Uppfräshning Buster RS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppfräshning Buster RS

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

#####################################

ÅRSMODELLBETECKNING OCH SERIENUMMER FÖR BUSTER

## Båtens nummer

X XX X ***

X = Bokstav, årsmodell-beteckning
    XX = Produktionsmånad
    X =Modellidentifikation
    *** = Löpande prod. nr

MINI BUSTER, SUN BUSTER, BUSTER, BUSTER RS, BIG BUSTER, BUSTER XL OCH MAGNUM
    Identifieringsnumret finns instansad i relingsprofilens babords sida i höjd med aktertoften

RO BUSTER OCH MIX BUSTER
    Identifieringsnumret finns instansad på akterspegelns övre skyddsplåt. (Fr.o.m. årsmodell -92 på båtens höger reling).

## ÅRSMODELL-BETECKNING
    1977 - A
    1978 - B
    1979 - C
    1780 - D
    1981 - E
    1982 - F
    1983 - G
    1984 - H
    1985 - I
    1986 - J
    1987 - K
    1988 - L
    1989 - M
    1990 - N
    1991 - O
    1992 - P
    1993 - R

## BÅTMODELLERNAS IDENTIFIERINGSNUMMER

## BÅTTYP - ID.KOD
    RO BUSTER - 7
    MIX BUSTER - 8
    MINI BUSTER - 1
    BOOSTER - 1
    SUN BUSTER - 4
    BUSTER XL - 4
    SUN BUSTER R - 5
    BUSTER - 2
    MAGNUM BUSTER - 2
    BUSTER R - 3
    BUSTER RS - 3
    BIG BUSTER - 9
    SPECIALBÅTAR - 6

Detta gäller fr.o.m. årsmodell -85

1977

#####################################

Kommentera

Ni som har batterier i fören på era Bustrar i denna storleken, vart har ni placerat det/dem? Precis som många redan sagt är skillnaden enorm vid utplaning om medpassageraren/passagerarna sitter fram eller bak, i synnerlighet om man kör med tyngre motor än rekommenderat, vilket Jag gör. Jag har två batterier bak i min Sun Buster R för tillfället.
      Får Ni in batterierna i stuvfacket i fören? Luckan är ju inte så stor där direkt, även om själva utrymmet säkert räcker innanför luckan, sedan sluttar ju skrovet en hel del där också. Den optimala placeringen bör vara någonstans innan/under den främre toften, men det skulle ju medföra demontering av en hel del plåt om man vill bygga in dem.
      "Det här är ett bete som fungerar bra när det är riktigt trögt"

Kommentera

Jag har en stor lucka fram som gör att jag enkelt får plats med batterierna (se bilderna på första sidan).
        Jag kommer alltså att använda mig av stuvfacket ovanför/bakom sittbrädan längst fram.
        Skrovet lutar där och det har jag tänkt lösa med en kilformad formplyfa.. Den har jag dock inte sågat till än

Kommentera

Två stycken 72Ah i fören på min Buster RS, står på en bit formplyfa. Skillnaden blev som natt och dag efter att jag monterade batterierna, planingen går mycket lättare och snabbare nu.
          Click image for larger version

Name:	20130821_153301.jpg
Views:	2
Size:	412,7 KB
ID:	1773633

Kommentera

Har också gjort en platta i stuvfacket under fördäck som batteriet står på även om jag valde lösvirke istället för plyfa men samma ide och nytta, drog dessutom fram kablar för snabbkoppling av el motorn och för laddning av batteriet med solcell även det med framdragna kablar och snabbkopplingar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mobis Visa inlägg
              Två stycken 72Ah i fören på min Buster RS, står på en bit formplyfa. Skillnaden blev som natt och dag efter att jag monterade batterierna, planingen går mycket lättare och snabbare nu.
              [ATTACH=CONFIG]68543[/ATTACH]
              PRECIS SÅ hade jag tänkt lösa det för mina batterier i fören.
              Detta kanske låter dumt, men skulle du ha lust att förklara hur du har gjort.
              Har du nitat fast en "L-profil" som plyfan vilar på?
              Kommer du ihåg hur kraftig L-profil du använde och måtten på plyfan?
              Hur har du gjort för att säkra batterierna? Jag ser att du använder någon form av spännband, var har du köpt det?
              Hur gjorde du i framkant (den del som kommer vila mot skrovet), har du någon form av dämpning där?

Vore grymt tacksam för lite tips och råd..

Jag funderar också på om någon har förslag på hur man kan sätta fast sina kablar i båten, typ kabelklämmor eller liknande.
              Nitar ni fast dem eller hur sätter ni fast dem och vad använder ni för klämmor?

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                Har också gjort en platta i stuvfacket under fördäck som batteriet står på även om jag valde lösvirke istället för plyfa men samma ide och nytta, drog dessutom fram kablar för snabbkoppling av el motorn och för laddning av batteriet med solcell även det med framdragna kablar och snabbkopplingar.
                Det skulle vara grymt intressant att få se några bilder på din lösning..

Kommentera

Skivan är fastkilad i bakkant med hjälp av en bit alu-list. I framkant använde jag en aluminiumremsa som jag skruvade fast i plyfan och använde sedan låsöglan och dess muttrar att dra fast remsan. Plyfaskivan ligger direkt emot skrovet, ingen dämpning eller så någonstans. Hittills har det fungerat bra för mig.

Jag förstår att det är svårt att förstå vad jag menar, men tyvärr så har jag inte båten stå hemma och bilden i förra inlägget var den enda jag hade på datorn. Om jag kommer ihåg så tar jag fler och bättre bilder nästa gång jag är vid båten.

L-profilerna du ser på bilderna är bara för att hindra batterierna att glida runt.

Spännbandet är ett vanligt enkelt spännband som jag tror jag köpte på mekonomen.
                  Typ detta

Kommentera

fint gjort,men matta i båten om du fiskar?,luktar fan om den med fisk på durken,eller har du en skyddsmatta när du fiskar?

Kommentera

Ursprungligen postat av uno63 Visa inlägg
                      fint gjort,men matta i båten om du fiskar?,luktar fan om den med fisk på durken,eller har du en skyddsmatta när du fiskar?
                      Får aldrig någon fisk

Nä, skämt och sido så har jag en plastback som jag slänger fisken i som jag tänker ta med hem.
                      Den fungerar även som avkrokningsbord och allt-i-allo bord.
                      Visst händer det väl att man tappar ner någon fisk på mattan, men jag har inte upplevt att det luktar (än i alla fall).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 825 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka