Nå er jeg vanskelig Kai, beklager.
4mm er helt uaktuell som biltaksbåt, og dessuten unødvendig siden platene har så liten flate uten avstivning. Men det går an å sveise tynn alu også, og ikke minst så går det an å sveise fast en plate til der feks toftene festes så ikke hele siden på båten er full av popnagler. Jeg vil påstå at måten alueka er laget på handler mer om pris enn godt design. (Noe som er helt ok, ikke alle ønsker å kjøpe den dyreste varianten hver gang, jeg er en av de selv.)
Jeg har selv hatt en 9' helsveiset biltaksjolle av jonboattypen. Det er endel år siden så jeg husker ikke dimmensjonene og vekten lengre, men den hadde i hvertfall tykkere bunnplate enn sidevegger, noe som er fornuftig med tanke på at bunnen får mer juling enn sidene. Siden jeg klarte å løfte den som 12-13 åring, kan den neppe ha veid stort mer enn at en voksen klarer å få den på et biltak alene. (Selv om jeg var et hode høyere enn mine jevnaldrende.) Den båten tålte min mishandling i mange år, og lever fortsatt i beste velgående 20 år eller så etter. DET er miljøvennlig. Forskjellen på å bruke 5 eller 8 HK derimot, har lite med miljøet å gjøre. Produksjon av aluminium er noe skikkelig miljøsvineri de fleste steder i verden, så at en båt varer lenge har mye større besparelse for miljøet enn 3 HK fra eller til.
4mm er helt uaktuell som biltaksbåt, og dessuten unødvendig siden platene har så liten flate uten avstivning. Men det går an å sveise tynn alu også, og ikke minst så går det an å sveise fast en plate til der feks toftene festes så ikke hele siden på båten er full av popnagler. Jeg vil påstå at måten alueka er laget på handler mer om pris enn godt design. (Noe som er helt ok, ikke alle ønsker å kjøpe den dyreste varianten hver gang, jeg er en av de selv.)
Jeg har selv hatt en 9' helsveiset biltaksjolle av jonboattypen. Det er endel år siden så jeg husker ikke dimmensjonene og vekten lengre, men den hadde i hvertfall tykkere bunnplate enn sidevegger, noe som er fornuftig med tanke på at bunnen får mer juling enn sidene. Siden jeg klarte å løfte den som 12-13 åring, kan den neppe ha veid stort mer enn at en voksen klarer å få den på et biltak alene. (Selv om jeg var et hode høyere enn mine jevnaldrende.) Den båten tålte min mishandling i mange år, og lever fortsatt i beste velgående 20 år eller så etter. DET er miljøvennlig. Forskjellen på å bruke 5 eller 8 HK derimot, har lite med miljøet å gjøre. Produksjon av aluminium er noe skikkelig miljøsvineri de fleste steder i verden, så at en båt varer lenge har mye større besparelse for miljøet enn 3 HK fra eller til.
Kommentera