Trailerbåt - Behöver man ha en större båt än tex. Linder 445 Sportsman catch? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trailerbåt - Behöver man ha en större båt än tex. Linder 445 Sportsman catch?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trailerbåt - Behöver man ha en större båt än tex. Linder 445 Sportsman catch?

Överväger att köpa en båt enkom för fisket (gädda, abborre i Stockholms skärgård och insjöar) familjebåten vid bryggan har funkat bra för gäddfisket (Anytec 622 SPD) men det finns en del som jag saknar, tex. så kräver främre elmotormontaget "irreparabla" ingrepp, targabågen i aktern är i vägen när man är tre spön i båten, blir lätt törstigt att puttra runt med 150 hk på akterspegeln vid förflyttning i avsaknad av elmotor osv.

Således så började jag skissa lite på vad jag skulle vilja ha ut av en fiskebåt:

- Alubåt, kommer ha svårt att motivera mig till plastbåtar
    - Lätttrailad, smidig på rampen, lätt i, lätt upp, mer tid till fiske.
    - Billig drift, försäkring & service - begränsar motorstyrkan, fast frågan är kanske hur mycket det skiljer mellan 30-50 hk i drift, underhåll osv?
    - Förberedd för i-pilot i fören med extra batteri, genomföringar, batterifack mm.
    - Enkelt att installera Ekolod/givare.
    - Prisvärt paket med minnkota, bra 7" plotter/lod, trailer, spöhållare etc.

Det jag kommer fram till är att en Linder 445 sportsman catch uppfyller kraven ovan, men är rätt osäker på om jag som är van med 21 gradersskrov och en båt som klarar rätt stygg sjö kommer tycka att den klarar måttstocken?

Har landställe uppe på Vätö i Norrtäljeviken, och det vore ju skittrist om man inte kunde ta sig ner till Furusund sjövägen vid lite vind och sjö för att båten man har köpt är för liten?

Försökte göra en liten uppställning över mindre alubåtar som alla är förberedda för frontmonterad elsnurra, finns det fler? (hoppade över Anytec 530SPF, större Tracker/Starwelds etc).

Hur skulle ni ha resonerat? Vilken av båtarna nedan är bäst om man väger in allt (inkl. det jag skrev som kriterier ovan).

Tracker Super Guide V-16 SC
    4,88 x 1,93 m
    380 kg exkl. motor
    max 50 hk
    175 000 kr inkl. "allt" trailer, ekolod, minnkota i-pilot etc.

Starcraft 151 Resorter
    4,60 x 1,91 m
    260 kg exkl. motor
    max 50 hk
    93 000 kr exkl. motor etc.

Linder 445 Sportsman Catch
    4,51 x 1,75 m
    230 kg exkl. motor
    max 30 hk
    80 300 kr exkl. motor etc.
    Feces piscis!

Fiskade från en tracker super guide v16 sc i helgen. En jävligt trevlig båt! MEN, jag tror inte att du ska räkna med att kunna köra vätö - furusund om det blåser på lite. Åtminstone inte utan att bli genomblöt. Ipiloten satt som en smäck där fram och fungerade riktigt bra.
    40hk var okej men hade föredragit 50 såklart! Tycker att det är värt att kanske kolla lite på rorkults varianten också, styrpulpeten var ändå liten och trång, kändes mest som att den var i vägen.
    Mvh

Kommentera

Steget från Anytec till Linder känns ju väl långt om du fortfarande vill köra lite i blåsigt väder.....

Jag beställde en Twister 550 från http://www.hape-metalworks.com/site/
      Den kommer att göra tjänst som allround inklusive fiske, från gädda i vikarna, via havsöring i kustbandet och torsk på öppet vatten.
      Herman har flera modeller och eftersom han bygger på beställning kan du få de anpassningar du vill ha utan att det kostar skjortan.....

Lycka till!

Kommentera

Twister 450 76000:- utan motor men anpassad enligt önskemål.
        Extra utrustning får du för kostnadspris + evt. montering.

Kommentera

Jag tror att alla de där båtarna gör dig missnöjd när du rundar kapellskär. Framförallt när du är van vid en Anytec. Däremot så får du vad du vill ha i en sådan båt.
          Kolla på Starweld 1600 DC Pro de säljs av Borgs motor och ngn annanstans.
          Jag är själv sugen på en Linder 445 Catch. Gillar att det bara är aluminium. Jag har svårt för heltäckningsmatta i båtar. Det verkar ju däremot som om de som har det är riktigt nöjda.
          Starweld skulle ställas ut på sportfiskemässan.
          Jag ska följa den här tråden. Lycka till!
          // Didde

Kommentera

Ursprungligen postat av Alubåt Visa inlägg
            Twister 450 76000:- utan motor men anpassad enligt önskemål.
            Extra utrustning får du för kostnadspris + evt. montering.
            Tjena Herman, tack för alubitarna till min Anytec du skickade i fjol (via boatlife.se)

Var faktiskt inne på din hemsida i helgen men hade problem med att öppna "fiskebåt" under båtar. Jag drar ett PM till dig!
            Feces piscis!

Kommentera

Båtkjøp vil alltid være et spørsmål om kompromisser. Den idelle båten finnes ikke, så det blir bare et spørsmål om hva man vil vektlegge, kontra hva men mener ikke er så viktig.

Overgangen/ sammenlikningen Linder og AnyTech blir som å sammenlikne en Boing 747 og et F16. De er laget for helt forskjellige ting, bortsett fra at de er laget av nogenlunde de samme materialene er de så langt fra hverandre som du kan komme ellers. I praksis ender man fort opp med TO båter, dersom man "må ha" en båt som fungerer på åpent hav og en som skal brukes på mindre flater. Da kan man rendyrke de to båtene, uten å ta hensyn til at en av de skal brukes til noe den egentlig ikke er egnet til, og får bokstavelig talt det beste fra to verdener. Dessverre er det de færreste forunt å ha to båter, av årsaker som tid, plass og økonomi. Jeg går selv fra to til en båt nå, og kjenner allerede før sesongen har begynt for alvor at jeg sliter med overgangen.

Jeg kan nesten garantere at siden du er van med å kjøre en båt med ekstrem V-bunn, masse krefter og tykk nok aluminium til å senke polenfergen, så vil overgangen til Linder bli en skuffelse i åpent farvann. Det har ikke noe med Linder å gjøre, men det kommer av at overgangen blir veldig stor. Mitt soleklare råd er å prøvekjøre noen båter før du bestemmer deg: Linder, Buster og Silver er i den rekkefølgen overgangen mot AnyTech. Går du rett fra en AnyTech og over i en Linder, uten å ha prøvd noen som ligger i mellom, er jeg redd du blir skuffet.

Bare så det er sagt, jeg har ikke noe i mot Linder, det er fine båter for sitt bruk. Men en skjærgårdsjeep i ordets rette forstand er det ikke, uansett modell.
              Team Colibri

Kommentera

Hej, jag hade tidigare en Yamarin som var över 5 meter, totalt med motor och allt vägde den runt 800 kg. Bytte i somras till en HR 460 fishing, visst i kvalitet etc. kanske jag gick ner mig, men vad mycket mer jag fiskar från båten. Allt är så mycket smidigare, traila gör man numer gärna själv, drar mindre soppa, anpassad inredning för fiske. Jag kan faktiskt inte komma på en enda negativ sak med att byta ner sig. Okej, nu var det inte plast du ville ha, men tror du kommer känna samma sak som jag. Sen blev det ju lite pengar över som man kunde lägga på lite go elekrtonik som lod och elmotor

Kommentera

Tack för alla kloka svar! Jag är väl medveten om att det är stor skillnad på tex. Anytec och flatbottnad Buster S - bör väl nämnas att jag är uppväxt med en Flipper 575 HT, så jag vet en del om lättdrivna skrov som inte gillar sjö

Jag tror som Didde säger, har man en smidig båt så används den mer från trailern, låt gå att man får göra avkall på framfart i dåligt väder.

Någon mer båt i alu som man bör ha i en lista utöver dessa?

Tracker Super Guide V-16 SC, Starcraft 151 Resorter, Linder 445 Sportsman Catch?
                  Feces piscis!

Kommentera

Ursprungligen postat av cazorp Visa inlägg
                    Tack för alla kloka svar! Jag är väl medveten om att det är stor skillnad på tex. Anytec och flatbottnad Buster S - bör väl nämnas att jag är uppväxt med en Flipper 575 HT, så jag vet en del om lättdrivna skrov som inte gillar sjö

Jag tror som Didde säger, har man en smidig båt så används den mer från trailern, låt gå att man får göra avkall på framfart i dåligt väder.

Någon mer båt i alu som man bör ha i en lista utöver dessa?

Tracker Super Guide V-16 SC, Starcraft 151 Resorter, Linder 445 Sportsman Catch?
                    Hej
                    Skulle ochså tiltta på Alumacraft Escape 145/165 CS med Honda 40/50. Går ganska torrt trots liten V-botten.
                    Kolla på www.alumacraft.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 804 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka