Quintrex eller Tracker. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Quintrex eller Tracker.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
    Nu har denna tråd spårat ur, kan folk försöka hålla sig till Ts frågeställning!
    Hej Mathias Kockis;

Jag ska absolut försöka bättra mig på den punkten i fortsättningen! Tyvärr kan det ibland vara mycket svårt att strikt hålla sig till tråden ...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Morten Ahnström;

Innan du fastnar för någon av båtarna Quintrex 440 hornet och Tracker guide v-16 laker rekommenderar jag dig att åka till båtmässan i Älvsjö och skaffa dig information på plats om Busters och Silvers båtar som jag själv har mycket goda erfarenheter av vid fiske i både sjö och hav....

På en trailer ser en båt ofta stor ut, men den krymper snabbt i stora vatten och grov sjö...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com
      Ts, Old Firehand sista mening ovan ska du ta till dig!!! Tänk efter INNAN du väljer båt typ, hur vattnet är som du tänker fiska i nu och senare. De båtarna du nämner är absolut inte några allround båtar. Men de är prisvärda och bra i rätt miljö, men ska du ut i blåst och grövre sjö så blir det blött och jobbigt. Så ännu än gång TÄNK EFTER i vilka vatten du tänker använda båten i nu och senare så slipper du bli besviken om inte båten håller måttet!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej Herman Pitt;

Då tycker jag att du ska läsa på lite mer innan du skriver om andra än dina egna båtar här på FiskeSnack...

Mina Silver Hawk båtar som jag ägt och min Buster Magnum som jag äger idag sedan år 1998 har 4 mm aluminiumplåttjocklek i botten...

Old Firehand

www.trumman.com
        Har du sågat sönder en av dina båtar och kollad.
        Som sagt har jag med egna ögonen sett hur ett fyrkants rör gick genom ett buster skrov och den var inte 4mm men max 2.
        Men om du har fakta får du gärna visa de. Har inte hittat nånstans vilket tjocklek de använda.

Och det är inte Pitt men Pit och betyda frö på Holländska.

Kommentera

Är det nån säljstrategi jag inte förstår detta? Jag menar käfta i en tråd på ett forum om vilka båtar som är bäst.

Kommentera

Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
            Ts, Old Firehand sista mening ovan ska du ta till dig!!! Tänk efter INNAN du väljer båt typ, hur vattnet är som du tänker fiska i nu och senare. De båtarna du nämner är absolut inte några allround båtar. Men de är prisvärda och bra i rätt miljö, men ska du ut i blåst och grövre sjö så blir det blött och jobbigt. Så ännu än gång TÄNK EFTER i vilka vatten du tänker använda båten i nu och senare så slipper du bli besviken om inte båten håller måttet!
            Helt klart en tanke som är viktig, Quintrex 440 är en ganska liten båt, med en bredd på 2 meter och ganska flack botten är det ingen båt för stora öppna vatten. Tracker är 488 lång och 193 bred, känns som mer rimliga mått i sjö, men det är heller ingen stor båt. Så det handlar ju mycket om hur och var TS tänker använda båten.......... Det är ju inte bara fisket som ska fungera, det är ju transporterna mellan fiskeplatserna också....

Kommentera

Ursprungligen postat av Alubåt Visa inlägg
              Har du sågat sönder en av dina båtar och kollad.
              Som sagt har jag med egna ögonen sett hur ett fyrkants rör gick genom ett buster skrov och den var inte 4mm men max 2.
              Men om du har fakta får du gärna visa de. Har inte hittat nånstans vilket tjocklek de använda.

Och det är inte Pitt men Pit och betyda frö på Holländska.
              Hej Herman Pitt;

Nej, jag har inte sågat sönder någon av mina tidigare ägda Silver Hawk eller nuvarande Buster Magnum i avsikt att se om båttillverkarna Fiskars och Silver i Finland ljuger om plåttjockleken hos sina aluminiumbåtar. Vore det som du påstår, då skulle det sannolikt ha uppdagats för massor av år sedan...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Skrovtjocklek är ju en intressant fråga. För mig är den avgörande. Mojoboats skriver ut att vissa modeller har 2.54 mm skrov medan andra modeller inte finns någon uppgift på, betyder det att de har samma? Eller en klenare variant? Quintrex uppger 3 mm i skrovtjocklek och då tycker jag att man börjar närma sig ett bättre val.....

På Busters hemsida finns inte heller uppgifter vad jag kan se. Möjligen är botten på de större modellerna i grövre material, men viktmässigt låter det omöjligt att de har 4 mm i hela ytterskrovet, flytskum och innerskrov på de viktuppgifterna de anger.
                Däremot tror ja mig ha läst någon stans att i alla fall botten på de största modellerna är av ganska kraftigt material.

En av mina frågetecken runt Buster och en del andra båtar, även de i plast är det här skummet som tvunget ska sprutas i överallt.
                Mig veterligen så finns det inget skum som i längden hållit vad som lovats. Titta på alla plastbåtsrenoveringar där det så kallade flytskummet dryper av vatten och är lika tungt.
                Flytbryggor som har så kallad vattenbeständig frigolit som flytkroppar sjunker sakta allt djupare och flytkropparna måste förr eller senare bytas ut.
                Jag har svårt att tro på att det skum som sprutas i båtarna idag är så vansinnigt mycket bättre, att de skulle hålla sig torrt efter 15-20 år av hårt användande med båten ständigt i sjön har jag svårt att tro...och ingen lust att chansa på ....
                En båt som mestadels står på trailer kan man ställa andra krav på än den som alltid ligger i vattnet.
                Trailar man ofta och mycket vill man kanske ha en lättare båt som inte heller behöver stå emot naturens element på samma sätt.

Oavsett vilket val man gör så gäller det ju att vara medveten om vilka begränsningar det innebär. En kraftigare och mer kompetent båt kräver kanske större trailer/bil/körkort.
                En lättare och smidigare båt kanske ger mindre frihet i vilka vatten jag kan besöka i olika väderlekar men å andra sidan kan jag lätt dra iväg till ett annat vatten som passar bättre för dagen.....

Jag kan inte påstå att jag är någon expert på någon av båtarna men tittar jag på dom utifrån mina preferenser så hade mitt val fallit på Quintrexen för det något grövre skrovet, samt avsaknaden på dolda material under vinyl.....
                Men jag hade också tittat på andra alternativ....finns många valmöjligheter som är mer "båt" men kanske mindre fiskemaskin, men så finns det också dom som bygger båten som du vill ha den...

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
                  Ska du få riktigt bra tips kanske du ska berätta hur och var du fiskar? Jag antar att du trailar båten? eller har du den vid bryggplats?
                  Som någon skrev så finns det lika många åsikter som det finns båtägare/fiskare.

För mig är det viktigaste att min båt ska tåla att vara ute i ur och skur, inga flytelement eller plyfaförstärkningar som ska börja suga vatten efter några år. När första snön eller underkylda regnet bildat isbark över hela båten ska jag kunna ge mig på den med en plastklubba för att få rent och halkfritt när jag ger mig ut... Det har avgjort mitt val av båt. OM jag skulle trailat mellan sjöar och kanske täckt över eller förvarat båten under tak vintertid hade jag kanske gjort ett annorlunda val.

Vilken båt som är bäst avgörs av vilka krav jag som ägare ställer på den...... De kraven jag ställer på min båt kanske inte alls är intressanta för andra båtägare/fiskare.

Så om du ska få bra tips så är det kanske bra om du presenterar vad det är som du vill ha ut av båten, vilka krav du ställer...... då blir det lättare att svara på din frågeställning......
                  Inga flytelement, de har väl alla CE godkända båtar under 6m..

Kommentera

Ursprungligen postat av MrJazze Visa inlägg
                    Inga flytelement, de har väl alla CE godkända båtar under 6m..
                    VAd jag vet så är det godkänt med täta utrymmen, alltså luft, behöver inte vara skum, i alla fall är det sällsynt med skum i båtar avsedda för professionellt användande även under 6 meter.

Saxat ur SJÖFS 2004:16
                    Skrovstyrka

6 § Fritidsbåtar och vattenskotrar skall vara konstruerade av sådant material och på sådant sätt att de tål de påfrestningar de kan utsättas för i den konstruktionskategori de har hänförts till och den maximala last de har konstruerats för.

Stabilitet och fribord

7 § Stabilitet och fribord på fritidsbåtar och vattenskotrar skall vara anpassade och tillräckliga för den konstruktionskategori de har hänförts till och den maximala last de har konstruerats för.

Flytkraft och flytbarhet

8 § Fritidsbåtar och vattenskotrar skall vara konstruerade på så sätt att de får nödvändiga flytegenskaper.
                    Vattenskotrar och fritidsbåtar som är under 6 meter långa och kan vattenfyllas skall ha lämpliga flytmedel, med hänsyn till konstruktionskategori, som håller dem flytande om de vattenfylls.
                    Beboeliga flerskrovsbåtar skall vara konstruerade på så sätt att de har flytkraft för att hålla sig flytande upp och ned.
                    Senast ändrad av sparetime; 2014-02-24, 12:28.

Kommentera

Skrovtjockhet i Buster-båtar
                      5 mm. Magnum pro, Super Magnum, Cabin
                      4 mm. Magnum, XXL, XL, XL pro, X, L pro
                      3 mm. Lx, L
                      2,5 mm. M, S, Scc
                      2 mm. XSr, XS, Mini

Källa
                      Fiskars boats
                      Senast ändrad av MrJazze; 2014-02-24, 13:03.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 833 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka