Jeg ser både her på forumet og på Facebook at folk er ivrige til å bygge om båtene sine. Dette er kjempebra, og all ære til dere som har tid og kunnskap til dette!
Men så var det det med kunnskap... Jeg ser endel eksempler på "selvbygging" som rett og slett er en ulykke som venter på å skje. Jeg tenker spesielt på to ting:
- Ombygging som påvirker skrogets strukturelle egenskaper.
- Fargevalg som gjør det direkte vanskelig for andre å se båten.
Før du river ut benker, spanter, akterspeil og andre ting i båten som er en del av skrogets avstiving, så tenk deg nøye om. Heldigvis vil som regel en kommende katastrofe varsles i form av ørsmå sprekker i gelcoat eller aluminium, men det er ikke nødvendigvis slik at dette er synlig, spesielt dersom du har bygd noe over som gjør at du ikke ser krakkeleringen. Som et minimum bør man passe på å lage inspeksjonsluker som gjør at man kan holde øye med selve skroget. Uten å legge altfor mye vekt på det, er det endel byggeprosjekter der ute som neppe hadde blitt CE-godkjent.
Tenk deg også nøye om før du maler båten din svart eller mørke blå/ grønn/camo. Å se en svartmalt båt i litt sjø, særlig i skumringen, er nesten umulig selv med søkelys. Maler du båten i en mørk farge innvendig, vil også et redningsheilkopter ha problemer med å se deg, ved mindre de bruker varmesøkende kamera. (Og dersom det ikke er noe i båten som avgir varme, feks fordi du har falt overbord, blir problemet desto værre.) Bruk gjerne farger med høy glans, de reflekterer lyset godt og formelig blender den som setter et søkelys på de. Den trenden som går med svartmalte båter er livsfarlig!
Jeg har selv deltatt på ettersøk etter en båt med to ungdommer i, heldigvis hadde de en hvitmalt båt som gjorde at vi fant dem. Hadde båten vært sort, hadde de blitt sittende på den lille øya de hadde søkt nødhavn på minst en natt lengre enn nødvendig.
Det er verdt å tenke på at et ettersøk ikke bare handler om den det søkes etter. Det handler om folk hjemme som bekymrer seg, og det handler om sikkerheten til de som er snille nok til å søke etter akkurat deg eller en du har kjær. Ikke gjør forholdene vanskeligere for søkemannskaper enn de trenger å være, mørke, dårlig vær og andre faktorer utenfor din kontroll er vanskelige nok.
Dette er ikke ment som en advarsel mot selvbygging, snarer tvert i mot. Bygg i vei av hjertens lyst, men gjør det med tanke på at båtlivet ikke er helt uten farer. Dessverre mister vi petri-brødre i både Norge og Sverige hvert år, og noen av disse dødsulykkene kunne vært unngått hvis bare de omkomne hadde tenkt seg om en gang til.
Men så var det det med kunnskap... Jeg ser endel eksempler på "selvbygging" som rett og slett er en ulykke som venter på å skje. Jeg tenker spesielt på to ting:
- Ombygging som påvirker skrogets strukturelle egenskaper.
- Fargevalg som gjør det direkte vanskelig for andre å se båten.
Før du river ut benker, spanter, akterspeil og andre ting i båten som er en del av skrogets avstiving, så tenk deg nøye om. Heldigvis vil som regel en kommende katastrofe varsles i form av ørsmå sprekker i gelcoat eller aluminium, men det er ikke nødvendigvis slik at dette er synlig, spesielt dersom du har bygd noe over som gjør at du ikke ser krakkeleringen. Som et minimum bør man passe på å lage inspeksjonsluker som gjør at man kan holde øye med selve skroget. Uten å legge altfor mye vekt på det, er det endel byggeprosjekter der ute som neppe hadde blitt CE-godkjent.
Tenk deg også nøye om før du maler båten din svart eller mørke blå/ grønn/camo. Å se en svartmalt båt i litt sjø, særlig i skumringen, er nesten umulig selv med søkelys. Maler du båten i en mørk farge innvendig, vil også et redningsheilkopter ha problemer med å se deg, ved mindre de bruker varmesøkende kamera. (Og dersom det ikke er noe i båten som avgir varme, feks fordi du har falt overbord, blir problemet desto værre.) Bruk gjerne farger med høy glans, de reflekterer lyset godt og formelig blender den som setter et søkelys på de. Den trenden som går med svartmalte båter er livsfarlig!
Jeg har selv deltatt på ettersøk etter en båt med to ungdommer i, heldigvis hadde de en hvitmalt båt som gjorde at vi fant dem. Hadde båten vært sort, hadde de blitt sittende på den lille øya de hadde søkt nødhavn på minst en natt lengre enn nødvendig.
Det er verdt å tenke på at et ettersøk ikke bare handler om den det søkes etter. Det handler om folk hjemme som bekymrer seg, og det handler om sikkerheten til de som er snille nok til å søke etter akkurat deg eller en du har kjær. Ikke gjør forholdene vanskeligere for søkemannskaper enn de trenger å være, mørke, dårlig vær og andre faktorer utenfor din kontroll er vanskelige nok.
Dette er ikke ment som en advarsel mot selvbygging, snarer tvert i mot. Bygg i vei av hjertens lyst, men gjør det med tanke på at båtlivet ikke er helt uten farer. Dessverre mister vi petri-brødre i både Norge og Sverige hvert år, og noen av disse dødsulykkene kunne vært unngått hvis bare de omkomne hadde tenkt seg om en gang til.
Kommentera