Ja det känns iaf som det blev en bra affär, köpte den på Herrastad Marin och fritid i Udevalla som sålde ut sitt sista butik ex. Väldigt hjälpsamma och trevliga att ha o göra med!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Äntligen båtägare!!!
Collapse
X
-
Kör med Autosmart http://www.smartab.se
Ny båt= Ocilerande polermaskin gul trissa och Mirror Image
I slutet av varje säsong= Tvätta/avfetta noga. Kör occilerande polermaskin med gul trissa och använd först Amaze och avsluta med Mirror Image. (Amaze Tuff vid sämre skick på gelcoat)
Mycket oxid= Lägg till ett steg med R2.
Det är även populärt att använda sig av ett lager Autosmart "Platinum" eller "Silver one" som sista lager, det är enligt mig ganska onödigt men ger lite högre skydd och glans. Lägg dock märke till att dessa två produkter innehåller silikon.
En annan sak att lägga märke till är att polervätskor i sig inte ger mkt glans, det är endast ett verktyg. Det är du som polerar som avgör glanstalet beroende på hur mkt du "polerar" och gör utan slätare. Därav kan jag inte heller riktigt förstå vitsen med att polera gångytor som någon nämnde, av vilken anledning?
Oxalsyra används främst för att ta bort missfärgningar, sot och flygrost eller liknande där det sestnämnda inte kommer vara ett problem på en gelcoat. Att du skall kunna tvätta en grovt oxiderad plastbåt ren med oxalsyra är inget jag skulle ha någon övertro på! Visst kan du med fördel tvätta en Aluminiumbåt med syra då och då för att till stor det förhindra oxidering för att sedan lägga på en skyddande olja. Dock är ju det ganska onödigt då oxiden även skyddar. Hur du än gör så se till att inte få syra på din galvaniserade trailer då denna tar skada av detta. En produkt du kan använda för ändamålet är "Autosmart Fall out remow"
Jag rekommenderar dig att endast använda occilerande polermaskin med gula skumgummitrissor. I bland behöver man använda andra typer utav trissor gjorda av andra material eller "hårdare" skumgummi för att få bra resultat. I bland är det även nödvändigt att använda en polermaskin med roterande trissa för att nå bra slutresultat. Detta gör man för att "jobba upp" värme och är inget jag rekommenderar att man använder sig av om man inte vet vad man håller på med då det kan få förödande konsekvenser! Polera båten regelbundet så kommer du klara dig långt med den ocilerande maskinen.
Vill även tillägga att det kommit en produkt som heter "Raptor" som många kör istället för "Amaze" jag har dock inte testat denna ännu men den skall vara mkt bra!
/Jazze
Kommentera
-
Ursprungligen postat av MrJazze Visa inläggDärav kan jag inte heller riktigt förstå vitsen med att polera gångytor som någon nämnde, av vilken anledning?
Jag hade varit försiktig med bilvårdsprodukter på båt. Det finns de som menar att man kan få problem med eventuella senare lagningar osv om man använt produkter som innehåller teflon och/eller silikon, vilket tydligen inte är ovanligt i bilvårdsprodukter. Jag har inte särskilt bra koll på det där själv så jag kan inte bekräfta att det stämmer men jag hade varit försiktig.
/Henning
Kommentera
-
Beror helt på vad du använder för produkter men oftast är det inga större problem då dessa lager oftast slits bort under en säsong. Men som jag nämnde tidigare, använd de produkter jag rekommenderade så slipper man silikonet som enligt mitt tycke inte är nödvändigt. Jag kan till viss del hålla med dig om att polera även "de ojämna" ytorna, tyvärr sliter du nog bort det på nolltid..
/Jazze
Kommentera
-
Ursprungligen postat av langoo Visa inläggBör jag rengöra med något speciellt innan jag går på med vaxningen eller räcker det med varmvatten och vanligt diskmedel tex YES? läst en hel del om Oxalsyra och andra lösningar men kanske inte nödvändigt då båten är ny?
När det gäller utsidan och rengöring av alu, om man nu anser att detta behövs ? så kan du läsa dessa trådar:
Men en båt är ingen möbel, många spenderar 1000 tals kronor på alla dessa kemikalier helt i onödan, visst ser det blankt å fint ut men det gör inte per automatik båten bättre.Senast ändrad av Exxet; 2014-02-14, 18:40.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Jag tror att det är just silikonet som gulnar och blir fult om det blir liggande i mönstrade ytor. T.ex. undviker man det till husvagnar med kulhamrad plåt, då det blir väldigt fult när det gulnar i mönstret.
Vaxa eller inte vaxa är ju mest en smaksak som jag ser det, när jag som tonåring hade köpt min första segelbåt gnodde jag och fejade för att ha ett glänsande skrov som var lätt att hålla rent under säsongen. När jag blev lite äldre gav jag f-n i putsandet för att få båten snabbare i sjön och få en längre säsong. Men då fick jag istället jobba lite hårdare för att hålla båten ren under säsongen.....
Nu beställde jag en alubåt för att komma undan med så lite jobb som möjligt....
Kommentera
-
Men en båt är ingen möbel, många spenderar 1000 tals kronor på alla dessa kemikalier helt i onödan, visst ser det blankt å fint ut men det gör inte per automatik båten bättre.
Jag uppskattar vackra båtar som hålls i möbelskick, gamla träbåtar i ek, mahogny etc. vackert att se på, men knappas något jag skulle använda till fiske med risk för nedsmutsning och grundstötningar.
När det gäller alu har jag svårt att se vitsen med att hålla på med en massa rengöringsmedel överhuvud taget. Jag har en gammal Linder kanadensare i alu, snart 30 år gammal, har aldrig använt något annat än sjövatten och svamp eller borste för att få bort smuts från den.
Är ju lite annat med båtar som ligger i vattnet och samlar beväxning så klart, men skrovsidor och inombords räcker gott att hålla skiten borta med vatten och borste, finns ingen anledning att gnida på det naturliga skyddet, oxiden som aluminiumen har naturligt.....
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 813 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka