Äntligen båtägare!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äntligen båtägare!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Äntligen båtägare!!!

Som rubriken lyder köpte jag min första båt igår
    Det blev en Silver fox med Honda 50hk! 2011 resp 2013.
    Känner mig sjukt nöjd och som många andra här väntar jag spänt på våren!

Jag hämtar ut båten i början på april men har redan börjat att fundera lite på vad jag bör göra innan sjösättning och då framförallt vaxning av insidan?
    Båten är som sagt från 2011 men aldrig sjösatt.

Båthandlaren nämnde nått om att man inte skulle använda vax till de mönstrade partierna av plasten, tex sittytor!?

Vad bör jag tänka på och mottager gärna tips på lätthanterliga produkter.

Tack på förhand

Bara att gratulera!
    Visst är det sjukt vilket sug som sätter in när man väl bestämt sig. Vi valde en båt som inte kräver puts och fejande....men oj vad det måste handlas och förberedas, plottrar, snöre, förtöjningsfjädrar, livboj, spöhållare, sjökort, fyrverkerier........listan på godis kan blir hur lång och dyrbar som helst....men precis lika rolig.....att vara båtägare är något av det bästa som finns......

Kommentera

Härligt ja det blir en heeel del mer eller mindre nödvändiga tillbehör som inhandlas

Kommentera

Grattis!
        Då har du två lååånga månader framför dig då

Ang. säljarens avrådande från att vaxa vissa delar av båten är helt enkelt för att de områdena inte ska vara för halkiga.
        T.ex sittplatser och gångytor. Plasten brukar vara mönstrad på dessa ställen för att kunna ge lite grepp.
        Dessutom är mönstrade ytor väldigt svåra att få nån glans på och att få bort överbliven vax på.

Lycka till med nya skutan!

Kommentera

Det är väl dessutom så att vissa vaxer som blir kvar i mönstrade ytor blir riktigt fula när dom gulnar...

Kommentera

Gratulerar till fin fiskeuppsättning.

Är båten begagnad (2011) med ny motor eller varför så brottom med att rekonda den invändigt?

Frontmotor med batterier och elsystem mm känns som det första man kikar på, sen ekolod, plotter mm.
            Alumacraft så klart!

Kommentera

Frontmotor med batterier och elsystem mm känns som det första man kikar på, sen ekolod, plotter mm
              Nja, det där är nog olika hur och var man bedriver sitt fiske. Vi har beställt ny båt för Blekingska kusten, och har inte med elmotor på listan än så länge.
              För mycket krångel att kasa utrustning fram och tillbaka till båten skulle innebära färre fisketurer i vårt fall, men trailar man så motorn alltid kan sitta på kanske det är ett bra val.....

Kommentera

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
                Gratulerar till fin fiskeuppsättning.

Är båten begagnad (2011) med ny motor eller varför så brottom med att rekonda den invändigt?

Frontmotor med batterier och elsystem mm känns som det första man kikar på, sen ekolod, plotter mm.
                Tack! det är en ny från 2011

Ekolod/plotter är redan klart och frontmonterad motor blir det nog senare under sommaren.
                Jag vet inte hur känsligt det är men det känns ganska logiskt att ta på ett skyddslager innan den ska ligga ute i sol/regn 7-8 månader. Men det kanske inte är nödvändigt?

Kommentera

Som svar på din "vaxfråga", nej egentligen inte. Det är ju det som är det fina med aluminium. Det yttre lagret av aluminiumoxid (som kommer mycket fort på en oskyddad yta) skyddar sedan det underliggande lagret för vidare oxidering. Vaxningen är nog mest i så fall för din egen del, för att det blänker fint och du känner att du är rädd om prylarna, men det behövs egentligen inte.

Plastbåtar är en helt annan historia...

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
                    Som svar på din "vaxfråga", nej egentligen inte. Det är ju det som är det fina med aluminium. Det yttre lagret av aluminiumoxid (som kommer mycket fort på en oskyddad yta) skyddar sedan det underliggande lagret för vidare oxidering. Vaxningen är nog mest i så fall för din egen del, för att det blänker fint och du känner att du är rädd om prylarna, men det behövs egentligen inte.

Plastbåtar är en helt annan historia...
                    Jag som valt en båt helt i alu tänker inte putsa och vaxa men langoo har en Silver och den har väl en innerline i plast om jag inte missuppfattat det, så det kan väl vara värt att vaxa plasten för att hålla den fräsch under lång tid framåt...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka