Skära eller klippa i aluminium - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skära eller klippa i aluminium

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skära eller klippa i aluminium

    Hej,
    Jag har tänkt förstärka upp fören på min Buster genom att sätta fast en bit 2,5 mm aluminium på insidan av fören (under där man trampar när man går ombord). Tanken är att jag ska förstärka så jag kan skruva dit fästet för min elmotor.

    Nu till min fråga.
    Hur kapar man enklast till aluminium så att jag kan få den att passa efter mina önskemål.
    Jag har absolut inga verktyg som är lämpliga att såga i metall med.
    Är det någon som känner en plåtslagare i Västerås eller Arboga som kan tänka sig att förmedla kontakt?

    Tacksam för snabb hjälp!

  • #2
    Gör en mall först och främst i papp eller nåt tunnare trämaterial. När den passar som du tänkt så kan du ta med den till en plåtslagare och köp en utskuren bit efter din mall. Aluminium är rätt så snällt att jobba med men lika bra att få så nära direkt.

    Kommentera


    • #3
      Tyvärr kommer det nog inte bli så mycket bättre med 2,5mm alu. Vi gjorde ett fäste av 10mm alu som jag tyckte blev ganska dåligt då set sviktar en del. Sen har du några förstärkningar där på undersidan som kommer att ställa till det.

      Jag har ett fäste tillverkat för en Silver liggandes om du vill chansa på att den funkar på buster också...



      Kommer säkert gå bra med lite meck...

      Kommentera


      • #4
        Sticksåg med rätt klingor eller vinkelslip.
        PBn:
        Abborre: 1.28kg
        Gädda: 7.6kg
        Havsöring: 3.2kg
        Regnbåge: 3.68kg
        Bäcköring: 980g
        Insjööring 1.8kg

        Kommentera


        • #5
          Vanlig sticksåg funkar fint..
          12 hours
          1,440 casts
          2 followers
          1 strike
          DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
            Tyvärr kommer det nog inte bli så mycket bättre med 2,5mm alu. Vi gjorde ett fäste av 10mm alu som jag tyckte blev ganska dåligt då set sviktar en del. Sen har du några förstärkningar där på undersidan som kommer att ställa till det.

            Jag har ett fäste tillverkat för en Silver liggandes om du vill chansa på att den funkar på buster också...



            Kommer säkert gå bra med lite meck...
            Kan hålla med, så tunn alu är nog inte mycket till förstärkning. Kan dock inte hålla med om att 10mm alu är instabilt Men beror väl på hur man gör det.

            En plåtsax skulle jag tagit som bästa verktyg. Klart enklast att åka till någon verkstad och ta med en mall eller göra en enklare ritning och be dom klippa till den åt dig. Tar bara några minuter extra!
            sigpic

            Kommentera


            • #7
              Jag hade tänkt göra något liknande med durkplåt, hade hoppats på att jag skulle kunna skära ut det med sticksåg. Går inte det?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Birger Jarl Visa inlägg
                Jag hade tänkt göra något liknande med durkplåt, hade hoppats på att jag skulle kunna skära ut det med sticksåg. Går inte det?
                Borde gå bra med rätt blad. En vinkelslip med en vanlig kapskiva funkar dåligt, brände sönder en slip en gång när jag skar aluminium med den. Och raka snitt går bra med en vanlig cirkelsåg med träklinga.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
                  Tyvärr kommer det nog inte bli så mycket bättre med 2,5mm alu. Vi gjorde ett fäste av 10mm alu som jag tyckte blev ganska dåligt då set sviktar en del. Sen har du några förstärkningar där på undersidan som kommer att ställa till det.

                  Jag har ett fäste tillverkat för en Silver liggandes om du vill chansa på att den funkar på buster också...



                  Kommer säkert gå bra med lite meck...
                  Bygga fäste och förstärka fören är väl lite skillnad. Buster RS är helt i aluminium i fören och på min räckte det att förstärka undersidan.

                  Men riktigt fint fäste

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja, den här gången handlade det om en Buster xl och där satt det hattprofiler som förstärkningar under durkplåten i fören.

                    Vi gjorde bara en plåt (10mm alu) som stack ut en bit så att motorn gick fri från skrovet. Den bultade vi i durkplåten i fören på båten. Funktionen är ju bra, men den sviktar lite...

                    Alltså, inte av samma konstruktionen som på bilderna i mitt förra inlägg som är ett fäste jag fått över efter ett beg-köp.


                    Vad gäller kapning av plåt så går sticksåg bra. Låg fart och ingen pendel...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 779 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka
                     
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    14 839 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    198 268 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    27 svar
                    14 134 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Mudwater  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                    16 svar
                    3 614 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Dannii578  
                    Arbetar...
                    X