Äntligen båtägare!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äntligen båtägare!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
    Ang. säljarens avrådande från att vaxa vissa delar av båten är helt enkelt för att de områdena inte ska vara för halkiga.
    T.ex sittplatser och gångytor. Plasten brukar vara mönstrad på dessa ställen för att kunna ge lite grepp.
    Dessutom är mönstrade ytor väldigt svåra att få nån glans på och att få bort överbliven vax på.
    Det här var intressant tycker jag!
    Vi har haft segelbåt i familjen de senaste nästan 40 åren och har alltid vaxat de mönstrade ytorna. Jag menar absolut inte att det är fel att låta bli men hur gör ni för att inte de mönstrade ytorna skall dra åt sig skit? De är ju mönstrade för att det är där man står och går och blir därmed mest utsatta för smuts från skor osv. För att inte tala om hur väl allt sot i luften fastnar i de här ytorna.
    Naturligtvis (förhoppningsvis!) är en ny båt bättre i gelcoaten än de gamla 60-80-talsbåtar vi seglat och vårdat. Därmed räcker det kanske med att skölja av smutsen. I alla fall de första åren.

Har aldrig upplevt det som ett problem att varken vaxa ytorna eller stå "halkfritt" på dem.
    - Vaxa: Lägg på vax med trasa, låt det torka och borsta bort det med en torr rotborste.
    - Undvika att halka: Gå inte i strumplästen. Halare än så blir det inte.

Kommentera

Jäkligt fin båt du har köpt förresten. Må det bli vår snarast!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Har haft lite olika från Biltemas billigaste till Watski butikens rekommenderade som var 3 ggr dyrare men inte ett dugg bättre men något liknande http://www.bataccenten.se/db/db.pl?k...e=db_vara.html bara ytan är ren och torr innan Du kör på så blir det bra och kleta inte på för tjock det blir så jobbigt att få bra då.
        Bör jag rengöra med något speciellt innan jag går på med vaxningen eller räcker det med varmvatten och vanligt diskmedel tex YES? läst en hel del om Oxalsyra och andra lösningar men kanske inte nödvändigt då båten är ny?

Kommentera

Ursprungligen postat av langoo Visa inlägg
          Bör jag rengöra med något speciellt innan jag går på med vaxningen eller räcker det med varmvatten och vanligt diskmedel tex YES? läst en hel del om Oxalsyra och andra lösningar men kanske inte nödvändigt då båten är ny?
          Nej nej inte överdriva, oxalsyra är för att rusta upp gamla slitna plastbåtar som börjat gulna i ytan eller har ingrodda smutsränder Din båt är ju ny!!

Har Du ingen högtryckstvätt egen eller lånad så kör en hink med ljummet vatten och lite såpa och en svamp, ta en sådan från macken för biltvätt med lite schampo i, sedan spola av och låt torka sedan drar Du på vaxet och gnuggar på det när det är torrt så tippa i båten och ut och fiska ;-)

Kommentera

Gött, det var vad jag ville höra tack för alla råd!

Kommentera

Grattis! Silver Fox är mkt bra båtar för sin storlek, sjösäkra och lättdrivna.

Jag har aldrig vaxat min Fox och har inga planer på att göra det heller. Har jag missat något här?

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                Nej nej inte överdriva, oxalsyra är för att rusta upp gamla slitna plastbåtar som börjat gulna i ytan eller har ingrodda smutsränder Din båt är ju ny!!

Har Du ingen högtryckstvätt egen eller lånad så kör en hink med ljummet vatten och lite såpa och en svamp, ta en sådan från macken för biltvätt med lite schampo i, sedan spola av och låt torka sedan drar Du på vaxet och gnuggar på det när det är torrt så tippa i båten och ut och fiska ;-)
                Precis!
                Så länge plasten är fräsch använder du så milda rengöringsmedel som möjligt. Det är först när den börjar bli sliten, missfärgad, fläckarna är svåra att få bort som du börjar med rubbing, oxalsyra etc. Ju snällare du är mot plasten, desto längre får du behålla den blanka och tåliga ytan som ny plast har.....
                Samma med vaxet, vaxar du och sköter om plasten håller den sig fräsch under lång tid vilket sparar arbete på lång sikt...

Är man lat som jag, och inte gärna putsar och fejar väljer man en båt helt i alu, som det räcker att tvätta bort smutsen från.....
                Senast ändrad av sparetime; 2014-02-09, 19:49.

Kommentera

Ursprungligen postat av langoo Visa inlägg
                  Som rubriken lyder köpte jag min första båt igår
                  Det blev en Silver fox med Honda 50hk! 2011 resp 2013.
                  Känner mig sjukt nöjd och som många andra här väntar jag spänt på våren!

Jag hämtar ut båten i början på april men har redan börjat att fundera lite på vad jag bör göra innan sjösättning och då framförallt vaxning av insidan?
                  Båten är som sagt från 2011 men aldrig sjösatt.

Båthandlaren nämnde nått om att man inte skulle använda vax till de mönstrade partierna av plasten, tex sittytor!?

Vad bör jag tänka på och mottager gärna tips på lätthanterliga produkter.

Tack på förhand

Grattis till en fin båt!
                  Får man fråga vad du fick ge för den?
                  // Didde

Kommentera

Ursprungligen postat av Didde Visa inlägg
                    Grattis till en fin båt!
                    Får man fråga vad du fick ge för den?
                    138 för skrov och motor, sen har det tillkommit trailer, lås, ankare, lod och allt annat man måste ha men det är en annan historia.

Kommentera

Låter som en kanondeal!

Var fick du fick det priset?

Är på jakt efter en lite större båt och trodde att Silver Foxen skulle vara för dyr.
                      // Didde

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka