Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Äntligen bestämt oss för ny Båt!
Collapse
X
-
Har följt projektet och det är kul med liknande projekt där egna idéer får komma fram och individuella anpassningar kan göras utan att priset skenar iväg in absurdum, men nu var jag tvungen att lägga mig i litegrand.
Hoppas att det är kunden som valt placering av antenn och topplanterna och inte Ni som rekommenderat, varför jo det var nog bland de dummaste placering jag sett av dessa saker på en båt för spösvingare liksom katastrof vid mörkerkörning ;-(
Annars ser det gediget ut om man gillar stridsvagnslooken, något jag inte gör men det är ju en smaksak.
Kabeldragningarna och anslutningarna ser ju bra ut, men antennkabeln får Ni allt dra om ser för j**ligt ut!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Alubåt Visa inläggplaceringen bestäms av kunden och skulle inte veta hur man skulle placera de anorlunda utan att de är i vägen.
kablar ligger fortfarande lösa och ska bindas upp redig.
hur skulle du ha gjord antennkabeln då?
En sak jag tänkte på är varför babords sida har ekolod/gps? eller kanske såg jag fel, men är det inte smartare att ha båda skärmarna samlade vid ratten för bättre överblick?
Eller är tanken att passageraren ska ha samma överblick som personen som kör?
Tycker bygget ser gediget ut och är på inget sätt ute för att kritisera. Var bara en fundering.Senast ändrad av gabbu; 2014-05-08, 20:53.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Alubåt Visa inläggplaceringen bestäms av kunden och skulle inte veta hur man skulle placera de anorlunda utan att de är i vägen.
kablar ligger fortfarande lösa och ska bindas upp redig.
hur skulle du ha gjord antennkabeln då?
Antennkabeln skulle dras in närmare fästet och inte ligga bubtad på utsidan utan en genomföring med gummitätning direkt nedanför fästet och in i röret hela vägen ner, men placeringen gör att antennen är konstant ivägen vid fiske och kommer att resultera i X antal avslagna spön, been where done that ;-(
My 2 Cent
Kommentera
-
Lösa lanternor tycker jag är värdelösa och stämmer inte med regelverket om den inte är typ 2 meter hög.
Avskärmning blir men är inte färdig än han vill ha några plåtar för evt. strålkastare.
även utan är det ingen problem för den sitter kanske högt.
Placering av Gps mm är gjord enligt kundens önskemål.
kabeln kunde ha suttit lite högre men det är tjockväggig rör och då är det svårt och får den genom.
Den sitter i sika så den är redig tätt.
Tyvärr kan kunden inte reagera men han kan skicka ett mail så kan ja citera honom.
Kommentera
-
Fick svar från Krister
Ser riktigt bra ut!
Kan läsa på fiskesnack men inte skriva.
Placeringen av antenn och topplanterna är bra, de ska inte sitta långt ut mot sidan för då finns risk att trassla in sig i höga kajkanter, segelbåtsvant och dylikt när vi är på utflykt med familjen. Fisket får där stå tillbaka för andra behov, båten är en kompromiss, som alla båtar. Ser inga problem med dragningen av antennkabeln heller. Aktertoft och förtoft och fördäck är dedikerade för fiske.
Risken att topplanternan bländar föraren finns men blir det ett problem får vi sätta en skiva under för att skärma av den. Kör man med plottrarna påslagna är mörkerseendet ändå begränsat.
Hade inte velat ha topplanternan på akterkan, då hade det verkligen varit i vägen för fisket.
Vi är nöjda så här långt, och upptäcker vi några missar när vi använder båten så är vi på det klara med att det är våra missar och hanterar det där efter,,,, kan bli ändringar och kompletteringar i efterhand om behov uppstår....
Ha det gott....
Krister
Du behöver inte lägga tid på att förmedla mina svar, men plotter/lod vid passagerarplatsen har flera syften, utbildning för familjen, översikt för fiskekompis, navigatör vid besvärliga förhållanden i hög fart, översikt för skepparen när andra kör båten, etc.
Krister
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 798 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka