Skrovtjocklek och mindre alubåtar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skrovtjocklek och mindre alubåtar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skrovtjocklek och mindre alubåtar

    Hej!

    Har en fråga till er som har alubåtar i 4 m klassen som exempelvis Linder, Quintrex etc. Godset på dessa verkar ligga på ca 1.5 upp till ca 2 mm. Bucklas dessa lätt vid låga farter som exempelvis vid strandhugg eller kryssning på grunda steniga partier?

    Mvh

  • #2
    Hej!
    Jag har en Quintrex 390 en lätt och fin båt. Skrovet på alubåtar är starkt men jag tror att man ska undvika att repa det. Då tror jag att man kan få ett hål i skrovet om man har otur. Plastbåtars gelcoat är ömtåligare vid små revor men håller nog tätt vid en tyngre påkänning av typ metall/ett större grund/sten vid grundstötning. Tunnare metall går ju alltid att buckla ut igen om det blir en buckla som håller tätt.

    TopHat
    Senast ändrad av TopHat; 2014-02-16, 12:56.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av TopHat Visa inlägg
      Hej!
      Jag har en Quintrex 390 en lätt och fin båt. Skrovet på alubåtar är starkt men jag tror att man ska undvika att repa det. Då tror jag att man kan få ett hål i skrovet om man har otur. Plastbåtars gelcoat är ömtåligare vid små ....

      TopHat
      Hej och tack för svar,

      Har du själv råkat ut för stenkänning med din båt? Är mest fundersam på om man ständigt behöver dunka ut bucklor för minsta lilla törn. Att båten ser ful ut spelar för mig ingen roll så länge funktion etc inte är nedsatt.

      Kommentera


      • #4
        En repa från en vass sten är inte så mycket att oroa sig för så länge man inte går på för snabbt och tungt. Aluminiumen oxiderar på några dygn och du behöver inte reparera så länge du inte kört hål vilket är fullt möjligt. Jag har själv paddlat hål på en tungt lastad Linder kanadensare mot en vass sten..... Repar du gelcoaten på en plastbåt kan det däremot krävas reparation för att skydda laminatet från att suga vatten.
        Du behöver inte hålla på att justera bucklor hela tiden, men Linder och andra med tunna skrov är ju inte direkt några stridsvagnar, men du behöver inte vara mer försiktig än med en plastbåt, och så länge du inte kör hål på skrovet slipper allt det arbete du skulle behöva göra på en plastbåt...
        Ligger du mycket och studsar mot stenar kommer du att få ett skrov som ser repigt och buligt ut, men inget som stör funktionen.
        Vill du känna dig säkrare väljer du en båt med kraftigare skrov, t.ex. http://www.hape-metalworks.com/site/?page_id=32
        som har 4 mm i skroven och därmed tål betydligt tuffare smällar...

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av TopHat Visa inlägg
          Hej!
          Jag har en Quintrex 390 en lätt och fin båt. Skrovet på alubåtar är starkt men jag tror att man ska undvika att repa det. Då tror jag att man kan få ett hål i skrovet om man har otur. Plastbåtars gelcoat är ömtåligare vid små revor men håller nog tätt vid en tyngre påkänning av typ metall/ett större grund/sten vid grundstötning. Tunnare metall går ju alltid att buckla ut igen om det blir en buckla som håller tätt.

          TopHat
          Utan att vara otrevlig så ta detta som lärdom istället för kritik men det Du skriver är nonsens och helt galet, men en tyvärr vanlig inställning när det gäller alubåtar!

          Vi som har kört alubåtar i 20-30 år och använder dem hårdare än de flesta sportfiskare gör skrattar gott åt denna typ av kommentarer, så för att reda upp detta lite och ge TS ett ärligt svar så tar ja det igen för detta har jag och flera med mig förklarat otaliga gånger förut här på FS och andra forum

          En alubåt med den skrovtjockleken är inte ömtålig, snarare är de tåliga mot den typ av användning som TS frågar om och vida bättre än vad en plastbåt är speciellt när det gäller att göra strandhugg och dra upp båten på en strand för fika tex.

          Min Linder 355 (samma skrov dim som 400) har körts årligen sedan -97, den har dragits upp på stränder vid fiske och iläggning och upptagning hundratals gånger och har fåt en del repor och ett gäng bucklor, ingen har behövt åtgärdats ännu och kommer inte att behöva fixas heller.
          Under fisketurer i steniga vikar har den varit på stenar både vid drift och sakta fart med motor otaliga gånger inga skador som krävt reparation har uppstått.

          Mina Bustrar av olika modeller har kört på motsvarande sätt sedan -83 har aldrig haft ett enda läckage pga de repor eller små bucklor som närkontakt med stenar och stränder har orsakat och även dessa räknas i hundratal, samma sak gäller för flera bekanta som använder sina båtar på likvärdigt sätt.

          Däremot har några i bekantskapskretsen som lovprisar sina plastbåtar tvingats laga och även ersätta sina båtar många gånger under samma tid och de drar sig numera för att dra upp båten på stranden för att fika om det inte är absolut stenfritt och de undviker att köra in i steniga vikar för att fiska av rädsla för att slå i och få skador.
          Detta säger det mesta och jag är ju glad att de tänker så då det gör att jag får färre konkurrenter om de bästa fiskeplatserna ;-)

          Så svaret på frågan i kortform är Nej Du behöver inte vara rädd för småskador på en alubåt av den typen.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
            ...
            Vill du känna dig säkrare väljer du en båt med kraftigare skrov, t.ex. http://www.hape-metalworks.com/site/?page_id=32
            som har 4 mm i skroven och därmed tål betydligt tuffare smällar...
            Ja dessa verkar fina, båtsman verkar vara ett annat märke som också gör lite kraftigare båtar, om dom är något att ha låter jag vara osagt.

            Om det är som du säger att man inte behöver vara försiktigare låter ju det bra, men det är väl som med allt annat antar jag. Man får väl väga in eventuella spacklingar och målningar av plastbåt, ev bankningar av alubåt, användningsområden och framför allt pengar mot varandra i slutändan när det väl kommer till båtval
            Senast ändrad av snybs; 2014-02-17, 08:26.

            Kommentera


            • #7
              Precis som Rospigg skriver är ett Aluskrov vida överlägset dito i plast när det gäller slitage och oömt användade. Titta bara på alla de som hyr ut kanoter och mindre snurrebåtar. De firmor som varit med ett tag har bara alu för uthyrning, och det är förstås för att slippa det stora underhållet som skulle blir med motsvarande plastbåtar.

              Jag har lyckats och penetrera ett Linder kanotskrov, men det krävdes max last, över 400 kg, och relativt hög fart, närmare 3 knop, och en riktigt olycklig träff rakt på en spetsig sten ...... hålet blev dock inte större än att jag tog mig iland, välte upp kanoten, torkade av och satte en tejpbit över hålet, som satt kvar de tre dygnen jag hade kvar hem innan jag kunde få skadan svetsad.

              Alu är på många sätt överlägset plast, de tunna Linder skroven och andra räcker långt när det gäller slitage, jag vill dock ha ett lite tyngre skrov ute i havet och väljer då ett 4 mm skrov....

              Edit: Spackling och målning är helt överflödigt på ett aluskrov så länge du inte menar att du får fylla i avskrapad bottenfärg...... Att lacka ett aluskrov är i mina ögon något av det konstigaste man kan göra.
              Finns det något vackrare än en oöm arbetsbåt som gör sitt jobb i ur och skur utan att kräva massa underhåll? Några bulor och repor som minnen av roliga händelser gör inte båten sämre på något sätt......
              Senast ändrad av sparetime; 2014-02-16, 14:34.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av snybs Visa inlägg
                Ja dessa verkar fina, båtsman verkar vara ett annat märke som också gör lite kraftigare båtar, om dom är något att ha låter jag vara osagt.

                Om det är som du säger att man inte behöver vara försiktigare låter ju det bra, men det är väl som med allt annat antar jag. Man får väga in eventuella spacklingar, målningar, bankningar och framför allt pengar mot varandra i slutändan
                Klart man ska vara försiktig, men inte så att man blir paranoid. Har själv kört med Linder och Quintrex i tio år i Österbottens kustvatten som måste vara de grundaste och stenigaste i världen, utan att få annat än någon obetydlig småbuckla förutom en massa repor. Båtarna har ju någon typ av köllist som vanligtvis tar i först, om nu inte motorns skädda redan har gjort det. Men det är klart, kör man i 25kn på halvmeterdjupt vatten med stenbotten så får man skylla sig själv. Sunt förnuft tror jag det kallas.

                Kommentera


                • #9
                  Min erfaring er sammenfallende med Bosse. (Jeg har båter i både alu og glassfiber.) Skal du ha en "slit og sleng" båt, er det aluminium eller rotasjonsstøpt plast som gjelder. Sistnevnte liker jeg ikke, ergo blir det alu for min del.

                  Jeg hadde aldri kjørt glassfiberbåter min opp på en steinfylt strand, faktisk hadde jeg ikke kjørt den opp på en strand i det hele tatt men ankeret opp. Silveren min derimot kan jeg omtrent kjøre på land uten problemer.

                  La eventuelle bukler være i fred hvis de ikke kan bankes ut med knyttneven. Det eneste du oppnår ved å banke ut en bulk med mer kraft enn du klarer med knyttneven, er å lage utmattelsesskader i aluminiumen. Bukkene har liten eller ingen praktisk betydning, kanskje med unntak av hvis du har fått en bulk akkurat under vannlinjen når båten ligger i plan. Men er ikke bukken plagsom, så la den være. (Som amerikanerne sier; If it ain't broke, don't fix it.)
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
                    ...
                    Edit: Spackling och målning är helt överflödigt på ett aluskrov så länge du inte menar att du får fylla i avskrapad bottenfärg...... Att lacka ett aluskrov är i mina ögon något av det konstigaste man kan ....
                    My bad, det var nog jag som var lite otydlig där. Menade att få in en vinkling mot prioriteringar och plastbåt

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 825 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka
                     
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    15 050 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    198 473 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    27 svar
                    14 232 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Mudwater  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                    16 svar
                    3 776 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Dannii578  
                    Arbetar...
                    X