Bygga egen lättviktsdurk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga egen lättviktsdurk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bygga egen lättviktsdurk

Hej alla forumrävar.

Jag äger en Linder Sportsman 400 med egenbyggd trädurk (bred, fin och stabil).
    Vikten på durken är ca 31kg.

Nu är det så att jag har blivit sugen på att bygga en lättviktsdurk av aluminium på runt 8-10kg.
    Jag har kollat in honungskakeskivor med 20mm tjocklek men har några frågor.
    Kanske någon annan här har erfarenhet av lätta durkar av bra starka material?
    Honeycomb google pics

1) Är "honeycomb" av aluminium starkt nog att stå på (med undre avlastningsribbor/stöd för minimal svikt)?
    2) Vart kan man köpa honeycomb till skapliga priser i Sverige (eller utomlands om det lönar sig)?
    3) Finns det andra sätt/material att använda sig av för en stabil lättviktsdurk?

Tacksam för alla svar från de med erfarenhet i ämnet.

När du skriver bygga menar du att själv bygga elementet eller köpa färdigt för att bara kapa till och lägga in. ? ? Men jag svarar som om du tänker dig att "BYGGA" den själv.

Honeycomb är namnet på byggtekniken med bikake-formad kärna som tillsammans med ytskiktet bildar ett Sandwich-element Den kan utföras med olika material i kärna och laminat. Det är det mest extrema och därmed det lättaste och starkaste (i förhållande till vikten) du kan nyttja. Men som allt extremt så har det sina begränsningar och sina svagheter. Det kostar och det kan bli känsligt mot punktbelastning om det maximeras, lägger man en tjock ytlaminat så tappar man lite av vinsten. Det kan vara svårt att laga men det blir grymt starkt och styvt. Just Honeycomb är ett extremt svår kärna att erhålla bra bindning till ytskicktet vilket gör att delaminering är des största svaghet.

Ett bättre val för din del är att nyttja en homogen lätt kärna av tex: Divinycell eller liknande. Detta kan limmas mot ett ytskickt av Alu om man vill ha det, eller beläggas med GRP alternativt epoxi och kolfiber. I ditt fall och till det du ska ha det till är det överkurs att ta det extremaste. Blir som att sätta svindyra skruvade magnesiumfälgar på en trädgårdstraktor.

Vågar nog lova att det utan större ansträngning möjligt att göra den durken till en rimlig kostnad (ett antal tusen dock) och en vikt under 10 kg utan problem. Och då kan du dansa med elefanter om du vill. Dina frågor får därmed följande svar:

1- Ja, dimensionera kärna och ytskickt efter belastning så håller det för stridsvagn om du vill
    2- Skapliga priser ja om du menar DYRT
    3- Ja massor näst intill i det oändliga. Vanligast mest prisvärd krona/styrka/vikt är divinycell eller liknande och grp/epoxi och även att limma tunn Alu på.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Hej och tack för ditt utförliga svar :-)

Divinycell låter ju helt OK att använda sig av.
      Är Biltemas Divinycell i länken ovan "rätt" kvalite att utgå ifrån?

Det finns ju även 20mm tjock Divinycell från andra leverantörer...ett bättre val?

Jag tänker mig bygget så här:
      1) Ett ytskikt av plastad glasfiber eller aluminiumskiva limmad mot Divinycell materialet.
      2) En nederskikt undertill Divinycellen av glasfiber eller aluminium men tunnare skikt för viktbesparing.
      3) Under denna pankaka en uppsättning längs och tvärsgående alu-ribbor av fyrkantstång som avlastning.
      4) Från alu-fyrkantsribborna ett gäng anpassade stödtorn ner till båtens golv för att unvika svikt.

Är det rätt tänkt av mig eller har jag missat något i kråksången?
      Blir ett denna lösning stark nog för en fullvuxen snubbe utan svikt och sprickbildning?
      Senast ändrad av Honk; 2014-05-15, 12:05.

Kommentera

Jag har insett att min tanke med tvärsgående stödribbor och avlastningstorn var helt fel tänkt.
        Givetvis fyller man ut utrymmet under ytskiktet ned till båtgolvet med Divinycell och får en kompakt
        stabil plattform som har mycket låg vikt.....
        Tack för rådet, här skall det planeras för fullt. :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Honk Visa inlägg
          Hej och tack för ditt utförliga svar :-)

Divinycell låter ju helt OK att använda sig av.
          Är Biltemas Divinycell i länken ovan "rätt" kvalite att utgå ifrån?

Det finns ju även 20mm tjock Divinycell från andra leverantörer...ett bättre val?

Jag tänker mig bygget så här:
          1) Ett ytskikt av plastad glasfiber eller aluminiumskiva limmad mot Divinycell materialet.
          2) En nederskikt undertill Divinycellen av glasfiber eller aluminium men tunnare skikt för viktbesparing.
          3) Under denna pankaka en uppsättning längs och tvärsgående alu-ribbor av fyrkantstång som avlastning.
          4) Från alu-fyrkantsribborna ett gäng anpassade stödtorn ner till båtens golv för att unvika svikt.

Är det rätt tänkt av mig eller har jag missat något i kråksången?
          Blir ett denna lösning stark nog för en fullvuxen snubbe utan svikt och sprickbildning?
          Jag har insett att min tanke med tvärsgående stödribbor och avlastningstorn var helt fel tänkt.
          Givetvis fyller man ut utrymmet under ytskiktet ned till båtgolvet med Divinycell och får en kompakt
          stabil plattform som har mycket låg vikt.....
          Tack för rådet, här skall det planeras för fullt. :-)
          Du tänkte rätt och tänkte sedan fel. Divinycell är för dyrt för att använda som fyllning under och gör i princip ingen nytta då det inte ingår i den kraftbärande delen. "Ner till golvet" menar du då under durken ner till skrovets botten ?

Vad och vilken dimension du behöver beror på flera saker, ytskikttjocklek/typ, spännvidd/bredd på durken, kärnmaterial dim/hårdhet, och naturligtvis belastning. Utan att veta något av detta så skulle jag tro att hel skiva 20 mm (ej rutskuren) och hårdhet H60 eller gärna H80 blir ett bra val. Biltemas variant har för låg densitet (40) för detta tycker jag.

Beroende på flera faktorer så tror jag du får ett tillräckligt styvt element för att kunna eliminera extra förstyvningar under. Men har du plats under så får du helt klart en väldigt mycket styvare durk med några små förstyvningsribbor på tvären under. Plastar du undersidan, 1-1,5 mm laminat kan du skära till 2-3 st tvärgående ribbor i divinycell ca 30-35 mm höga och plasta in dessa på undersidan efteråt om du tycker att det sviktar för mycket. Har du limmad Alu som laminat kan du även då ordna extra förstyvningar efter att du provat durken. Men en linder 400 är väll ganska smal så jag tror du kan klara dig utan förstyvningar.

Bygg enligt punkt 1 och 2. Skippa punkt 3 och 4
          Senast ändrad av Exxet; 2014-05-15, 12:47.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Durken på en Linder 400 är ca 1m bred och 3m lång, grovt räknat.
            Utrymmet under en 20mm tjock durk ner till skrovet ligger mellan 0-10cm.

Så skulle en laminerad Divinycell platta med 1x1meter bli styv nog att gå på med
            extra förstyvningar ner till skrovet?
            Totalt 3st av dessa behövs (avsmalnande mot fören) för att bilda durken.
            I så fall vore det kanonbra. Luft är både lätt och billigt att använda sig av!!!

Kommentera

Så skulle en laminerad Divinycell platta med 1x1meter bli styv nog att gå på med
              extra förstyvningar ner till skrovet?
              Totalt 3st av dessa behövs (avsmalnande mot fören) för att bilda durken.
              I så fall vore det kanonbra. Luft är både lätt och billigt att använda sig av!!!
              JA ! En 1x1 m durk med rätt dimensionerad kärna och laminat blir tillräckligt starkt och kan fås att kännas som ett betong-golv UTAN några som helst förstyvningar ner till skrovet. Men beroende på utrymme, tillverkningsbegränsningar, plats och dimensionsbehov så kan några förstyvningar göra att man kan välja mindre kärna och tunnare ytlaminat. Vad man väljer beror alltså på många olika faktorer som tex. vad som är mest kostnadseffektivt eller mest tillverkningseffektivt mm. Ibland måste man välja både den dyra och svårtillverkade vägen därför att objektet, utrymmet platsen mm kräver det. Valet är ditt utifrån dina speciella krav å önskemål.

Men om du gör som jag sa tidigare, nämligen tillverka durken utan förstyvningar. känns den lite för sviktande på plats så kan du enkelt förstyva upp den i efterhand.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
              18 svar
              5 825 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Lärka
              av Lärka