Mindre båt till mälaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mindre båt till mälaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mindre båt till mälaren

Hej jag är i båtköpartagen och har ingen större erfarenhet av detta så jag skulle behöva lite hjälp med förslag på båtar.
    Jag ska köpa en båt som kommer ligga i mälaren på sommarn och på vintern hade jag tänkt att ha den på trailer i mitt garage som är 5.5 meter långt så längden är begränsad.

Kommer mest ha den till att spinnfiska och meta på grynnor med 1-2 pers i båten men möjligheten ska finnas att nån gång per år i soligt och lugnt väder åka ut med sambon + två små barn

Ser gärna en båt med öppen planlösning utan mittoft, föredrar nog pulpet men är inget måste, har inga större hastighetskrav, budgeten ligger på ca 60-70 000:- för hela ekipaget så jag antar att det blir begagnat.

Gå efter nåt som ligger runt 4,6m-5m och är så bred som möjligt.
    Eftersom det kan vara ganska jobbigt med vind/vågor på Mälaren och sträckan mellan A och B kan vara långa så tycker jag du ska räkna med att skaffa en motor som är på minst 30hk.
    Du kommer vilja komma upp till minst 25knop hastighet av egen erfarenhet.
    Med den budgeten o kraven du har så ser jag Buster RS och Buster M från slutet av 90-talet som klockrena båtar, men du kan nog inte räkna med att få tag i en i särskilt fint skick då.
    Kollade lite snabbt på blocket och det är ganska få såna båtar som ligger inom din budget.

Kommentera

Du kan ju börja med att slå in längd och prisspann på blocket och kolla lite.
      Sikta på det nyaste du hittar.Sen är ju chansen att hitta en fin plastbåt större än en alubåt med de pengarna..

Kommentera

Mitt garage är 6 meter. Har en båt som är 4.25 på trailer och den får precis plats så kolla gärna upp längd inklusive. trailer så du vet att du får in ekipaget i garaget när det är dags..

Kommentera

Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
          Mitt garage är 6 meter. Har en båt som är 4.25 på trailer och den får precis plats så kolla gärna upp längd inklusive. trailer så du vet att du får in ekipaget i garaget när det är dags..
          Skulle just påpeka detta men du hann före.
          Min trailer är ganska mycket längre än min båt (vilket naturligtvis är vanligt )...som också är en 425a.
          Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Jag kollade lite på en HR435 som var ute på blocket tidigare den var 5.45 på en 80-trailer så det borde ju funka, har även kikat lite på ryds 435 och olika buster, men är öppen för förslag, tror ni 435 cm blir en för liten båt för mälaren?

Behövs det en större får jag nog tänka om det där med garaget :/

Kommentera

Den faktiska storleken på båten har väldigt lite att göra med hur säker (eller inte) den är. Detta har bevisats gång efter annan av folk som seglat eller rott över Atlanten i 3-4 meters båtar. Om vi t.ex. pratar om brytande sjö så spelar det ju ingen större roll om fribordet är 50 eller 55 cm högt...

Storleken på båten handlar mer om bekvämlighet, den upplevda säkerheten, lastkapacitet och att en större båt oftast går bättre i sjön. Ren säkerhet handlar mer om handhavande av båten, att hålla koll på väderprognoser, att se till att ungarna sitter ner i båten, att alla har flytväst, att det finns ett rejält ankare ifall motorn packar ihop etc. bla-bla...Jag tror du fattar vad jag menar.

Kommentera

Ok,några andra tips:Väddö 450 och Örnvik 481 gts

Kommentera

kolla in dessa båtar, kollar runt lite och önskar jag hade råd i dagsläget med en alu båt och när jag letade hittade jag dessa båtar som jag tycker verkar väldigt intressanta. har inte erfarenhet själv men värt att kika på i alla fall

Kommentera

http://www.blocket.se/gavleborg/Cres....htm?ca=20&w=3
                    ?
                    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 823 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka