E-tec 25 eller Mercury 30 4-takt ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

E-tec 25 eller Mercury 30 4-takt ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • E-tec 25 eller Mercury 30 4-takt ??

    Är ny på forumet så ursäkta om det blir lagt på fel ställe på forumet eller om något annat är knasigt!!

    Det är såhär att jag är ute efter att köpa en quintrex 390 Explorer, så långt har jag kommit i mitt beslut...
    Men då vi kommer till motorvarvet är jag kluven och skulle gärna ta lite synpunkter och tips, valet är mellan E-tec 25 eller Mercury 30 4-takt.. Trim,tilt och rorkult osv..
    Priset med E-tec blir 8000 billigare, dock är den motorn en årsmodell 2010(men ny ändå)

    Det jag nyttjar båten till är stor del trolling,spinnfiske och förflyttning i mindre vattendrag!!

    Är i behov av hjälp!!

  • #2
    Skulle välja E-techen helt klart, bättre vikt/effekt förhållande och billigare i inköp och drift på sikt så för mig känns det som ett enkelt val.

    Kommentera


    • #3
      Til trolling er det 4T som gjelder i min bok. Jeg er ikke noen stor fan av Merc, men det kan se ut som de har skjerpet seg siden jeg hadde en. (Min lille 6HK 4T Tohatsu som jeg bruker som kicker er en Merc, og den har fungert fint i to sesonger nå. Ikke antydning til de problemene jeg har hatt med Merc før.)

      Til mer "transportkjøring" er 2T et vel så bra valg, blant annet pga lavere vekt og noe lavere forbruk. Så da er spørsmålet egentlig hva man gjør mest?

      Uansett 2T eller 4T vil jeg sterkt anbefale EFI, altså elektronisk styrt innsprøytning, kontra tradisjonell forgasser. Men jeg tror begge merkene du nevner har dette på denne motorstørrelsen nå?

      Motoren bør også ha kjølevannet styrt av en temperatursensor, og ikke av turtall, spesielt hvis du starter sesongen tidlig og avslutter den sent. Jeg vet dessverre ikke hvordan dette er på Evinrude og Merc nå.
      Senast ändrad av Team Colibri; 2014-03-22, 14:30.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Håller med, serviceintervall och därmed kostnader talar till E-tecs fördel..... För de 8000 du sparar kan du ju dessutom få något annat kul till fisket....

        Kommentera


        • #5
          för mig var det ett lätt val mellan dessa motorer....blev en Murkla....trots att jag alltid kört OMC tidigare...
          mycket tal om vikten....skiljer endast ett kilo på dessa motorer så så jäkla lätt är inte E-tecen....
          Senast ändrad av byggarn; 2014-03-22, 14:41.
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #6
            möjligt att 8000:- hade fått mig att välja annorlunda,men jag blev inte alltför hänförd av e-tecen vid provkörning....murklan gick betydligt jämnare med sina tre cylindrar...
            för de 8 lapparna tappar du även 4 årsmodeller vad jag förstår....
            Never let your memories be greater then your dreams...

            I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

            Kommentera


            • #7
              Ja tackar för alla synpunkter, lite delat läger men är även jag
              Det jag är orolig över E-tec är att den ska leva om och skaka på trolling fart...
              Fördelen med att köpa en Mercury är att det är en kompis till mig som säljer dom väldigt nära där jag bor.. Har har dock inte quintrex båtar, så de får jag hitta på något annat håll.

              E-tec med båt blir isånnafall att köpa på norra Vätterns marina

              Vad tycker ni om quintrex båten förresten?

              Kommentera


              • #8
                skicka en fråga till KalleTking och en till CTM här på forumet... Kalle har en E-tec och CTM en Murkla...och bägge har en 390.....
                nåt kanske de kan upplysa om....
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • #9
                  Tack för tipset, har skickat!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Tenge Visa inlägg
                    Är ny på forumet så ursäkta om det blir lagt på fel ställe på forumet eller om något annat är knasigt!!

                    Det är såhär att jag är ute efter att köpa en quintrex 390 Explorer, så långt har jag kommit i mitt beslut...
                    Men då vi kommer till motorvarvet är jag kluven och skulle gärna ta lite synpunkter och tips, valet är mellan E-tec 25 eller Mercury 30 4-takt.. Trim,tilt och rorkult osv..
                    Priset med E-tec blir 8000 billigare, dock är den motorn en årsmodell 2010(men ny ändå)

                    Det jag nyttjar båten till är stor del trolling,spinnfiske och förflyttning i mindre vattendrag!!

                    Är i behov av hjälp!!
                    Ja det är du definitivt iaf enligt min åsikt..... det kallas japanska fyrtaktare...
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 777 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka
                     
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    14 838 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    198 267 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    27 svar
                    14 133 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Mudwater  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                    16 svar
                    3 614 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Dannii578  
                    Arbetar...
                    X