När jag som tonåring köpte mina första båtar tog jag förarintyg och skepparexamen i snabb takt. Några år senare utbildade jag mig till Matros på gymnasiet. En del av utbildningen var förlagd ombord på räddningskryssare, vi övade med livbåtar, livflottar, överlevnadsdräkter, ytbärgare och helikopter, vi var på räddningskolan i Arkösund m.m.
När jag senare var till sjöss i handelsflottan blev jag på allvar medveten om ganska många säkerhetsaspekter. Bland annat mötte vi en ganska tuff storm på väg ut från Kielkanalen. Vi gjorde inte många knop framåt i den grova sjön. En dansk båt någon timme framför oss tappade en man överbord, som aldrig återfanns.....
Några timmar senare gick larmet, vi hade vatteninträngning i förpiken. Sjön hade spolat bort klysetterna och kättingboxarna blev vattenfyllda och började rinna över.... Det var min vakt, så jag , dagman och överstyrman fick ge oss ut för att återställa.....
VAr ingen rolig känsla att arbeta i den överspolande sjön med vetskapen att en dansk kollega drunknat i samma farvatten bara någon timme tidigare....
Scandinavian star, Jan Heweliusz och Estonia gav mig rysningar och det var inte helt lätt att sova några nätter.
Till sjöss har man bara sig själv och sina kollegor att lita på. Det är inte bara att ringa ambulans eller brandkår när någonting händer, utan de resurser som finns ombord blir oftast avgörande....
I årets första nummer av tidningen Båtliv skriver Bengt Anderhagen om transportstyrelsens sjösäkerhetsöversikt för 2012. Där finns onekligen en del för oss som fiskar från små båtar att tänka på. Jag vet själv att jag ofta fiskar ensam i båten och slarvar med flytväst......och statistiken ser inte så kul ut.....
2012 omkom 24 personer i olyckor inom fritidsbåtslivet.
23 av dessa var män
14 var ensamma ombord
Mer än hälften var 60 år eller äldre
17 personer omkom på insjöar
12 omkom i samband med spö eller nätfiske
17 av de omkomna hade promillehalt alkohol i blodet, 9 av dem över 1.0 promille
18 dödsolyckor skedde i roddbåtar eller små motorbåtar
21 omkomna hade ingen flytväst på, man gör bedömningen att 8 av dessa överlevt med flytväst rätt påtagen.
2-3 olyckor relateras till hög fart, måttliga 15-20 knop
Vilket för oss till en annan artikel i samma tidning som berättar att Havs och Vattenmyndigheten föreslår att regeringen beslutar om högfartsbevis och 18 årsgräns för båtar som gör över 35 knop.
Samt 15 årsgräns och behörighetsbevis för båtar som gör mer än 15 knop.
Möjligen kan redan giltiga förarbevis och kustskeppare räcka...för de som redan har dem.....
Många av de förutsättningar som gäller för de 24 dödsolyckorna är ju ganska typiska för oss sportfiskare. Trots erfarenhet och kunskap slarvar jag med en del av säkerheten själv....
Flytvästar, räddningstegar, vattentäta mobiler/vhf, utbildning, träning, nykterhet........ är några punkter som skulle kunna rädda ganska många liv....
När tänkte du på din säkerhet senast??
När jag senare var till sjöss i handelsflottan blev jag på allvar medveten om ganska många säkerhetsaspekter. Bland annat mötte vi en ganska tuff storm på väg ut från Kielkanalen. Vi gjorde inte många knop framåt i den grova sjön. En dansk båt någon timme framför oss tappade en man överbord, som aldrig återfanns.....
Några timmar senare gick larmet, vi hade vatteninträngning i förpiken. Sjön hade spolat bort klysetterna och kättingboxarna blev vattenfyllda och började rinna över.... Det var min vakt, så jag , dagman och överstyrman fick ge oss ut för att återställa.....
VAr ingen rolig känsla att arbeta i den överspolande sjön med vetskapen att en dansk kollega drunknat i samma farvatten bara någon timme tidigare....
Scandinavian star, Jan Heweliusz och Estonia gav mig rysningar och det var inte helt lätt att sova några nätter.
Till sjöss har man bara sig själv och sina kollegor att lita på. Det är inte bara att ringa ambulans eller brandkår när någonting händer, utan de resurser som finns ombord blir oftast avgörande....
I årets första nummer av tidningen Båtliv skriver Bengt Anderhagen om transportstyrelsens sjösäkerhetsöversikt för 2012. Där finns onekligen en del för oss som fiskar från små båtar att tänka på. Jag vet själv att jag ofta fiskar ensam i båten och slarvar med flytväst......och statistiken ser inte så kul ut.....
2012 omkom 24 personer i olyckor inom fritidsbåtslivet.
23 av dessa var män
14 var ensamma ombord
Mer än hälften var 60 år eller äldre
17 personer omkom på insjöar
12 omkom i samband med spö eller nätfiske
17 av de omkomna hade promillehalt alkohol i blodet, 9 av dem över 1.0 promille
18 dödsolyckor skedde i roddbåtar eller små motorbåtar
21 omkomna hade ingen flytväst på, man gör bedömningen att 8 av dessa överlevt med flytväst rätt påtagen.
2-3 olyckor relateras till hög fart, måttliga 15-20 knop
Vilket för oss till en annan artikel i samma tidning som berättar att Havs och Vattenmyndigheten föreslår att regeringen beslutar om högfartsbevis och 18 årsgräns för båtar som gör över 35 knop.
Samt 15 årsgräns och behörighetsbevis för båtar som gör mer än 15 knop.
Möjligen kan redan giltiga förarbevis och kustskeppare räcka...för de som redan har dem.....
Många av de förutsättningar som gäller för de 24 dödsolyckorna är ju ganska typiska för oss sportfiskare. Trots erfarenhet och kunskap slarvar jag med en del av säkerheten själv....
Flytvästar, räddningstegar, vattentäta mobiler/vhf, utbildning, träning, nykterhet........ är några punkter som skulle kunna rädda ganska många liv....
När tänkte du på din säkerhet senast??
Kommentera