773815
      Ursprungligen postat av tpettersson Visa inlägg
      Det skulle vara grymt intressant att få se några bilder på din lösning..
      Tog lite tid men ville ha det färdigt innan jag lade upp bilder och skrev, men här kommer lite tips på vad man kan göra med en gammal Buster ;-)

Monterade elmotorbatteriet under fördäck som nämnts och så ordnade jag med laddning med solcell för både det och startbatteriet och det blev väldigt bra resultat då jag nu har full kapacitet på båda batterierna utan att göra mera än koppla in solcellen ;-)

Första bilden visar montering av batteriet och det är av lösvirke och en gummerad matta ligger mellan trä och skrov för att minska vibrationsljud, spännbanden som håller batteriet på plats är såna som finns på CO t.ex.

1. Ingående laddkabel från solcellen, ansluts med snabbkopplingar modell flatstift, enkel, billigt och funktionellt.

2. Laddningsregulatorn som förhindrar att solcellen laddar sönder batterierna, en solcell på 50W ger över 20V när solen skiner så regulator är ett måste.
      Från regulatorn går kablarna till båda batterierna ut.

3. Laddkabeln från regulatorn till elmotorbatteriet.

4. Laddkabeln till startbatteriet i aktern, dragen i kabelkanal längs babordssidan.

5. Matarkabeln till frontelmotorn även den med snabbkopplingar av flatstift för enkel montering/demontering.

Bild 2 har vi vid röd pil kabelbanan som går till aktern och startbatteriet, och blå pil äär snabbkopplingen till elmotorn.

Bild 3 Kabelbanan till startbatteriet och hur den kan monteras och jo jag vet att durken är sliten och ska bytas men det får vänta lite till.

Håll tillgodo med bilderna och hoppas detta kan tipsa eller inspirera någon annan här på FS att göra något liknande för det funkar kalas ;-)

Kommentera

Tyvärr kan man bara klicka på "gillaknappen" en gång, annars hade du fått 100 st av mig.
        Det var precis något sådant här jag var ute efter. Satt här om dagen och pratade med en kollega om att koppla in en solcell för att ladda batterierna. Var på båten har du din solcell monterad?
        Var har du införskaffat solcell och regulator etc?

Det här kommer nog bli ett vinterprojekt tror jag.
        Hoppas det är ok om jag då återkommer och ställer lite kompletterande dumma frågor

Åter igen, många tack för svaret!

Kommentera

Ursprungligen postat av tpettersson Visa inlägg
          Tyvärr kan man bara klicka på "gillaknappen" en gång, annars hade du fått 100 st av mig.
          Det var precis något sådant här jag var ute efter. Satt här om dagen och pratade med en kollega om att koppla in en solcell för att ladda batterierna. Var på båten har du din solcell monterad?
          Var har du införskaffat solcell och regulator etc?

Det här kommer nog bli ett vinterprojekt tror jag.
          Hoppas det är ok om jag då återkommer och ställer lite kompletterande dumma frågor

Åter igen, många tack för svaret!
          Det var kul att Du och andra gillade det, panelen är monterad på bryggan inte på båten för att få den i optimal position och slippa att den tar plats ombord, sedan drar jag en kabel från bryggan till båten och det är den som syns på bilden.

Panelen är på 50W och kommer från SeaSea likaså regulatorn köptes som paket, kablarna är vanliga 2,5mm2 dubbelledare från CO och kopplingarna är vanliga flatstift med isolering, alla klämningar är extra tätade med tejp, slangen som kabeln är dragen i är 16mm och köpt på CO klart smidigt sätt att dra kabeln snyggt och skyddat.

Jodå bara fråga på framöver om det är något ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Olyckan Visa inlägg
            Ni som har batterier i fören på era Bustrar i denna storleken, vart har ni placerat det/dem? Precis som många redan sagt är skillnaden enorm vid utplaning om medpassageraren/passagerarna sitter fram eller bak, i synnerlighet om man kör med tyngre motor än rekommenderat, vilket Jag gör. Jag har två batterier bak i min Sun Buster R för tillfället.
            Får Ni in batterierna i stuvfacket i fören? Luckan är ju inte så stor där direkt, även om själva utrymmet säkert räcker innanför luckan, sedan sluttar ju skrovet en hel del där också. Den optimala placeringen bör vara någonstans innan/under den främre toften, men det skulle ju medföra demontering av en hel del plåt om man vill bygga in dem.
            Jag kapade upp den främre sitt-toften och byggde en hylla av aluminium inunder och gjorde en lucka som man sitter på. Där har jag ett 75 Ah batteri och ett 110 Ah batteri. Detta då jag behöver allt annat utrymme i båten. Det blev kanonbra.

Kommentera

Min Buster är såld!

För ett par veckor sen fick jag för mig att jag ville veta hur mycket jag kunde få för den om jag skulle sälja den.
              Sagt och gjort så la jag upp en annons på blocket.
              Igår kom en mycket trevlig kille från Dalarna hem till mina föräldrar och köpte båt och utrustning.
              Helt otroligt att man kan göra så smidiga affärer, jag trodde inte det ens var möjligt nu för tiden.

Så nu blir det till att börja leta efter ett nytt litet projekt.
              Men jag hoppas att någon annan får nytta och glädje av denna tråd.

Skitfiske på er!
              Senast ändrad av tpettersson; 2014-08-24, 20:09.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
              18 svar
              5 825 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Lärka
              av Lärka