Äntligen bestämt oss för ny Båt! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äntligen bestämt oss för ny Båt!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
    Är det Hape som tillverkar dom? Om ja så har jag sett en del bilder på hans båtar på ett annat forum.
    Sjuukt fina grejor han trollat fram. Drömmen är att beställa en helt skräddarsydd båt av honom.
    //C
    Japp så är det......

Twistern vi beställt kommer att vara skräddarsydd efter våra önskemål. Inte vansinnigt mycket utrymme att trolla med en 5,5meters styrpulpetare, men vi har gjort en del val som vi tror kommer att vara en väl avvägd kompromiss för det vi kommer att använda den till...

fördäck som motverkar inträngande vatten när vi doppar nosen i öppen sjö, men också ståplats för grabbens jerkfiske, dubbla pulpeter med separata bågar för att "springa" mellan med spöna... stolar bakom pulpeterna och lite fritt utrymme vid aktertoften som blir aktre kastdäck, badplattform med dykstege för säkerhet och vattenlekar....., räckverk som funkar för fiske och säkerhet både i lugna vatten och i tuffare förhållanden i öppen sjö.... plotter/ekolod i bägge pulpeterna...... är planen som det ser ut nu.... kanske ändras något under resans gång, vi har 1.5 h o köra till Herman så vi kommer ju att titta till bygget för att kunna göra justeringar som vi kanske inte tänkt klart om........

Kommentera

Suveränt, som sagt drömmen r at få råd att specialbestäa en båt av honom.
      //C
      http://sportfisher.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
        Suveränt, som sagt drömmen r at få råd att specialbestäa en båt av honom.
        //C
        Alla båtar kostar pengar, och jämför man med vad Linder, Buster, Anytec, Silver och andra alubåtar kostar så är ju inte de direkt billiga. Vi betalar kanske 10 % extra för våra anpassningar mot vad grundpriset för modellen är. Givetvis måste pengarna fram, men jag tror ändå man får mer för pengarna. En anytec 530 går för 310 kkr med motsvarande motor vi ska ha, då är det ekipaget 100 kkr dyrare än vårt...

Buster X är kortare än twistern men med en 70 hk begärs 260 kkr hos en handlare. För de pengarna är vårt ekipage fullproppat med ekolod plotter spöhållare ankare rep fendrar nödraketer kompass etc. och ändå blir det pengar över.....

Mellanhänderna som importörer, handlare, transporter, reklam, mässor etc, kostar massor..... där finns stora pengar att spara genom att handla direkt av en tillverkare som inte har dessa kostnader.. Sen är det ju en härlig bonus att få sin egen touch på båten, så har man bara sig själv att bli irriterad på när något inte funkar...som det är tänkt..
        Senast ändrad av sparetime; 2014-02-06, 12:47.

Kommentera

Vad får du pynta för båten?

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
            Vad får du pynta för båten?
            Vi har budgeterat 250 kkr för fullt utrustad båt, med lod, plotter, fiskeprylar, full säkerhetsutrustning etc.

Båten kostar 130 kkr med våra anpassningar och bottenmålad. Sen hittade jag en 2011 års modell Evinrude E-Tech 75 som stod och dammade på en marina som jag fick ett skapligt pris på monterad och klart....

Tittar just nu på Lowrance HDS 8m gen 2 i styrpulpeten och en HDS 7 gen2 i passagerarpulpeten, givetvis med en kabel i mellan....

Skulle vi ha missat på något som blir dyrare än tänkt så finns utrymme att välja lite billigare elektronik och vänta med en del utrustning, men körklar med säkerhetsutrustning för en bra bit under 250 kkr

Kommentera

Får gratulera till nya båten verkar som Du/Ni får mycket båt för den pengen och Du lär knappast behöva bekymra dig för skador när Du smyger in i öringvikarna för det ska mycket till för att "knöla" till 4mm marin alu ;-)

Enda jag inte förstår är varför du ska bottenmåla den, varför inte bara spola av den några gånger per sommar med högtryck om det inte finns en båttvätt i närheten vore det inte kul att vara miljövänlig hela vägen med båten?

Det är ju ingen nyhet att även de nu godkända bottenfärgerna gör hemska saker med vattenmiljön så varför inte vara rädd om de vatten Du fiskar i för framtida bra fiske?
              Om anledningen är att båten ligger i länge så köper jag inte det jag har min i från islossning till isläggning och brukar hinna med några vändor i is med de flesta år och har inte gift målat mina båtar sedan 80 talet utan minsta problem med beväxning.

Kommentera

I tråden "Jakten på ett stycke amerikanskt aluminium" beskriver Team T hur han kopplat en Sony Xperia surfplatta som plotter i sin båt. Stor skärm till lågt pris. Kan vara en tanke.
                Edit: Insåg just att jag postat i fel tråd. Gäller ju dock fortfarande Sparetimes båt...
                Senast ändrad av Cyaneus; 2014-02-06, 18:43.

Kommentera

postat av Rospigg
                  Enda jag inte förstår är varför du ska bottenmåla den, varför inte bara spola av den några gånger per sommar med högtryck om det inte finns en båttvätt i närheten vore det inte kul att vara miljövänlig hela vägen med båten?
                  Jag är lat av födsel och ohejdad vana, och vet att någon uppdragning för spolning några gånger under sommaren skulle inte bli av, vilket istället skulle öka bränsletörsten vilket inte heller är bra för miljön.....men visst har du en poäng.... men någonstans får man välja pest eller kolera......
                  Lillbåten i plast sjösatte vi vid islossningen i mars i fjor, utan målning, den ligger fortfarande i och det går riktigt trögt och långsamt nu med beväxningen som sitter på den fast jag kasat genom några rejäla istäcken de senaste veckorna...

Postat av Cyaneus
                  I tråden "Jakten på ett stycke amerikanskt aluminium" beskriver Team T hur han kopplat en Sony Xperia surfplatta som plotter i sin båt. Stor skärm till lågt pris. Kan vara en tanke.
                  Hela upplägget är att det sa vara snabbt och smidigt, har 7 minuter till bryggan med bilen, blir ofta korta turer med ett par spö och en kaffekanna, eller badbyxor och handduk ut till favoritskäret... Vill ha fast monterade skärmar som bara är att trycka igång när jag låst upp kättingen och vridit om startnyckeln, annars ligger grejerna kvar hemma när jag kanske behöver dom som mest....

Kommentera

[QUOTE=sparetime;899115]Jag är lat av födsel och ohejdad vana, och vet att någon uppdragning för spolning några gånger under sommaren skulle inte bli av, vilket istället skulle öka bränsletörsten vilket inte heller är bra för miljön.....men visst har du en poäng.... men någonstans får man välja pest eller kolera......
                    Lillbåten i plast sjösatte vi vid islossningen i mars i fjor, utan målning, den ligger fortfarande i och det går riktigt trögt och långsamt nu med beväxningen som sitter på den fast jag kasat genom några rejäla istäcken de senaste veckorna...
                    [/mQUOTE]

Så kan det vara men att jämföra med en plastbåt är inte så bra då det växer bättre och mera på plast än alu och med en alu kan Du köra på lite mera i is och då är det rent under tro mig, dessvärre kommer Din målning att öka påväxtbenägenheten då det växer lättare på målad alu än den råa alu ytan men det visste Du kanske redan?
                    Fick ta hand om en bekants alubåt som legat ca 1 år (pga dödsfall i familjen) oanvänd och var rejält igenväxt det var nyis = vassa kanter och jag körde en runda ca 5min i 3-5 knop i den och det var helt blank under vattenlinjen så bara ta upp och täcka över. Samma metod med en plastbåt hade fördärvat den för gott då vass nyis skär sönder plast så det måste lagas så lat eller inte men vi ska jämföra med likvärdiga material för att få rätt bild av det hela.

Kommentera

[QUOTE=Rospigg;899119]
                      Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
                      Jag är lat av födsel och ohejdad vana, och vet att någon uppdragning för spolning några gånger under sommaren skulle inte bli av, vilket istället skulle öka bränsletörsten vilket inte heller är bra för miljön.....men visst har du en poäng.... men någonstans får man välja pest eller kolera......
                      [/mQUOTE]

Så kan det vara men att jämföra med en plastbåt är inte så bra då det växer bättre och mera på plast än alu och med en alu kan Du köra på lite mera i is och då är det rent under tro mig, dessvärre kommer Din målning att öka påväxtbenägenheten då det växer lättare på målad alu än den råa alu ytan men det visste Du kanske redan?
                      Fick ta hand om en bekants alubåt som legat ca 1 år (pga dödsfall i familjen) oanvänd och var rejält igenväxt det var nyis = vassa kanter och jag körde en runda ca 5min i 3-5 knop i den och det var helt blank under vattenlinjen så bara ta upp och täcka över. Samma metod med en plastbåt hade fördärvat den för gott då vass nyis skär sönder plast så det måste lagas så lat eller inte men vi ska jämföra med likvärdiga material för att få rätt bild av det hela.
                      Min alubåt ligger också i från islossning till isläggning, jag testade alternativet att inte måla utan att försöka skrapa rent över sommaren, det fungerar helt enkelt inte i blekinge. Det växer så vansinnigt att det är omöjligt att hålla rent. Kanske fungerar det längre upp i östersjön men inte här.
                      Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka