Skrovtjocklek och mindre alubåtar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skrovtjocklek och mindre alubåtar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kommentera

Du har en poäng Vanheden, plast, glasfiberförstärkt har många fördelar, och jag skulle inte tveka att segla jorden runt i rätt plastbåt.
      Men den har specifika brister, precis som andra material. Laminatet måste skyddas med en vattentät yta. Det är inte så kul att veta att varje gång jag är inne i stenrösena så uppstår någon skada, som jag inte vet hur allvarlig den är, att varje vinter behöva torka båten i varm lokal och fixa till hacken i ytan för att skydda laminatet.
      Jag har ägt många plastbåtar, kanoter, segelbåtar etc, och för många ändamål är plast fantastiskt, men när det gäller just kasandet på steniga stränder, köra upp båten på stranden, fiska blanda vassa stenar som man stöter emot etc. då är aluminium vida överlägset som jag ser det. Då kan båten ligga i året runt tills man behöver rengöra eller måla botten.... inga stillestånd för att reparera enkla skador.....

Att reparera en plastskada tillfälligt som på filmsnutten låter sig göras i varma länder som i Australien och NZ men prova att plasta ute vid havet en blåsig och regnig novemberdag när du vill fortsätta fiska efter en bottenkänning.....

Alla material har sina fördelar och nackdelar, det gäller bara att bestämma sig för vilka specifika krav man ställer på sin farkost...
      Senast ändrad av sparetime; 2014-02-20, 22:08.

Kommentera

Ursprungligen postat av vanheden Visa inlägg
        Testet är lite missvisande i båtsammanhang tycker jag. Mig veterligen kan du inte förvara en glasfiberskiva som den som testas i vatten utan att försegla den med tex gelcoat eller tjärepoxy. Därmed blir materialets "skottsäkerhet" ffa en säkerhetsfråga, vilket ju iofs inte är fel och definitivt relevant med tanke på TS frågeställning.

Problemet kvarstår dock: När man får en smäll på gelcoaten och den inte längre är tät har man problemet att materialet suger vatten och måste torkas ur innan det kan lagas.

Att man sedan kan dänga hål på aluminium om man släpper en järnspets från hög höjd är inte så konstigt, det är snarare fantastiskt imponerande att glasfibern håller så bra som den gör.
        Rent praktiskt tror jag på Rospigg mfl som vittnar om att normal användning av normala alubåtar i normalt stenigt vatten funkar utan läckage eller andra problem. Bra nog helt enkelt.

Jag har inget emot glasfiberbåtar, de är generellt vackrare och kan vara lätta och fina och gå väldigt fint i sjön. Fördelar och nackdelar med alla material. Underhållsfrihet är inte glasfiberns starkaste gren enligt min erfarenhet.

Kommentera

När jag sedan i höstas fått en fiskekamrat i form av min son så väcktes intresset att skaffa en bättre båt.
          Har sedan jag lärde mig ro alltid fiskat från flatbottnad träeka, ej stöldbegärlig så den kan ligga nere vid älven nedanför huset i stället för marinan 2km bort.
          Valet föll på en Alumacraft 1436, massor med plats, går fort med liten (lätt) motor samt att jag orkar utan problem lägga i/ta upp varje gång vi ska fiska och slipper oroa mig för stöld samt har den på snabbt gångavstånd.

Aluminium är rena drömmen efter att ha tvättat och tjärat i alla år.
          Peter

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
          18 svar
          5 825 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Lärka