Ghettorenovering Crescent 434 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ghettorenovering Crescent 434

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ghettorenovering Crescent 434

    Hej,

    har en Crescent 434 där jag skall byta ut hela bakre toften och ersätta med ny. Träet under plasten är helt murket.

    Nu till min grundtanke.
    När jag har sågat ut alla nya plyfabitar så är min tanke att först behandla hela plyfabitarna med epoxiprimer. Extra mycket runt snittytorna men tänker stryka all synlig träyta på plyfabitarna (fram och baksida).
    Sedan är min tanke att plasta polyester/glasfibermatta ca 20 cm upp och runt underkanten på varje plyfaskiva som kommer att stå mot durken. Detta för att förstärka extra då det ofta står vatten i min båt pga avsaknad av självläns.
    Efter detta kommer jag att montera alla skivor i båten och sedan plasta all utvändig yta med polyester/glasfiber.

    Låter detta rimligt? Är det en nackdel att behandla all yta med epoxiprimer, kan det bli för tätt tex om fukt skulle tränga in men inte kan ventileras ut tillräckligt bra?
    Skall jag behandla med något annat än epoxiprimer?
    Senast ändrad av up_in_flames; 2014-02-19, 20:58.

  • #2
    Undvik epoxiprimer som första skikt!
    Orsaken är att polyester fäster dåligt på epoxi.

    Gör gärna såhär istället:
    Avfetta dina färdigsågade plyfaskivor. Måla "baksidorna" och kanterna med polyester inkl. härdare. Låt torka ett dygn.
    Om du önskar ökat skydd kan du med fördel plasta baksidorna och kanterna (de som kommer bli dolda) med gärna två lager 300matta eller mer. Varje lager bygger ca 0,5 mm.
    Om du vill plasta behöver inte första lagret polyester torka men låt det gärna stå en stund efter målning så du är säker på att skivorna sugit åt sig ordentligt. Annars kan det bli risk för sk. "delaminering".
    Montera nu skivorna i båten och plasta fast allt med önskat antal lager glasfibermatta.
    Själv plastar jag alltid minst fyra lager.

    Nu kan du använda epoxiprimern (om du vill), för att ge din nya toft ett bra skydd. Har du möjlighet är det ingen nackdel att även måla "baksidorna" av plyfaskivorna men se då till att ingen primer kommer på ytor som sedan ska plastas.

    Det här byggsättet ger ett tätt och ett starkt resultat. Tanken är alltså att ingen fukt ska komma in i trät och är det vanligaste byggsättet.
    Vill du däremot att dina skivor ska vara mer öppna och kunna andas måste baksidor och kanter målas med vanlig utomhusfärg istället för att plastas. Men det tycker jag är ett sämre byggsätt.

    Oavsett byggsätt ska alla slutna utrymmen förses med avluftningshål/dräneringshål.
    Det blir alltid kondens i en båt som man helst vill ha bort.
    Lycka till!
    //Micke

    Kommentera


    • #3
      Tack så mycket för svaret!

      Kommentera


      • #4
        Passar på att byta rubrik på tråden och infoga en kort rapport om renoveringen av båten.

        Denna renovering görs som jag skrev ovan för att hela bakre toften var totalt murken och det gick inte att sitta bekvämt i ens 5 minuter. Stog upp i båten en hel del förra fiskesäsongen kan jag säga, och då är ändå gäddmete den metod som jag använder överlägset mest. Målet med renoveringen är att få till en stabil och smått modifierad bakre toft och montera en stol. Vill även byta den utanpåliggande "akterspegeln" och ordna en dedikerad plats för elmotorn. Övriga skavanker på båten kommer inte att repareras i år. Vi får se vad som hinns med då jag antagligen bara kan jobba med båten en gång i veckan pga familj, jobb osv. Båten måste vara i sjön senast 1 Maj hur som helst.

        Har så smått börjat riva idag. Sågade bort hela bakre toften och tog ut de vattenmarinerade flytblocken. Riktigt tunga så de har bundit en hel del vatten.

        Click image for larger version

Name:	IMG_4749.jpg
Views:	2
Size:	788,3 KB
ID:	1771874Click image for larger version

Name:	IMG_4763.jpg
Views:	2
Size:	816,3 KB
ID:	1771875
        Senast ändrad av up_in_flames; 2014-02-19, 21:11.

        Kommentera


        • #5
          En till Crescentrenovering. Känn efter på det lilla "ryggstödet". Har sågat sönder två 434or nu, och den biten har inte varit frisk på nån. Hur har du tänkt med aktertoften, det kan ju vara synd att bygga på en ev dålig durk. Lycka till och många bilder!!

          Kommentera


          • #6
            Det "lilla ryggstödet" känns ok. Däremot så är plyfan under prylfacket helt murken. Där blir jag tvungen att förstärka med en plastad plyfabit underifrån.

            Ang durken så är den svampig. Men den hinner jag inte ge mig i kast med i år. Min tanke just nu är att kapa ytterligare ca 20cm in på durken. Detta för att enklare hålla tätt mellan svampig durk och den nya toften. Dessutom så tillverkar jag ett "dike" där eventuellt spillvatten kommer hamna under fisketuren.

            I helgen skall det svabbas och torkas med byggfläkt.

            Kommentera


            • #7
              Att du klarar hålla dig. Disciplinerat. När man väl börjat med vinkelslipen tycker jag det är väldigt svårt att sluta innan det bara är ytterskrovet kvar

              Kommentera


              • #8
                Prylfacket "motorbrunnen" och ryggstödet tar upp mycket kraft från akterspegeln. Bra med frisk plywood där, riktigt plastat.

                Kommentera


                • #9
                  Hade varit praktiskt att bygga ramen till plyfan i 2" x 2" tryckimpregnerat virke.
                  Någon som testat?

                  En första enkel skiss på trästrukturen innan plyfan kommer på. Inte skalenligt men tanken är att bakre luckan skall sitta off-center för att ge mer plats åt en stol på styrbord sida.

                  Click image for larger version

Name:	Trästruktur.jpg
Views:	1
Size:	336,0 KB
ID:	1771877
                  Senast ändrad av up_in_flames; 2014-02-20, 13:42.

                  Kommentera


                  • #10
                    En invändig ram känns lite onödig faktiskt. Blir mycket meck och extra vikt i onödan.

                    Har en annan idé:
                    Kapa till den övre och den främre plyfaskivan. Passa in dem mot båten tills du är nöjd.
                    Skruva sen reglar på utsidan av skivorna som håller ihop dem. Skruvarna ska monteras utifrån.
                    Vänd sen på hela paketet, slipa bort de skruvar som ev. sticker ut och plasta ihop alltsammans på insidan.
                    Nu är det även enkelt att samtidigt plasta in mellanväggar och ev. förstärkningar.
                    Efter att det härdat, ta bort reglarna, passa in dem i båten igen och plasta slutligen fast allt.
                    Klart!
                    //Micke

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 851 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka
                     
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    15 170 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    198 587 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    27 svar
                    14 258 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Mudwater  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                    16 svar
                    3 827 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Dannii578  
                    Arbetar...
                    X