Trailerbåt - Behöver man ha en större båt än tex. Linder 445 Sportsman catch? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trailerbåt - Behöver man ha en större båt än tex. Linder 445 Sportsman catch?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av cazorp Visa inlägg
    Tack för alla kloka svar! Jag är väl medveten om att det är stor skillnad på tex. Anytec och flatbottnad Buster S - bör väl nämnas att jag är uppväxt med en Flipper 575 HT, så jag vet en del om lättdrivna skrov som inte gillar sjö

Jag tror som Didde säger, har man en smidig båt så används den mer från trailern, låt gå att man får göra avkall på framfart i dåligt väder.

Någon mer båt i alu som man bör ha i en lista utöver dessa?

Tracker Super Guide V-16 SC, Starcraft 151 Resorter, Linder 445 Sportsman Catch?
    Med litt mer V-bunn er Silver Beaver (utgått) og Silver Fox noe å vurdere. Begge er lette nok til at du fint trailer alene, men er ikke "rene" sportfiskebåter.
    Team Colibri

Kommentera

Kör själv en Buster M som jag alltid trailar. Inte en renodlad fiskebåt men funkar väldigt bra för ändamålet. Just det smidiga med en mindre att kunna ta sig till många platser och även att fiska ensam om det behövs. Tycker även att den klarar sjö vettigt och drar inte farligt med bensin. Kör själv med en minn kota frontmonterad på och ipilot.

En fördel med att ha en "vanlig" båt är att man slipper få en del efterföljare som vill fiska på samma platser. Kommer det en Tracker eller B16 i området så är det många vanliga fiskare som följer efter och fiskar på samma platser etc. Dom drar till sig lite för mycket uppmärksamhet för min egna smak.

Kommentera

Hmm.., ovanliga fiskare i ovanliga båtar blir förföljda av vanliga fiskare i vanliga båtar ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
          Hmm.., ovanliga fiskare i ovanliga båtar blir förföljda av vanliga fiskare i vanliga båtar ?
          En tydlig sak är att det oftast sker vid halvmåne och svag vind. Akta dig!

Kommentera

Jag vet den ser förjävligt ut.
            Håller på göra nytt, egentligen skulle han inte har lagt ut den nya än.
            Skicka mail till hape@hape-metalworks.com så skicka jag lite bilder.

Ursprungligen postat av cazorp Visa inlägg
            Tjena Herman, tack för alubitarna till min Anytec du skickade i fjol (via boatlife.se)

Var faktiskt inne på din hemsida i helgen men hade problem med att öppna "fiskebåt" under båtar. Jag drar ett PM till dig!

Kommentera

Ursprungligen postat av Didde Visa inlägg
              Jag tror att alla de där båtarna gör dig missnöjd när du rundar kapellskär. Framförallt när du är van vid en Anytec. Däremot så får du vad du vill ha i en sådan båt.
              Kolla på Starweld 1600 DC Pro de säljs av Borgs motor och ngn annanstans.
              Jag är själv sugen på en Linder 445 Catch. Gillar att det bara är aluminium. Jag har svårt för heltäckningsmatta i båtar. Det verkar ju däremot som om de som har det är riktigt nöjda.
              Starweld skulle ställas ut på sportfiskemässan.
              Jag ska följa den här tråden. Lycka till!
              Jag tror vi är ganska eniga, heltäckningsmattorna känns ganska kexiga och jag har hellre en rejäl aludurk att stå på. De amerikanska båtarna har massa fina funktioner, men bass fishing verkar vara något man gör i finväder med en minimal vindruta, maximalt med sololja och kanske någon bikinibrud längst fram som ligger och pressar mellan kasten

Gällande sjövärdigheten på en Linder Catch, så är det väl som det är, man kan inte få allt i en liten smidig trailerbåt i slutändan, och det är bara i mina drömmar som en åttameters Anytec 750 SPD i fishingutförande känns som en vettig lösning

Har kontaktat två Lindersäljare för att få en komplett offert, så förhoppningsvis har jag ett komplett alternativ med priser under veckan.

Var även i kontakt med Ockelbo Boats om en B16AL i fiskeutförande, och de skulle skissa på det blev beskedet - vem vill inte se en Ockelbo B16ALF lixom?!
              Feces piscis!

Kommentera

Ska du ha en trailerbåt i storlek under 5 m och av märket Linder så tycker jag att du ska satsa på en så lång och tung som möjligt nämligen "en Arkip". Det går att få stort kastdäck till denna och det finns väldigt fina tillbehör som gör det mkt enkelt att montera frontmotor.
                Du har inte kikat på tex Buster LX Pro som är dryga 5m, Faster 460/495/525 eller varför inte Yamarin Cross 53 CC. Linder är trevliga att fiska ifrån men inget jag skulle köpa om jag i huvudsak fiskar i större sjöar eller skärgården. (Oj vad jag känner att den här tråden kan spåra ur):/

/Jazze

Kommentera

Ursprungligen postat av Vert Visa inlägg
                  En tydlig sak är att det oftast sker vid halvmåne och svag vind. Akta dig!
                  Följer de efter mig så blir de nog gruvligt besvikna, får mest upp småspigg och bottennapp på mina turer
                  Feces piscis!

Kommentera

Det finns ju ett problem med större båtar, går lastvikten över 540 kg, dvs. båt, motor, utrustning så är det bromsad trailer som gäller. Sen så får man väl värdera hur mycket mer jobb & kostnad det är att införskaffa & sköta om en bromsad kontra en obromsad trailer, men man bör ta med det i kalkylen som jag ser det.

Har fått in lite priser på en komplett båt med frontmonterad minnkota, 80-trailer etc.

Frågan är vad som är att föredra på motorsidan, Yamaha F30 BETL (747 cm3, 98 kg) eller Mercury F30 ELPT EFI (526 cm3, 82 kg).

"There is no replacement for displacement", eller ska man gå på vikten istället?
                    Feces piscis!

Kommentera

Mercury 30 är en Tohatsu motor.
                      Twister 500 väger 350 kilo tomt skrov med en enklare pulpet och utan sidobänker.
                      Den gick 15 kn med 3 pers och en gammal 25hk.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 854 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka