En liten anmodning til dere som bygger om båter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En liten anmodning til dere som bygger om båter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • En liten anmodning til dere som bygger om båter

    Jeg ser både her på forumet og på Facebook at folk er ivrige til å bygge om båtene sine. Dette er kjempebra, og all ære til dere som har tid og kunnskap til dette!

    Men så var det det med kunnskap... Jeg ser endel eksempler på "selvbygging" som rett og slett er en ulykke som venter på å skje. Jeg tenker spesielt på to ting:
    - Ombygging som påvirker skrogets strukturelle egenskaper.
    - Fargevalg som gjør det direkte vanskelig for andre å se båten.

    Før du river ut benker, spanter, akterspeil og andre ting i båten som er en del av skrogets avstiving, så tenk deg nøye om. Heldigvis vil som regel en kommende katastrofe varsles i form av ørsmå sprekker i gelcoat eller aluminium, men det er ikke nødvendigvis slik at dette er synlig, spesielt dersom du har bygd noe over som gjør at du ikke ser krakkeleringen. Som et minimum bør man passe på å lage inspeksjonsluker som gjør at man kan holde øye med selve skroget. Uten å legge altfor mye vekt på det, er det endel byggeprosjekter der ute som neppe hadde blitt CE-godkjent.

    Tenk deg også nøye om før du maler båten din svart eller mørke blå/ grønn/camo. Å se en svartmalt båt i litt sjø, særlig i skumringen, er nesten umulig selv med søkelys. Maler du båten i en mørk farge innvendig, vil også et redningsheilkopter ha problemer med å se deg, ved mindre de bruker varmesøkende kamera. (Og dersom det ikke er noe i båten som avgir varme, feks fordi du har falt overbord, blir problemet desto værre.) Bruk gjerne farger med høy glans, de reflekterer lyset godt og formelig blender den som setter et søkelys på de. Den trenden som går med svartmalte båter er livsfarlig!

    Jeg har selv deltatt på ettersøk etter en båt med to ungdommer i, heldigvis hadde de en hvitmalt båt som gjorde at vi fant dem. Hadde båten vært sort, hadde de blitt sittende på den lille øya de hadde søkt nødhavn på minst en natt lengre enn nødvendig.

    Det er verdt å tenke på at et ettersøk ikke bare handler om den det søkes etter. Det handler om folk hjemme som bekymrer seg, og det handler om sikkerheten til de som er snille nok til å søke etter akkurat deg eller en du har kjær. Ikke gjør forholdene vanskeligere for søkemannskaper enn de trenger å være, mørke, dårlig vær og andre faktorer utenfor din kontroll er vanskelige nok.

    Dette er ikke ment som en advarsel mot selvbygging, snarer tvert i mot. Bygg i vei av hjertens lyst, men gjør det med tanke på at båtlivet ikke er helt uten farer. Dessverre mister vi petri-brødre i både Norge og Sverige hvert år, og noen av disse dødsulykkene kunne vært unngått hvis bare de omkomne hadde tenkt seg om en gang til.
    Senast ändrad av Team Colibri; 2014-02-07, 17:13.
    Team Colibri

  • #2
    Helt rätt!
    Vi pratar gärna om flytvästar, flytoveraller, varma och vindtäta kläder i forumet och det är nog bra.

    Men lika viktigt är radarreflektor, reflexer, färgval, vhf, livboj etc. Handen på hjärtat, hur många har färska raketer/bloss/röksignaler i båtarna som rör sig i kustvatten och öppen sjö?

    Kommentera


    • #3
      Mycket bra skrivet och bara att instämma, som Dig har jag deltagit i sök efter både personer och båtar flera gånger och det är tufft nog som det är och att hitta en camo eller mörkmålad båt i mörker är nästan omöjligt.

      Ett enkelt tips som är billigt och inte är ivägen alls är att klistra bitar av reflextejp http://www.kajaksaker.se/sakerhet/reflextejp-solas finns från 3M med hos flera kedjor och den är bra.
      Några bitar sånt utplacerat på sidorna och uppåt gör enorm skillnad när man letar med sökarljus i mörkret, glöm inte att ha något reflekterande på Er själva med gärna på flytvästen, även de små strobolamporna som kan fästas på en jacka eller annat http://ssrs.brandstore.net/Product/P...d=445&path=445 den kan rädda livet på Er och är inte så dyr och är ju en ficklampa i samma så 2 in 1.

      Kommentera


      • #4
        Sant som du säger.
        Sant är också att vi som gärna bygger om våra båtar måste tänka oss för. Som du säger är det viktigt att ha tillgång till slutna utrymmen och än viktigare......att titta i dom ibland.
        Färgval kan jag också hålla med om. Men här tycker jag faktiskt att alu-båtarna bör lyftas fram lite.
        Har ju själv haft alu-båt och man "försvinner" verkligen på sjön! I lite skumrask, dåligt väder, med en strandlinje i bakgrunden, syns omålade alu-båtar väldigt dåligt.
        Däremot syns de väl i solljus när de kastar reflexer från skrovsidorna :-)

        En sak som jag tycker är viktig: Ljus, lyktor, lampor!
        Speciellt mindre båtar har inte lanternor och kan vara väldigt svåra att upptäcka. Ta gärna med er en pannlampa, ficklampa eller dylikt och tänd dom när mörkret faller.
        Vi SES på sjön!
        //Micke

        Kommentera


        • #5
          Absolut tankvärt och bra att du säger vad du tänker, men...

          Efter att ha byggt om några båtar nu tänker jag såhär. Båtarna har generellt blivit mycket mer rejäla och förstärkta, samt att de flesta båtar som byggs om är i dåligt skick och får nytt liv. Det är nog många båtar som behövt en ny akterspegel för att säga så. Däremot har vi så mycket utrustning i båtarna att jag är rädd för att många skulle kunna sjunka. Dessutom kan båtarna bli mindre sjödugliga då de är så tunga och kanske tom fått högre tyngdpunkt.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
            Absolut tankvärt och bra att du säger vad du tänker, men...

            Efter att ha byggt om några båtar nu tänker jag såhär. Båtarna har generellt blivit mycket mer rejäla och förstärkta, samt att de flesta båtar som byggs om är i dåligt skick och får nytt liv. Det är nog många båtar som behövt en ny akterspegel för att säga så. Däremot har vi så mycket utrustning i båtarna att jag är rädd för att många skulle kunna sjunka. Dessutom kan båtarna bli mindre sjödugliga då de är så tunga och kanske tom fått högre tyngdpunkt.
            Jag är helt med dig på att många båtar verkligen blir både starkare och säkrare när de får en rejäl renovering. Min första båt var en eka på 4,5 meter, när jag efter sommarjobb köpte en 7,5 hk Mercury visade sig att akterspegeln sett sina bästa dagar, den började läcka som ett såll efter några testvändor i lite vågor.
            Beställde en ny spegel på Pukaviks båtvarv i ek för 300 kr. Sågade helt sonika av de sista 10 centimetrarna på båten och med hjälp av far och farfar passade jag in den nya som skruvades på plats med rostfria skruv. Vips var båten tät, stark och i ett mycket mer sjövärdigt skick. Den tog mig runt i Blekinge skärgård i både badväder och ruskväder under några år till jag köpte min första segelbåt.

            Att renovera en båt är inte alltid det samma som att bygga om den. Det som Colibri mycket riktig pekar på är när man tex. tar bort en toft, ett däck, eller en överbyggnad, som är en del av båtens konstruktion och tillför styrka och förstyvning till skrovet, utan att sen ersätta denna med någon ny konstruktion som kan fylla samma funktion. Det medför ju risken att skrovet under belastning "flexar" och det kan uppstå t.ex. delamineringsskador som inte alltid är så lätta att upptäcka förrän det är för sent.

            I flera äldre segelbåtsmodeller ser man att de böjer sig som bananer och skrovet flexar under segling i hård vind. När ägarna gör ett rejält jobb med att plasta i extra bottenstockar, förstyvningar och skott försvinner detta och båtarna blir så mycket mer sjövärdiga. Samma fenomen går att iaktta på många äldre styrpulpetare o öppna båtar. Med en rejäl motor på och lite gaspådrag i sjögång ser man att skrovet rör sig på ett sätt som inte är bra för laminatet och sammansättningen av båtens olika delar. Självklart kan dessa båtar med en väl genomförd renovering och ombyggnad bli så mycket säkrare och bättre.

            De allra flesta som renoverar och bygger om sina båtar gör fantastiska arbeten som verkligen förlänger båtens livslängd och förhöjer nyttjandemöjligheterna.

            Ibland ser man däremot någon enstaka båt som efter ombyggnad istället blivit svagare, farligare, eller farligt överlastad med en allvarligt förändrad tyngdpunkt.

            Där håller jag helt och fullt med Colibri, det gäller att tänka till, så att man i slutändan får en starkare och mer sjövärdig båt istället för tvärtom.....

            Kommentera


            • #7
              Håller på med en ockelbo som varit utsatt för plågeri på hög nivå. elen va helt bananas, dock var det värsta vi hittade avgasröret. dom som hade den innan oss har bytat lite grejer och satt 2 bälgar med en bit slätt rör
              mellan och dragit ihop det med slangklämmor, visst funkar det men vad händer när röret glider ur en av bälgarna?
              Jo typ ett 130 mm hål rakt ut i havet!! sen att dom inte tätat hål efter antennfästen mm ordentligt (som gjort att träet här o var murknat) är ju inte hela världen men konstruktionen mister ju massor av stöd så fort det
              blir ojämt eller helt saknar vissa reglar ;( .
              Har nog inte hittat alla skavanker är men jobbar på det.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av deflan Visa inlägg
                Jo typ ett 130 mm hål rakt ut i havet!!
                En kulventil på skrovgenomföringar under vattenlinjen är en billig försäkring.

                Har gått för motor med segelbåt från Höganäs till Göteborg med en läckande avgaslimpa. Faaaan vad kylvatten farsan och jag öste ut!

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                18 svar
                5 813 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Lärka
                av Lärka
                 
                Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                10 svar
                15 004 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Classe69  
                Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                694 svar
                198 409 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg nybörjare-igen  
                Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                27 svar
                14 209 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Mudwater  
                Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                16 svar
                3 751 visningar
                4 gillar
                Senaste inlägg Dannii578  
                Arbetar...
                X