Överväger att köpa en båt enkom för fisket (gädda, abborre i Stockholms skärgård och insjöar) familjebåten vid bryggan har funkat bra för gäddfisket (Anytec 622 SPD) men det finns en del som jag saknar, tex. så kräver främre elmotormontaget "irreparabla" ingrepp, targabågen i aktern är i vägen när man är tre spön i båten, blir lätt törstigt att puttra runt med 150 hk på akterspegeln vid förflyttning i avsaknad av elmotor osv.
Således så började jag skissa lite på vad jag skulle vilja ha ut av en fiskebåt:
- Alubåt, kommer ha svårt att motivera mig till plastbåtar
- Lätttrailad, smidig på rampen, lätt i, lätt upp, mer tid till fiske.
- Billig drift, försäkring & service - begränsar motorstyrkan, fast frågan är kanske hur mycket det skiljer mellan 30-50 hk i drift, underhåll osv?
- Förberedd för i-pilot i fören med extra batteri, genomföringar, batterifack mm.
- Enkelt att installera Ekolod/givare.
- Prisvärt paket med minnkota, bra 7" plotter/lod, trailer, spöhållare etc.
Det jag kommer fram till är att en Linder 445 sportsman catch uppfyller kraven ovan, men är rätt osäker på om jag som är van med 21 gradersskrov och en båt som klarar rätt stygg sjö kommer tycka att den klarar måttstocken?
Har landställe uppe på Vätö i Norrtäljeviken, och det vore ju skittrist om man inte kunde ta sig ner till Furusund sjövägen vid lite vind och sjö för att båten man har köpt är för liten?
Försökte göra en liten uppställning över mindre alubåtar som alla är förberedda för frontmonterad elsnurra, finns det fler? (hoppade över Anytec 530SPF, större Tracker/Starwelds etc).
Hur skulle ni ha resonerat? Vilken av båtarna nedan är bäst om man väger in allt (inkl. det jag skrev som kriterier ovan).
Tracker Super Guide V-16 SC
4,88 x 1,93 m
380 kg exkl. motor
max 50 hk
175 000 kr inkl. "allt" trailer, ekolod, minnkota i-pilot etc.
Starcraft 151 Resorter
4,60 x 1,91 m
260 kg exkl. motor
max 50 hk
93 000 kr exkl. motor etc.
Linder 445 Sportsman Catch
4,51 x 1,75 m
230 kg exkl. motor
max 30 hk
80 300 kr exkl. motor etc.
Således så började jag skissa lite på vad jag skulle vilja ha ut av en fiskebåt:
- Alubåt, kommer ha svårt att motivera mig till plastbåtar
- Lätttrailad, smidig på rampen, lätt i, lätt upp, mer tid till fiske.
- Billig drift, försäkring & service - begränsar motorstyrkan, fast frågan är kanske hur mycket det skiljer mellan 30-50 hk i drift, underhåll osv?
- Förberedd för i-pilot i fören med extra batteri, genomföringar, batterifack mm.
- Enkelt att installera Ekolod/givare.
- Prisvärt paket med minnkota, bra 7" plotter/lod, trailer, spöhållare etc.
Det jag kommer fram till är att en Linder 445 sportsman catch uppfyller kraven ovan, men är rätt osäker på om jag som är van med 21 gradersskrov och en båt som klarar rätt stygg sjö kommer tycka att den klarar måttstocken?
Har landställe uppe på Vätö i Norrtäljeviken, och det vore ju skittrist om man inte kunde ta sig ner till Furusund sjövägen vid lite vind och sjö för att båten man har köpt är för liten?
Försökte göra en liten uppställning över mindre alubåtar som alla är förberedda för frontmonterad elsnurra, finns det fler? (hoppade över Anytec 530SPF, större Tracker/Starwelds etc).
Hur skulle ni ha resonerat? Vilken av båtarna nedan är bäst om man väger in allt (inkl. det jag skrev som kriterier ovan).
Tracker Super Guide V-16 SC
4,88 x 1,93 m
380 kg exkl. motor
max 50 hk
175 000 kr inkl. "allt" trailer, ekolod, minnkota i-pilot etc.
Starcraft 151 Resorter
4,60 x 1,91 m
260 kg exkl. motor
max 50 hk
93 000 kr exkl. motor etc.
Linder 445 Sportsman Catch
4,51 x 1,75 m
230 kg exkl. motor
max 30 hk
80 300 kr exkl. motor etc.
Kommentera