Laga / ersätta skadad durk Buster M - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laga / ersätta skadad durk Buster M

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laga / ersätta skadad durk Buster M

När jag gick på med högtrycken inför iläggningen av båten så fräste jag till min förvåning upp ett stort hål i durken, närliggande området (ca 20 cm ut från hålet) av durken var också påtagligt försvagat och svampigt.

Vore tacksam för råd, både i kortsiktigt och långsiktigt perspektiv, hur jag kan laga den skadade delen. Först och främst är jag intresserad av att tillfälligt laga skadan för att slippa eventuell spridning. För att senare, eventuellt nästa säsong, försöka mig på en långsiktig lösning.

Finns säkert några händiga fiskesnackare som har lite fina råd, tror inte gaffatejpen ens klassar sig in som tillfällig lösning...

Tack! / mvh Johan

Click image for larger version

Name:	032.jpg
Views:	1
Size:	526,9 KB
ID:	1829983Click image for larger version

Name:	031.jpg
Views:	1
Size:	583,5 KB
ID:	1829984

Ser att det är en del visningar men få svar, så gissar att en del undrar hur fan det här gick till?

Efter vinterkonserveringen så flyttades båten av varvpersonal och placerades i lutning så eventuellt smältvatten samlades i fören höger sida. Jag glömde palla upp fören så eventuellt vatten kunde rinna ut. Under vintern frös vattnet, durken sprack och tog in vatten. Shit happens, dock en erfarenhet rikare.

Kommentera

Gissar att det är framför pulpeten mellan förvaringen och båtsidan som skadan är. Först och främst hade jag sett till att det fått torka ordentligt innan man gör nåt så det inte stängs in fukt. Sen hade jag nog hittat ett lämpligt material och i stort sett limmat över med sikaflex eller liknande. Borde gå att få till nåt vettigt snyggt då det inte syns så tydligt på den platsen.

Alternativt att byta durken men känns som fel tid på året om man vill fiska och kostar en del.

Kommentera

Precis det stället. Om med en treåring + en 0 åring om 2 månader vill man ju inte bränna den lilla egentid man har på att snickra båt. Blir absolut till att limma fast något vettigt material. Tips på lim och olika materialval mottages. Ska kika på ditt tips Vert!

Kommentera

Skär till en passande bit av räfflad aluminium lackad mattsvart som du limmar dit. Borde nästan vara osynligt för en oinitierad.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
            Skär till en passande bit av räfflad aluminium lackad mattsvart som du limmar dit. Borde nästan vara osynligt för en oinitierad.
            Det blev en tillfällig lösning genom att limma dit en stor platta aluminium med PL400 lim, blir att byta durken om några år, som för övrigt går loss på ca. 4500kr till M modellen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
            18 svar
            5 813 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Lärka
            av Lärka