Erfarenheter om Alueka.se? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfarenheter om Alueka.se?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Erfarenheter om Alueka.se?

    Som ämnet lyder, någon som äger eller åtminstone har känt och tafsat på en båt från Alueka.se?

    På pappret verkar den passa perfekt för just vårt ändamål men hade varit roligt att höra om någon faktiskt har lite erfarenheter och synpunkter på dessa.

  • #2
    En kinabåt...
    Har en http://www.oskwig.se/Oskwig%20330.htm som var förbannat lik, lite kortare bara.

    Den är lätt och smidig att transportera, även stabil när man är å fiskar. Lite tunn aluminium bara, känns wobblig

    Kommentera


    • #3
      Tynn aluminium og popnagler er noe skit, men det gjenspeiler seg sikkert i prisen også. Særlig på noe som skal løftes opp og ned fra et biltak, og ikke minst mistes i bakken fra biltaket, hadde ikke jeg kjøpt popnaglet. Men for all del, popnagler som lekker er enkle å reparere de først 2-3 gangene, etter det begynner hullene å bli store.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Efter lite mer påläsning har vi nu fått upp ögonen för Oskwig 330 och Alumacraft 1236 där den senare "känns" bättre. Allt detta är fortfarande en bit bort så vi väntar och ser om det dyker upp något annat intressant på marknaden tills dess att tiden är rätt.

        Kommentera


        • #5
          Det är ganska många i USA har en sk Jon boat liggandes i vattnet, ovarsamt hanterad och fiskade med i år efter år... tror inte det du beskriver är något större problem. Annars hade man nog hört mer om linder eller oskwigg som funnits ganska länge och är nitade.
          Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
          Tynn aluminium og popnagler er noe skit, men det gjenspeiler seg sikkert i prisen også. Særlig på noe som skal løftes opp og ned fra et biltak, og ikke minst mistes i bakken fra biltaket, hadde ikke jeg kjøpt popnaglet. Men for all del, popnagler som lekker er enkle å reparere de først 2-3 gangene, etter det begynner hullene å bli store.
          >> Sportfiskekanalen på Vimeo <<

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av SWE Visa inlägg
            Det är ganska många i USA har en sk Jon boat liggandes i vattnet, ovarsamt hanterad och fiskade med i år efter år... tror inte det du beskriver är något större problem. Annars hade man nog hört mer om linder eller oskwigg som funnits ganska länge och är nitade.
            Jeg vil anbefale deg å ta en kikk på alle ombyggings- og restaureringstrådene her: http://tinboats.net/ Det som går igjen for alle båtene som er naglet er at de lekker slik at naglene må borres ut og erstattes.
            Team Colibri

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
              Jeg vil anbefale deg å ta en kikk på alle ombyggings- og restaureringstrådene her: http://tinboats.net/ Det som går igjen for alle båtene som er naglet er at de lekker slik at naglene må borres ut og erstattes.
              Och ingen donar med ruttna akterspeglar och spruckna kölar mm på gamla plastbåtar här i norden ?

              Kommentera


              • #8
                Jag förstår inte riktigt hysterin med läckande nitar på en biltaksbåt. Om båten nu efter flera års flitigt brukande skulle läcka en liter eller två på en fiskedag, vad har det för betydelse ? Man får ju in mer stänk- och regnvatten under samma tid.

                Kommentera


                • #9
                  Som jeg nevnte innledningsvis så får du som regel det du betaler for, eller det du legger opp til i saken med råttent akterspeil (som igjen er en konsekvens av dårlig vedlikehold i de fleste tilfellene).
                  Poenget er at litt tykkere alu som er sveiset av en som vet hva han holder på med tåler mer og varer lengre enn tynn alu som er poppnaglet, men tynn alu og poppnagling er billigere.
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #10
                    Om man ska transportera båten på taket och dessutom försöka undvika diskbråck vid lastning av och på, så är man illa tvungen att välja en godstjocklek som inte lämpar sig så bra för svetsning. Det funkar liksom inte att tillverka en biltaksbåt av helsvetsad 4mm:s aluplåt. En helsvetsad båt i 4mm:s plåt är slitstark och sjöduglig, men den blir också klumpig att hantera och är sämre ur miljösynpunkt då den kräver en onödigt stor motor som drar mer bensin än en mindre.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka
                     
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    15 005 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    198 409 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    27 svar
                    14 209 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Mudwater  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                    16 svar
                    3 751 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Dannii578  
                    Arbetar...
                    X