Ny toppcoat? Måla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny toppcoat? Måla?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny toppcoat? Måla?

Hej.

Har fått en plasteka (Crescent 400) gratis och vill nu göra den tät och duglig att köra med utan att
    lägga ut en halv förmögenhet.
    Eftersom den hade rejäla skador på skrovet har jag slipat/spacklat/slipat utsidan. Den gamla gelcoaten är uppruggad och på vissa ställen helt bortslipad, ner till väven.

Click image for larger version

Name:	1396333971983.jpg
Views:	1
Size:	24,0 KB
ID:	1829510

Min fråga är nu vad jag ska göra för att få båten tät och så den får ett bra skydd mot slitage.
    Jag har funderat på två olika alternativ.

På med ny topcoat (Dyrt alternativ?)
    eller....
    På med epoxiprimer och 2komps polyuretanfärg. (Billigare alternativ?)

/Johan

Jag har i princip ställt samma frågor i en annan tråd.
    Sammanfattningsvis så funkar det att göra så du säger med 2komp färg.
    Kolla lite här, jag har fått massa bra hjälp:
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Tack så mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av frusnahjältar Visa inlägg
        Hej.

Har fått en plasteka (Crescent 400) gratis och vill nu göra den tät och duglig att köra med utan att
        lägga ut en halv förmögenhet.
        Eftersom den hade rejäla skador på skrovet har jag slipat/spacklat/slipat utsidan. Den gamla gelcoaten är uppruggad och på vissa ställen helt bortslipad, ner till väven.

[ATTACH=CONFIG]67082[/ATTACH]

Min fråga är nu vad jag ska göra för att få båten tät och så den får ett bra skydd mot slitage.
        Jag har funderat på två olika alternativ.

På med ny topcoat (Dyrt alternativ?)
        eller....
        På med epoxiprimer och 2komps polyuretanfärg. (Billigare alternativ?)

/Johan
        Jag kan lova dig att den är tät som den är nu
        Topcoat målar man invändigt med men så klart fungerar det utvändigt också om man vill

Kommentera

nu gäller ju Bowens båt en trailerbåt....om en båt som skall ligga i för jämnan så vet i alla fall inte jag hur det ställer sig med polurethanfärgen....
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av vanheden Visa inlägg
            Jag kan lova dig att den är tät som den är nu
            Topcoat målar man invändigt med men så klart fungerar det utvändigt också om man vill
            Klart att båten inte läcker... Men oskyddad glasfiberarmerad plast kan ta åt sig vatten och bli dålig. Därför använder man gelcoat, som dessvärre bara härdar i en form och det är där topcoaten kommer in som ett medel att reparera gelcoatskador. Topcoat härdar nämligen i luften och kan naturligtvis användas såväl som inom som utom båten.
            Jag har själv målat plastbåtar med tvåkomponentsfärg, men bara över vattenlinjen och så långt fungerar det. I sommar ska jag göra i ordning en dinge som legat i många år. Det är några glasfiberreparationer på den och sedan ska den få dubbla lager tvåkomponentsfärg. Får väl se hur det går under vattenlinjen, men jag känner mig tämligen säker... Vill du vara på den säkra sidan målar du botten med topcoat och resten med tvåkomponent.

PS Kolla med en båtbyggare, ett möjligen billigare alternativ än topcoat är att blanda gelcoat med något, längesedan nu jag höll på, men jag tror att det är vax som ska i för att den ska härda.
            PSII: Kollade just, det är parafinlösning som ska i gelcoaten för att den ska härda i luft...
            Senast ändrad av Gösta; 2014-04-14, 15:34.

Kommentera

gelcoat+ paraffinlösning= topcoat.....
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                I know... Men blir det någon prisskillnad mot att köpa färdig topcoat? Kommer ihåg att det kostade minst ett par skjortor när jag skulle lägga igen hål efter ett motorfäste i aktern på en mörkblå båt.
                Biltema skriver ju att deras tvåkomponent bara ska användas över vattenlinjen och så vitt jag kan se så blir det faktiskt billigare med gelcoat och parafin - eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                  Klart att båten inte läcker... Men oskyddad glasfiberarmerad plast kan ta åt sig vatten och bli dålig. Därför använder man gelcoat, som dessvärre bara härdar i en form och det är där topcoaten kommer in som ett medel att reparera gelcoatskador. Topcoat härdar nämligen i luften och kan naturligtvis användas såväl som inom som utom båten.
                  Jag har själv målat plastbåtar med tvåkomponentsfärg, men bara över vattenlinjen och så långt fungerar det. I sommar ska jag göra i ordning en dinge som legat i många år. Det är några glasfiberreparationer på den och sedan ska den få dubbla lager tvåkomponentsfärg. Får väl se hur det går under vattenlinjen, men jag känner mig tämligen säker... Vill du vara på den säkra sidan målar du botten med topcoat och resten med tvåkomponent.

PS Kolla med en båtbyggare, ett möjligen billigare alternativ än topcoat är att blanda gelcoat med något, längesedan nu jag höll på, men jag tror att det är vax som ska i för att den ska härda.
                  PSII: Kollade just, det är parafinlösning som ska i gelcoaten för att den ska härda i luft...
                  Ahaa ja man får lära sig något varje dag , Tack !

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg

Dumt att köpa färdig topcoat för 240 spänn när man kan blanda själv och få samma produkt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 830 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka