Erfarenheter om Alueka.se? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfarenheter om Alueka.se?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nå er jeg vanskelig Kai, beklager.

4mm er helt uaktuell som biltaksbåt, og dessuten unødvendig siden platene har så liten flate uten avstivning. Men det går an å sveise tynn alu også, og ikke minst så går det an å sveise fast en plate til der feks toftene festes så ikke hele siden på båten er full av popnagler. Jeg vil påstå at måten alueka er laget på handler mer om pris enn godt design. (Noe som er helt ok, ikke alle ønsker å kjøpe den dyreste varianten hver gang, jeg er en av de selv.)

Jeg har selv hatt en 9' helsveiset biltaksjolle av jonboattypen. Det er endel år siden så jeg husker ikke dimmensjonene og vekten lengre, men den hadde i hvertfall tykkere bunnplate enn sidevegger, noe som er fornuftig med tanke på at bunnen får mer juling enn sidene. Siden jeg klarte å løfte den som 12-13 åring, kan den neppe ha veid stort mer enn at en voksen klarer å få den på et biltak alene. (Selv om jeg var et hode høyere enn mine jevnaldrende.) Den båten tålte min mishandling i mange år, og lever fortsatt i beste velgående 20 år eller så etter. DET er miljøvennlig. Forskjellen på å bruke 5 eller 8 HK derimot, har lite med miljøet å gjøre. Produksjon av aluminium er noe skikkelig miljøsvineri de fleste steder i verden, så at en båt varer lenge har mye større besparelse for miljøet enn 3 HK fra eller til.
    Team Colibri

Kommentera

Jag menade mer på det generella planet, inte enbart aluekan. Och visst har du rätt i att priset är orsaken till att de är byggda som de är. Man kan jämföra dem med de billiga enkelskrovade roddbåtarna som säljs här i norden och som köps av folk som inte vill lägga ut några större summor på en båt till stugan, utan nöjer sig med billigare kvalitet som duger till deras behov. Och som sagt, ett par läckande nitar påverkar inte användningen som biltaksbåt ett dugg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
      18 svar
      5 825 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Lärka
      av Lärka