Sjösäkerhet! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sjösäkerhet!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sjösäkerhet!

    När jag som tonåring köpte mina första båtar tog jag förarintyg och skepparexamen i snabb takt. Några år senare utbildade jag mig till Matros på gymnasiet. En del av utbildningen var förlagd ombord på räddningskryssare, vi övade med livbåtar, livflottar, överlevnadsdräkter, ytbärgare och helikopter, vi var på räddningskolan i Arkösund m.m.

    När jag senare var till sjöss i handelsflottan blev jag på allvar medveten om ganska många säkerhetsaspekter. Bland annat mötte vi en ganska tuff storm på väg ut från Kielkanalen. Vi gjorde inte många knop framåt i den grova sjön. En dansk båt någon timme framför oss tappade en man överbord, som aldrig återfanns.....
    Några timmar senare gick larmet, vi hade vatteninträngning i förpiken. Sjön hade spolat bort klysetterna och kättingboxarna blev vattenfyllda och började rinna över.... Det var min vakt, så jag , dagman och överstyrman fick ge oss ut för att återställa.....
    VAr ingen rolig känsla att arbeta i den överspolande sjön med vetskapen att en dansk kollega drunknat i samma farvatten bara någon timme tidigare....

    Scandinavian star, Jan Heweliusz och Estonia gav mig rysningar och det var inte helt lätt att sova några nätter.

    Till sjöss har man bara sig själv och sina kollegor att lita på. Det är inte bara att ringa ambulans eller brandkår när någonting händer, utan de resurser som finns ombord blir oftast avgörande....

    I årets första nummer av tidningen Båtliv skriver Bengt Anderhagen om transportstyrelsens sjösäkerhetsöversikt för 2012. Där finns onekligen en del för oss som fiskar från små båtar att tänka på. Jag vet själv att jag ofta fiskar ensam i båten och slarvar med flytväst......och statistiken ser inte så kul ut.....


    2012 omkom 24 personer i olyckor inom fritidsbåtslivet.

    23 av dessa var män

    14 var ensamma ombord

    Mer än hälften var 60 år eller äldre

    17 personer omkom på insjöar

    12 omkom i samband med spö eller nätfiske

    17 av de omkomna hade promillehalt alkohol i blodet, 9 av dem över 1.0 promille

    18 dödsolyckor skedde i roddbåtar eller små motorbåtar

    21 omkomna hade ingen flytväst på, man gör bedömningen att 8 av dessa överlevt med flytväst rätt påtagen.

    2-3 olyckor relateras till hög fart, måttliga 15-20 knop


    Vilket för oss till en annan artikel i samma tidning som berättar att Havs och Vattenmyndigheten föreslår att regeringen beslutar om högfartsbevis och 18 årsgräns för båtar som gör över 35 knop.
    Samt 15 årsgräns och behörighetsbevis för båtar som gör mer än 15 knop.

    Möjligen kan redan giltiga förarbevis och kustskeppare räcka...för de som redan har dem.....


    Många av de förutsättningar som gäller för de 24 dödsolyckorna är ju ganska typiska för oss sportfiskare. Trots erfarenhet och kunskap slarvar jag med en del av säkerheten själv....

    Flytvästar, räddningstegar, vattentäta mobiler/vhf, utbildning, träning, nykterhet........ är några punkter som skulle kunna rädda ganska många liv....

    När tänkte du på din säkerhet senast??
    Senast ändrad av sparetime; 2014-03-06, 20:58.

  • #2
    Säkrast skulle nog vara att byta kön.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
      Säkrast skulle nog vara att byta kön.
      Ja eller stanna på land och bli överkörd på övergångstället.......

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
        Säkrast skulle nog vara att byta kön.
        Drunknar hellre

        Kommentera


        • #5
          Skulle vara underbart med mer utbildningar och riskanalyser.

          När man tar körkort får man läsa att alkohol inte är tillåtet och det har väl aldrig hänt att någon med körkort kört påverkad?

          Statistiken säger ju tydligt att 70% av de döda har druckit och gett sig ut.

          Om alla kunde hålla sig nyktra, ha flytväst, köra sjösäkra båtar avsedd för rådande sjöväder och köra med sunt förnuft skulle det räcka.

          Om trådskaparen själv varit med om en kollega som dött och nästan hamnat där själv samt gått utbildningar och vet vad det handlar om.
          Om man då ändå slarvar med flytväst. Kommer ett simpelt förarbevis räcka för gemene man och kvinna ?
          Alumacraft så klart!

          Kommentera


          • #6
            Det är intressant att man bedömer att endast 8 av 21 döda utan flytväst hade räddats.

            Problemet med sådana här analyser är att man har ett enormt stort antal människor som var ute med fritidsbåt 2012 och överlevde, jämfört med de 24 personer som var ute med fritidsbåt 2012 och omkom. Vi får ett mycket litet stickprov som vi sedan försöker dra långtgående slutsatser ifrån.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
              Det är intressant att man bedömer att endast 8 av 21 döda utan flytväst hade räddats.

              Problemet med sådana här analyser är att man har ett enormt stort antal människor som var ute med fritidsbåt 2012 och överlevde, jämfört med de 24 personer som var ute med fritidsbåt 2012 och omkom. Vi får ett mycket litet stickprov som vi sedan försöker dra långtgående slutsatser ifrån.
              Att 8 av de 21 utan flytväst bedömdes klarat sig med flytväst handlar kanske om att det kan ha varit rena drunkningsolyckor. Alla olyckor handlar ju inte bara om att drunkna. En olycka berodde på tekniska felaktigheter i en styrinrättning. Några hänfördes till hård vind, dock under kuling styrka. En hade flytväst på men felaktigt påtagen så drunknade ändå....

              Helt klart har du rätt att det är ett dåligt underlag att dra alltför långtgående slutsatser ifrån. 2011 omkom hela 40 personer i någon form av fritidsbåtsverksamhet, den statistiken ser annorlunda ut. 2013 är inte sammanställd men med bl.a. olyckorna i Övik och några kända skoterolyckor så kommer den statistiken att skilja sig också.

              Självklart har du också rätt i att alla de som faktiskt klarat sig utan olyckor har ju faktiskt gjort en massa saker rätt, och det är fantastiskt bra med så många båtar vi har i det här landet!


              Ursprungligen postat av Team T
              Skulle vara underbart med mer utbildningar och riskanalyser.

              När man tar körkort får man läsa att alkohol inte är tillåtet och det har väl aldrig hänt att någon med körkort kört påverkad?

              Statistiken säger ju tydligt att 70% av de döda har druckit och gett sig ut.

              Om alla kunde hålla sig nyktra, ha flytväst, köra sjösäkra båtar avsedd för rådande sjöväder och köra med sunt förnuft skulle det räcka.

              Om trådskaparen själv varit med om en kollega som dött och nästan hamnat där själv samt gått utbildningar och vet vad det handlar om.
              Om man då ändå slarvar med flytväst. Kommer ett simpelt förarbevis räcka för gemene man och kvinna ?
              Vi är alla människor med olika svagheter. Jag kört för fort med bilen, trots att jag vet att det höjer risken och dessutom är olagligt.
              Jag går över gatan fast jag kan bli påkörd, jag flyger gärna fast man kan störta......
              Jag lever, fast jag vet att livet kan vara farlig, man kan dö av det...

              Helt klart så tror jag inte på någon nollvison, vi människor kommer alltid att göra felbedömningar och misstag som kommer att leda till olyckor och dödsfall.

              Jag tror trots allt på kunskapslinjen, att när jag tar en risk, ska jag göra det medvetet. Just flytvästen är den risken jag ofta tar.... Sen finns det hundratals andra säkerhetsaspekter jag är bättre på. Vattentät VHF i fickan, tränat på att ta mig upp i båten från vattnet. Koll på väderrapporten. Alltid en plan i skallen för vad som ska göras om motorn lägger av, dimman kommer, vinden vänder, hur nära kan jag passera grynnorna under rådande förhållanden utan för stor risker om motorn stannar etc.....

              Det går aldrig att vara 100 % säker på någonting. Men med kunskap tar man ofta lite bättre beslut och därmed minskar den totala risken man utsätter sig för.
              Små vatten och små båtar verkar inte vara säkrare än stora vatten i stora båtar....vill mest lyfta debatten kring säkerhetsfrågor. Flytväst är bra och bör användas men det finns också väldigt många andra aspekter på sjösäkerhet.....

              Därför förspråkar jag förarbevis, och gärna de kompetensbevis som hav och vatten föreslår regeringen.......


              Edit: Enligt SSRS rycker de ofta ut för att hämta in båtar som har motorproblem, dåligt servade maskiner, igensatta filter, kondens i tanken, eller till och med så enkla saker som soppatorsk.......
              Det är ibland alltså väldigt låg nivå på hur mycket tankeverksamhet som behövs för att höja säkerhetsnivån några snäpp.....

              Senast ändrad av sparetime; 2014-03-07, 09:11.

              Kommentera


              • #8
                Händer aldrig mig, tänker nog många. Gick sjöfarteknisk linje i Karlskrona när Hewelius slog runt och jobbade på sjön när Estonia sjönk. Gick på vakten kl4 utanför plan södra, nämndes kallt och obehagligt att veta att så många människor låg i vattnet så nära. Händer väldigt många incidenter som aldrig kommer ut, många räddas av att andra håller koll. Skulle nog inte vara fel med behörighetskrav på sjön med.

                Kommentera


                • #9
                  Jag tror en viktig faktor är vilken inställning man har.
                  Jag har en tvålkopp på 4,25 med en 6hp motor på en EU-trailer.
                  Jag har ställt in måånga havsturer pga att jag inte vill ge mig ut i vilka väder som helst,
                  särskilt inte om vattnet är kallt. (Vi rör oss aldrig långt från kusten)
                  Fiskar dock mest i insjö med båten.
                  ...samma sak där: är inte det förväntade vädret ok = inställd tur.
                  Alkohol är förbjudet i min båt, jag kan tåla en öl av ev passagerare om man startar från noll. Inget mer.
                  Det är inte ok helt enkelt.
                  I okända vatten navigeras alltid försiktigt, så även i kända
                  Olyckor händer, så är det. Varför förneka att jag eller mina nära och kära kan drabbas nästa gång?
                  Ibland (nu pratar vi inte fiske) har jag ställt in planerade familjeutflykter med bil pga förväntade problem med halka. Våra nära och kära går före allt, men dessutom tycker jag att man som förälder har en viss skyldighet att "finnas kvar" för sina barn efter bästa förmåga. Jag är nog petig, men säkerheten går före allt. (Tycker jag iaf). ...men jag bekänner att insjö slarvar jag med flytvästen stilla sommarkvällar. Aldrig så i havet. Aldrig.
                  Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

                  Kommentera


                  • #10
                    Att vara försiktig och petig är aldrig fel. Man kan också se till att vara väl förberedd, att skaffa sig kunskap och erfarenhet. När en seglare förbereder sig för långsegling, eller kanske är i början av sin seglingsbana får hen ofta rådet att träna på segling i hårt väder, reva segel, dreja bi,etc. Här hemma går ju ofta att söka nödhamn när det blir obehagligt, men mitt i atlanten behöver man klara av ett blåsväder på egen hand...

                    Just hårt väder ger inte så stort utslag på antalet dödsfall, så där är vi kanske duktiga, på att stanna hemma, eller ge oss hem i tid. Givetvis kan det ändå vara bra att veta hur båten uppför sig i lite tuffare väder än man brukar vara ute i....

                    Ska man tro statistiken så är det kanske att ta oss upp i båten när vi ramlat i en av de händelser som vi behöver träna på....
                    En av båtarna jag fiskar från är en ryds plastbåt 4 meter lång, ingen säkerhetsstege får plats på akterspegeln, så man får klättra på motorn upp i båten, vilket inte är någon lätt manöver för en något överviktig och otränad man i full fiskeutrustning....men det går, i alla fall utan flytväst. Med flytväst eller flytoverall på blir det en omöjlig manöver, då tvingas man istället kalla på hjälp och hoppas på det bästa....
                    Precis som att träna på halkkörning när vi tar körkort för att bli säkrare bilförare går det att träna på olika tänkbara scenarion med båten för att bli en säkrare sjöfarare....

                    De puckon som kliver i båten med uppåt och över 1 promille i kroppen är kanske svårt att nå fram till överhuvudtaget....
                    Och den helt misslyckade sjöfyllerilagen verkar helt och hållet skjuta vid sidan om målet.....

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 824 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka
                     
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    15 047 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    198 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    27 svar
                    14 231 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Mudwater  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                    16 svar
                    3 776 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Dannii578  
                    Arbetar...
                    X