Äntligen bestämt oss för ny Båt! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äntligen bestämt oss för ny Båt!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

När jag tittar på de omålade alubåtarna här nere i Blekinge växer det ganska friskt på dom också, medan de målade båtarna håller sig ganska rena utan att de behöver måla varje säsong. I mitt fall kan det bli så att båten blir påväxt under de två växtperioderna under sommaren, sen skulle jag köra hela hösten tidig vinter med beväxning, den perioden jag kör som mest, och kanske få is att köra rent botten mot först i februari eller flera vintrar inte alls...

Det idealiska hade ju vart en bottentvätt, men det är lååångt till närmaste jag känner till...därav mitt val, som du helt riktigt påpekar inte är så bra för miljön.

Kommentera

Jo det kan säkert skilja på växtmängd i olika delar jag håller ju till uppe vid Öregrund och där funkar det iaf bra men helt klart är det inget vidare att köra med en igenväxt botten heller så som Du sade pest och kolera.

Så länge det är godkänd färg för Östersjön så är det ju iaf mindre illa, ser varje år vid varvet de som målar med Västkustfärg eller utländsk färg med höga gifthalter som de köpt via nätet och som är förbjuden i Östersjön och det är inget kul men tror nog de flesta kör med juste färg.

Kommentera

Nej det är inget kul att smeta ner botten med gifter som man sprider i havet, även om det mesta blir liggande i hemmahamnen så är det ju också trist. Men som läget är nu så har jag nog inte så mycket att välja på tyvärr. Finns en tvätt i Karlskrona och dit har jag 7 mil, och en i Hällevik som är lite närmare men då krävs gång i öppet hav hela vägen, så det skulle kräva ganska mycket tid och bränsle om jag skulle göra de resorna 4-5 gg varje säsong. Men klart det blir just färg.....ingen anledning att fuska, det funkar med de som är godkända....

Sen kan jag inte avgöra vilket som är sämst för miljön, godkänd färg som smetas på varje eller vartannat år, eller förbjuden färg som smetas på vart fjärde eller femte år? Vet inte hur mycket forskning som finns att stödja sig på heller...
        Senast ändrad av sparetime; 2014-02-06, 22:29.

Kommentera

Går ju inte att låta bli att börja handla till nya båten fast det tar ett par månader att få skutan på plats.....
          Första paketet med posten idag, fler är på väg från olika leverantörer....

Click image for larger version

Name:	Sjökort.jpg
Views:	1
Size:	45,6 KB
ID:	1771793

Kommentera

Click image for larger version

Name:	CIMG2695.JPG
Views:	2
Size:	263,9 KB
ID:	1771895
            Byggsatsen stå i kö för laserskärningen så hoppas kunna börja snart.
            ska bli av med de 2 här också.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alubåt Visa inlägg
              [ATTACH=CONFIG]64535[/ATTACH]
              Byggsatsen stå i kö för laserskärningen så hoppas kunna börja snart.
              ska bli av med de 2 här också.
              Låter utmärkt! Vi är redo att ta emot nybygget så fort ni hinner och orkar leverera!
              Hör av dig när ni drar igång, kommer gärna upp och tittar på bygget, så har vi några mått kvar att bestämma.... men det är en hel del jobb innan det blir aktuellt.....

Kommentera

Hört nåt mer om byggsatsen Herman? Sjukt sugen nu när vädret är så fint, men ni måste ju få chans att svetsa lite också...
                Får nöja mig med den lilla plastbaljan så länge, men sen åker den upp för renovering....inga stora jobb, men finns lite skador att åtgärda efter 1 år i sjön.......

Kommentera

De håller på skära.sen får jag fixa ny transport med han som körde innan gick i konkurs.

Kommentera

Oki..... Trist med transporten, men det löser du säker på nåt bra sätt....

Kommentera

Jo det finns fler men jag vill inte ha nån öststat dåre som förstör branchen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka