En båt blir till.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En båt blir till..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• En båt blir till..

Har sett liknande trådar så tänkte att jag startar en tråd om hur min båt blir till. Kanske finner någon det intressant eller så kan någon bidra med något tips på vägen!

Kort bakgrund.
    Familjen har efter många års letande köpt ett landställe i sthlms yttre mellanskärgård. Givetvis behöver vi en båt och då jag är den i familjen som har mest erfarenhet av båtar och kommer använda den mest föll det stora nöjet att få vara båtansvarig på mig. Kravspeccen var en båt som man kunde åka vattenskidor efter och åka på dagsutflykter. Min tanke var en helt annan.. Att skapa en grym fiskebåt utan att övriga familjen blir tokiga på den!
    Sagt och gjort.. Jag satt mig och funderade på hur min drömbåt skulle kunna tänkas se ut, vilka egenskaper den skulle ha och utifrån det har jag sedan skalat ned, antingen av ekonomiska skäl då jag inte kan motivera att övriga familjen får betala enbart för mitt fiskeintresse, eller av praktiska skäl.

Min kravspecc kom att se ut som följer:

-Aluminium (lättskött, snyggt och tåligt)
    -Stor (stor familj, känns tryggare utomskärs)
    -Stabil (vill inte sätta familjen i en osäker båt då de är ovana båtförare)
    -Bra att fiska från (säger sig självt)
    -Gå att köra vattenskidor efter
    -Funka för dagsutflykt med ungar och bad

Personligen gillar jag båtar som känns som bruksbåtar, inte glänsande vita, och båtar som är breda med låga fribord. Vet inte varför egentligen men det var min utgångspunkt när jag började kika på olika skrovdesigner. När jag kollat runt på utbudet på marknaden blev en sak tydlig för mig. Marknaden är anpassad efter att folk köper antingen en familjebåt ELLER en fiskebåt. I alla fall vad gäller aluminiumbåtar. Lustigt nog så visade det sig att den skrovdesign jag fastnat för byggs av en svetsare som erbjuder sig att bygga precis vilken båt som helst. Efter många långa diskussioner oss emellan vågade jag anförtro honom jobbet.

Båten han nu bygger åt oss är en Alström 610 (http://aluminiumboats.se) . Skrovdesignen kommer från en gammal klassiker som heter sjöjeepen (http://www.lundstromdesign.com/marinedesign_eng.html) och designen har således hängt med ett tag. I stället för att börja från ruta ett och skapa en helt ny båt utifrån bara en skrovdesign så hittade jag en version av Alström 610 som jag verkligen gillade och valde att ha den som utgångspunkt. Den jag valde att utgå ifrån och sedan modifiera är följande båt.

Click image for larger version

Name:	brandbåt.jpg
Views:	1
Size:	257,1 KB
ID:	1829646

De modifieringar jag valt att göra hittills är följande:

Name:	bb.jpg
Size:	299,7 KB
ID:	1829647
    1. bort med grabbräcken
    2. tjockare gummilist
    3. Båten har inte durkaluminium utan vanlig under mantåget
    4. en låda att sitta på/förvara saker i
    5. spöhållare på bägge sidor av styrpulpeten
    6. ett räcke för att få högre ryggstöd
    7. ett fäste som man kan skjuta ner en "mast" att fästa vattenskidlinan i
    8. annat sökarljus
    9. en soffa så att det går att sitta tre
    10. insvetsade spöhållare likt de på anytec spf
    11. bänkar som lådor att stå på/sitta på/förvara
    12. fästet till dykarstegen kommer vara under badplattformen för bättre komfort
    13. taket kommer sänkas något

På båten kommer monteras en Evinrude E-tec 115 och det en HDS 7 touch med dubbla givare väntar på att monteras.

Slänger med lite inspirationsbilder jag haft och därefter några bilder på hur båten ser ut just nu.

Name:	Skärmavbild 2014-03-10 kl. 20.08.25.jpg
Size:	122,3 KB
ID:	1829648Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2014-03-10 kl. 20.06.48.jpg
Size:	82,9 KB
ID:	1829649Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2014-03-10 kl. 20.09.51.jpg
Size:	183,6 KB
ID:	1829650Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2014-03-13 kl. 21.35.55.jpg
Size:	118,8 KB
ID:	1829651Click image for larger version

Name:	14028-05.jpg
Size:	16,4 KB
ID:	1829652

Name:	IMG_7286.jpg
Size:	1,07 MB
ID:	1829653Click image for larger version

Name:	IMG_7275.jpg
Size:	632,6 KB
ID:	1829654Click image for larger version

Name:	IMG_7273.jpg
Size:	623,4 KB
ID:	1829655Click image for larger version

Name:	IMG_7283.jpg
Size:	995,6 KB
ID:	1829656

Killarna som bygger båten är verkligen grymma och jobbar stenhårt. Hittills är jag mycket nöjd men en mycket arbete återstår. Båten beräknas vara klar i början på juni.

Givetvis är det känsligt men har folk kritik så tas ju givetvis den emot. Konstruktiva förslag på ändringar, tillägg eller bättre lösningar tas tacksamt emot då, som syns på bilderna, det fortfarande går att göra en hel del ändringar. Har ni några frågor så svarar jag gärna och är någon intresserad av uppdateringar så går det att ordna!

Kul att ni läste!
    // Gurra
    Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
    sigpic
    Skitfiske!

Kul för dig! Ser ut att vara en finfin båt och du kommer allra säkrast bli helnöjd när den är färdig!

Edit: Kanske få dem att göra båten klar för frontmonterad elmotor (snabbfäste) om det är av intresse för dig?

Kommentera

Kul! skulle gärna vilja designa "min" egna båt. Nå spontant så skulle jag absolut tänka på förligt utrymme för dubbla batterier/förvaring med fast laddare om inte det redan gjorts. Så gillar jag längs religen, en invändig t-spårsprofil. Tänk Versatrack men köp från t ex Alucon. Svetsa fast. Tar knappt någon plats men kan användas till flytt/borttagbara grabbhandtag, spöhållare, ekolod, verktyg/dryckeshållare, betesbord, ja t o m djupriggar, mkt praktiskt o ökar sannolikt kundkretsen vid försäljningen i framtiden. Lycka till!

Kommentera

Jäklar vilken fin båt.
        Får man fråga vad ett sånt bygge kostar?

Kommentera

Snabbfäste är en god idé och något jag funderat en hel del på.. Dock har jag själv inte råd med en elmotor just nu så svårt att motivera den extra utgiften. Kanske inte är så dyrt med fästet dock! Ska kolla upp det! :-)
          sigpic
          Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Kul! skulle gärna vilja designa "min" egna båt. Nå spontant så skulle jag absolut tänka på förligt utrymme för dubbla batterier/förvaring med fast laddare om inte det redan gjorts. Så gillar jag längs religen, en invändig t-spårsprofil. Tänk Versatrack men köp från t ex Alucon. Svetsa fast. Tar knappt någon plats men kan användas till flytt/borttagbara grabbhandtag, spöhållare, ekolod, verktyg/dryckeshållare, betesbord, ja t o m djupriggar, mkt praktiskt o ökar sannolikt kundkretsen vid försäljningen i framtiden. Lycka till!
            Problemet med förligt utrymme för batterier är att utrymmet i fören används för flytkudde. Hur nära fören behöver utrymmet sitta? Räcker det med sidobänkarna? Dessa kommer vara som lådor så det går att förvara i dom.

Listen du snacka om ska jag kolla upp direkt! Tack för tipset!
            sigpic
            Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
              Jäklar vilken fin båt.
              Får man fråga vad ett sånt bygge kostar?
              220 ex motor. Så knappast gratis! Därutöver tillkommer lite kostnad för en del av de specialmodifikationer jag önskar. En del saker ingår dock så som lanternor, hydralstyrning mm.
              sigpic
              Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gurchan Visa inlägg
                Problemet med förligt utrymme för batterier är att utrymmet i fören används för flytkudde. Hur nära fören behöver utrymmet sitta? Räcker det med sidobänkarna? Dessa kommer vara som lådor så det går att förvara i dom.

Listen du snacka om ska jag kolla upp direkt! Tack för tipset!

Hej!
                Jag är ingen expert på båtar men fördelen med batterier åtminstone midskepps eller en bit längre fram är att båten ofta får ett bättre läge och gång i vattnet, många båtar blir gärna aktertunga med motor, batterier och tank, allt åt aktern. Visst kan man ha separata batterier men om du senare vill att de ska utgöra en batteribank så blir det lite besvärligare med kabeldragningen, tänk även på den i det stora hela.
                I den mån du har råd så rekommenderar jag att du åtminstone panerar för "alla" eventualiteter, d v s bygg så att du enklare kan komplettera i framtiden utifrån nya fisken och andra användningsområden. Många saker som utformas i en båt kan göras mer eller mindre genomtänkt, att göra "rätt" från början blir ofta billigare i längden men även direkt s a s.

Profilen jag nämnde, finns även här;http://www.item24.de/en/products/pro...l-7000001.html Den kostar inte mer än ca 100 kr metern, inte mycket i sammanhanget, snyggast om den går från för till akter.

Mvh
                Anders

Kommentera

Ursprungligen postat av Gurchan Visa inlägg
                  220 ex motor. Så knappast gratis! Därutöver tillkommer lite kostnad för en del av de specialmodifikationer jag önskar. En del saker ingår dock så som lanternor, hydralstyrning mm.
                  Inte så jäkla blodigt ändå. Trodde den skulle vara dyrare.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Hej!
                    Jag är ingen expert på båtar men fördelen med batterier åtminstone midskepps eller en bit längre fram är att båten ofta får ett bättre läge och gång i vattnet, många båtar blir gärna aktertunga med motor, batterier och tank, allt åt aktern. Visst kan man ha separata batterier men om du senare vill att de ska utgöra en batteribank så blir det lite besvärligare med kabeldragningen, tänk även på den i det stora hela.
                    I den mån du har råd så rekommenderar jag att du åtminstone panerar för "alla" eventualiteter, d v s bygg så att du enklare kan komplettera i framtiden utifrån nya fisken och andra användningsområden. Många saker som utformas i en båt kan göras mer eller mindre genomtänkt, att göra "rätt" från början blir ofta billigare i längden men även direkt s a s.

Profilen jag nämnde, finns även här;http://www.item24.de/en/products/pro...l-7000001.html Den kostar inte mer än ca 100 kr metern, inte mycket i sammanhanget, snyggast om den går från för till akter.

Mvh
                    Anders
                    Köper argumentet med vikt men batteriernas viktpåverkan torde väl vara ganska minimal? Kanske kan man flytta flytelementen till sidolådorna och på så sätt kunna använda utrymmet i fören till batterier för det fall elmotor införskaffas? Vill man ha ett 12v uttag i fören också?
                    Ska kolla upp listen. Tack för tipsen!
                    sigpic
                    Skitfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar